جنتی اظهار داشت: «امیدوارم با توجه به دیدگاه‌ها ی من در حوزه‌های موسیقی، هنر، سینما و... فضای فرهنگی و هنری کشور تلطیف شود تا هنرمندان بتوانند بهتر تنفس کنند.»

علی جنتی می‌گوید که انتخاب او به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم قطعی شده و در حال حاضر مشغول نوشتن برنامه برای اداره این وزارتخانه است.

در هفته‌های گذشته نام گزینه‌های مختلفی برای تصدی این وزارتخانه در گمانه‌زنی‌ها مطرح شده بود. در نهایت حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم ایران علی جنتی را برای تصدی این سمت انتخاب کرده است.

علی جنتی از سال 1371 تا 1377 و در دوره وزارت علی لاریجانی، مصطفی میرسلیم و عطاالله مهاجرانی عهده دار معاونت امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(سه سال) و قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(سه سال) بوده است.

جنتی با بیان این مطلب که براساس پیشنهادی که به من داده‌اند این انتخاب قطعی است به روزنامه بهار گفته: «از من برای این وزارتخانه برنامه خواسته‌اند و هم‌اکنون هم مشغول نوشتن برنامه هستم.فکر می‌کنم این موضوع [انتخاب به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ]از طرف رئیس‌جمهور منتخب قطعی باشد.»

او در پاسخ به این پرسش که یعنی شما این وزارت را پذیرفته‌اید؟ گفته:«اگر نپذیرفته بودم که برنامه نمی‌نوشتم.»

این دیپلمات 64 ساله فرزند آیت الله احمد جنتی دبیر شواری نگهبان جمهوری اسلامی ایران است. او فعالیت‌های اجرائی‌اش را از سال 1359 و با مدیر کلی صدا و سیمای مرکز اهواز آغاز کرد. جنتی پس از تصویب قانون اداره صدا و سیما در دی ماه سال 1359 از سوی شهید بهشتی به عنوان نماینده قوه‌قضاییه در شورای سرپرستی صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی ایران معرفی شد و تا سال 1362 به عنوان عضو شورا و در مقطعی به عنوان مدیر شبکه اول سیما فعالیت کرد.

او در مورد فرآیند انتخابش به عنوان وزیر ارشاد گفته:« تصمیم اصلی برای انتخاب وزرا بر عهده رییس‌جمهوری منتخب است. از همان آغاز انتخاب جناب آقای دکتر روحانی کمیته‌هایی تشکیل شده است تا وضع موجود، مشکلات و چالش‌ها را بررسی و راهبردهای جدید و برنامه‌های پیش‌رو را برای هر وزارتخانه پیشنهاد کند. همچنین آن‌ها افراد مناسب برای هر وزارت را پیشنهاد کرده‌اند. در وزارت ارشاد نیز مانند دیگر وزارتخانه‌ها درنهایت نیز ایشان[حسن روحانی] فردی را که از نظرشان مناسب بود، انتخاب کردند.»

جنتی سال 1363 استاندار خوزستان شد و در سال پایانی ریاست اکبرهاشمی رفسنجای بر مجلس شورای اسلامی رئیس دفتر او بود. پس از انتخاب هاشمی به عنوان رئیس جمهور ایران به خراسان رفت و استاندار این استان شد.

او درمورد واکنش هنرمندان به این انتخاب هم گفته:«باید صبر کنیم و ببینم چگونه قضاوت خواهند کرد. امیدوارم مجموعا مثبت باشد، بالاخره من نظراتم با دیدگاه‌های موجود حاکم بر وزارتخانه متفاوت است.»

او تاکید کرده: «موظف هستیم به شعارها و مسائلی که ایشان در حوزه فرهنگ مطرح کرده‌اند، جامه عمل بپوشانیم. همه تلاشمان بر این خواهد بود تا مشکلاتی را که مطرح است، برطرف کنیم. این‌که در عمل با توجه به بعضی محدودیت‌هایی که وجود دارد یا ممکن است پیش بیاید چقدر می‌توانیم موفق شویم، بحث دیگری است.»

حسن روحانی با شعار دولت تدبیر و امید و تاکید بر اعتدال توانست در رقابت‌های ریاست جمهوری امسال پیروز شود. علی جنتی دیپلماتی است که از او به عنوان فردی میانه رو نام برده می‌شود.

او درباره انتخاب معاونان و مدیران وزارت ارشاد هم گفته: «همان‌طور که آقای روحانی از ابتدا مطرح کردند یک دولت فراجناحی خواهند داشت. یکی از خصوصیات من هم همین است. هم در صداوسیما و هم وزارت ارشاد و هم در استانداری‌ها و پست‌های وزارت کشور هرجایی که کار مدیریتی انجام داده‌ام تلاشم این بوده که براساس یک‌سری اصول و معیارهای مشخص عمل کنم. افرادی را انتخاب می‌کردم که به نظام و ولایت‌فقیه اعتقاد داشته و ملتزم عملی به اسلام باشند و در کنار آن کارآیی و تخصص‌شان احراز شده باشد. اگر این سه ویژگی را داشتند دیگر بقیه موارد ملاک نبود.»

جنتی تصریح کرده:«این ملاک‌ها برایم اولویت دارد و درعین‌حال بحث اعتدال که همواره مورد توجه و جزو شعارهای اساسی دکتر روحانی بوده است، شدیدا به آن پایبند هستم. از حضور و همکاری با افراد افراطی، جناحی و تندرو پرهیز می‌کنم.»

جنتی در اوایل دولت سیدمحمد خاتمی به عنوان سفیر ایران راهی کشور کویت شد. سمتی که در دولت احمدی نژاد هم نصیب او شد و برکناری‌اش از این سمت به دستور منوچهر متکی خبر ساز شد.

او معتقد است: «مسائل فکری، موروثی نیست. این‌گونه نیست که افراد به صورت ژنتیک طرز فکر و اعتقاد یکسانی داشته باشند. اهالی فرهنگ و هنر و اندیشمندان نیز قطعا بر این باورند که در اندیشه و تفکر، همه افراد از یکدیگر مستقل هستند. امیدوارم با توجه به دیدگاه‌ها ی من در حوزه‌های موسیقی، هنر، سینما و... فضای فرهنگی و هنری کشور تلطیف شود تا هنرمندان بتوانند بهتر تنفس کنند.»