گزارشگر سرشناس شبکه سی ان ان که با همه روسای جمهوری ایران از خاتمی تا احمدی نژاد مصاحبه کرده است، در مقاله‌ای به گمانه زنی در باره سیاست آینده حسن روحانی در قبال امریکا پرداخته و از اوباما خواسته است تا آزمون و خطای گذشته را در قبال دولت جدید ایران تکرار نکند

کریستین امانپور مقاله خود را با این سوال شروع می کند که آیا دکتر روحانی مانند آیت الله هاشمی به دنبال بستن پرونده ی آمریکا خواهد بود؟

متن گزارش امانپور که در سایت سی ان ان درج شده و انتخاب آن را بازنشر داده در پی می آید:
پیروزی حیرت انگیز اصلاحات و اعتدال در ایران مرا به انتخابات 16 سال پیش برد. در آن سال محمد خاتمی، روحانی معتدل پیروز شد. من اخبار او را پوشش می دادم و او را شیخی با صورت خندان نام نهاده بودم. در حقیقت او چهره ای جدیدی و متفاوت از ایران بود.

زمانی که خبر پیروزی شگفت انگیز خاتمی در کشور پخش شد،انگار همین دیروز بود که زنی مسن و مذهبی با لبخندی از من پرسید: ایا ایران و امریکا آشتی می کنند؟ این بار هم افرادی که پای صندوق های رای رفتند می گفتند، از رئیس جمهور آینده خود می خواهند که وضعیت اقتصادی را ترمیم کنند.

آنها همچنین خواهان رابطه ی بهتر با غرب از جمله ایالات متحده بودند. مردم از تحریم ها و از بحران پشت بحران خسته شده اند.

مبارزات انتخاباتی دکتر حسن روحانی بر اجرای سیاست های معتدل در ایران و تعامل سودمند با خارج از کشور متمرکز بود. او یکی از متحدان نزدیک علی اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی است. این دو رئیس جمهور سابق ایران همزمان از او در انتخابات حمایت کردند. البته این اقدام پس از رد صلاحیت هاشمی انجام شد. پیش از عدم احراز صلاحیت او، منابعی به من گفتند که نظرسنجی ها نشان می دهد که او به پیروزی بزرگی دست خواهد یافت.

چرا این مسئله حائز اهمیت است؟ چون رفسنجانی به عنوان یک اصولگرای عملگرا شناخته می شود و در گفتگویی با من در سال 2005 گفت که به دنبال بستن پرونده ی امریکا و ایجاد رابطه با این کشور است اما تنها در صورتی این اقدام صورت می گیرد که به نفع طرفین و براساس احترام متقابل باشد.

زمانی که بحث هسته ای پیش می اید، هیچیک از روئسای جمهور ایران حاضر به دست کشیدن از مبارزه برای دستیابی به حق هسته ای و غنی سازی نیستند. مشاوران ارشد هاشمی پس از نام نویسی او در انتخابات به من گفتند که او به عنوان رئیس جمهور آینده شفافیت بیشتری نشان خواهد داد و به غرب اطمینان خواهد داد که ایران به دنبال ساخت بمب اتم نیست.

در ادامه این مقاله امانپور آمده است: بنابراین عاقلانه است که انتظار چنین رویکردی را از دکتر روحانی داشته باشیم.

با این حال، آن روزها گذشته است که دولت های غربی و امریکا انتظار تسلیم ایران زیر فشارها را داشته باشند. حتی تحت تحریمهای فلج کننده، ایران کمر خم نکرده است.

طی بحث و گفتگویی با توماس پیکرینگ دیپلمات کارکشته و کهنه کار امریکایی، محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل گفت، مذاکره با امریکا برای آیت الله خامنه ای خط قرمز نیست.

او همچنین گفت، ایران تحت تهدیدات دائم و اولتمایتوم حاضر به گفتگو نیست.

پیکرینگ پس از آن طی سخنانی به دنبال متقاعد ساختن ایرانیان بود که امریکا به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست.

به مدت 34 ساله رابطه ی ایران و امریکا پشت دیواری از بی اعتمادی و ظن پنهان شده است.

اگرچه در چنده دوره، تلاش هایی برای شکستن این بن بست صورت گرفته است اما هرگز به جایی نرسیده است و در اولین گام ها با مقاومت روبه رو شده است.

به عنوان مثال، اوباما در ابتدای دوره ی خود دستش را به سمت ایران برای مذاکرات مستقیم دراز کرد. اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند،اقدام اوباما بیشتر در جهت نشان دادن تمایل و در نهایت متمایز ساختن خود از بوش و البته متقاعد کردن متحدان برای راه امدن با تحریمات بیشتر بود.

به جای الماس، بادام می دهند!

حسین موسویان در این خصوص به من گفت: ایران به دنبال پایان بازی و لغو تحریم ها است.

وی در ادامه بیان داشت: پایان دادن به این بازی نیازمند شجاعت سیاسی طرفین است. تاکنون مشوق های کوچکی از سوی غرب به ایران پشنهاد داده شده است. انها به به جای الماس، بادام می دهند.

پس از 11 سپتامبر، مردم ایران خود را متمایز از دیگر شهروندان کشورهای منطقه نشان دادند و با شمع هایی به خیابان ها آمدند.

رئیس جمهور خاتمی پیغام تسلیت به مردم امریکا فرستاد. پس از آن، زمانی که بوش به افغانستان حمله کرد، ایران نفش مهمی در کمک به امریکا برای رسیدن به راه حل سیاسی برای افغانستان جدید کمک کرد.

اما درست پس از آن همه کمک شایان ایران، بوش ایران را جز محور شرارت خواند. این اتفاق، شکستی برای خاتمی و اردوگاه اصلاح طلبان محسوب می شد و پس از آن ابزار دست جریان های مقابل در ایران شد که خواستار عقب نشنی خاتمی از انجام اصلاحات و تعامل با جهان بودند.

پس از خاتمی، احمدی نژاد روی کار آمد. او در مصاحبه ای با من از نقشه راه آینده ایران در زمینه ی هسته ای سخن گفت.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، امانپور می افزاید: در طول گفتگو با احمدی نژاد، به او گفتم شما خیلی تهاجمی و تند به نظر می رسید. به نظرم عادلانه است که بگویم هیچ رئیس جمهوری پس از انقلاب ایران چنین موضع ستیزجویانه ی در جهان نداشته است و باعث ایجاد عکس العمل های سیاسی منفی و سختی و مشقت کشور و مردمش نشده بود.

در عرض یک شب، ایران از رئیس جمهوری با صورت خندان به رئیس جمهوری عصبانی (!)، انتقال داده شد.

اکنون روز جدیدی فرا رسیده و فرصت تازه ای به وجود آمده است. مردم ایران به طرز قابل توجهی بر تمایلاتشان استوار بوده اند.

امانپور در پایان نوشت: آیا دکتر روحانی درست به مانند خاتمی بال هایش چیده می شود یا به او اجازه داده می شود در مسیر بهتری قرار گیرد؟ آیا ایالات متحده درک خواهد کرد که این رابطه استراتزیک است و ارزش آن را دارد که با تمام عزم و شجاعت سیاسی نسبت به حل آن اقدام کند