«مسائل در ایران تغییر کرده است. ما با دولتی جدید طرف هستیم، یک رئیس جمهور جدید و همچنین لحن دولت ایران نیز تغییر کرده است که ما آن را به رسمیت می‌شناسیم و از آن استقبال می‌کنیم.»

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که قدرت‌های جهانی تصمیم دارند در نشست این دوره شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روز دوشنبه، ۱۸ شهریور، آغاز می‌شود با عدم فشار بر ایران «زنگ تفریحی نادر» در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند تا شاید دولت روحانی بتواند از مجاری دیپلماتیک، مناقشه هسته‌ای را حل و فصل کند.

 

 

این گزارش که روز شنبه، ۱۶ شهریور، منتشر شد به نقل از منابع دیپلماتیک غربی می‌گوید، تصمیم قدرت‌های جهانی این است که اگر تا سه ماه بعد، یعنی زمان برگزاری دور آتی نشست شورای حکام، هیچ پیشرفتی در پرونده هسته‌ای ایران حاصل نشد، آن وقت فشارها از سر گرفته شود.

 

 

در این زمینه یکی از سفرای کشورهای غربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «مسائل در ایران تغییر کرده است. ما با دولتی جدید طرف هستیم، یک رئیس جمهور جدید و همچنین لحن دولت ایران نیز تغییر کرده است که ما آن را به رسمیت می‌شناسیم و از آن استقبال می‌کنیم.»

 

 

وی افزود: «تا ماه نوامبر قرار است یک دور دیگر مذاکره میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود. همچنین احتمالا شاهد دور دیگر مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ هم هستیم و بنابراین باید ببینیم که آیا گفت‌وگوها به مرحله عمل نیز خواهد رسید یا نه.»

 

 

پیش از این اعلام شده بود که دور آینده گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجم مهرماه در وین، مقر آژانس، برگزار می‌شود، در حالی که حسن روحانی، رئیس دولت جدید ایران، بر حل و فصل این مناقشه هسته‌ای تاکید کرده است.

 

 

آقای روحانی همچنین وعده «شفاف‌سازی بیشتر» درباره برنامه اتمی تهران را داده است، وعده‌ای که با استقبال غرب مواجه شده است.

 

 

با این حال نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به تازگی تاکید کرده است که علی‌رغم تغییر دولت ایران هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل تهران نسبت به حل مسئله هسته‌ای به چشم نمی‌خورد.

 

 

خبرگزاری فرانسه روز جمعه، ۱۵ شهریور، نیز گزارش داده بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اوایل ماه مهر در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده اصلی گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای ایران، دیدار خواهد کرد.

 

 

این گزارش در پایان می نویسد: وزارت امور خارجه ایران به تازگی عهده‌دار انجام مذاکرات هسته‌ای شده است، در حالی که پیش از این شورای امنیت ملی کشور این مذاکرات را پی‌گیری می‌کرد.

 

 

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است به دنبال حق خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است؛ اما کشورهای غربی طی سال های گذشته بدون ارائه مدرکی ایران را به ساخت بمب اتم متهم کرده اند. با روی کار آمدن دولت جدید، مقامات غربی بدون تغییر لحن خود بار دیگر از ادامه فشارها سخن گفته اند. و کشور آمریکا تحریم های جدید را علیه ایران به تصویب رساند.