عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در زمینه گرامیداشت شهدا نباید فقط به برگزاری یادواره‌ها اکتفا کنیم بلکه لازم است فرهنگ شهادت‌طلبی و جهاد را تقویت و به نسل امروز منتقل کنیم.

آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی عصر یکشنبه در دیدار دبیرکل و دست‌اندرکاران یادواره شهید زین‌الدین، سرداران و 6 هزار شهید استان قم اظهار داشت: انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا و راهبری‌های امام خمینی برکات و دستاوردهای فراوانی داشت و بر ما لازم است از این از این دستاوردها پاسداری کنیم.

وی افزود: پس از این مرحله نیز استفاده از الگوهای ناب موجود در انقلاب و دفاع مقدس برای رشد معنوی و اخلاقی بسیار کارساز است و نیز باید این امانت بزرگ را به خوبی حفظ کنیم و به آیندگان بسپاریم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بعضی موارد هستند که شاید چندان توجهی به آنها صورت نگرفته ولی بسیار راهگشا هستند گفت: نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید؛ در این میان باید توجه داشت یک رهبر روحانی و حوزوی بود که چنین اقدام بزرگی را به سرانجام رساند و آثار آن در کشورهای منطقه به تازگی ظهور پیدا کرده و جالب‌تر اینکه این رهبر روحانی دارای تحصیلات آکادمیک سیاسی و نظامی هم نبود ولی پای درس دین و اهل بیت(ع) تربیت یافته بود.

برخی می‌گفتند امام خمینی(ره) باید از حکومت کنار بکشد

وی ادامه داد: به خاطر داریم که اوایل انقلاب بعضی از سیاسیون می‌گفتند امام خمینی(ره) باید حکومت را رها کند و کار را به ما بسپارد؛ در دوران دفاع مقدس هم همین سخنان را بیان می‌کردند و پس از رحلت امام نیز از همین دست هجمه‌ها علیه رهبر معظم انقلاب جریان داشت.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به سیاسی‌دانان، نظامیان و اقتصاددانانی که چنین عقایدی داشتند عنوان داشت: با این حال پس از مدتی کار آنها با اشتباهاتی همراه بود که دستشان را رو کرد و همان‌ها در شرایط حاد به محضر امام شرفیاب می‌شدند و درخواست کمک می‌کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادعای به کار بردن شیوه‌های ابتکاری در جنگ از سوی بنی‌صدر را مورد توجه قرار داد و افزود: همان روش‌های ادعایی آنها هم کاری از پیش نبرد و بدتر موجب شکست شد؛ امام راحل بود که در آن دوران سخت و اوج حملات فرمودند سوسنگرد باید فردا آزاد شود و همین روحیه و شجاعت هم به رزمندگان منتقل می‌شد و فتوحات را در پی داشت.

وی بیان داشت: ارتباط با خالق هستی یک نورانیت ویژه به انسان می‌بخشد و در دوران ما امام خمینی(ره) مصداق کاملی در این زمینه بودند و بعد از رحلتشان هم شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب واجد این ویژگی بودند و در حقیقت اینان بر حقایقی واقف می‌شدند که حتی تحصیل‌کردگان و متخصصان هم نمی‌توانستند به آنها برسند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه اگر کسی فقط برای خدا کار کند و اراده الهی را مقدم و تنها اراده موجود بداند آگاه به حقایقی می‌شود گفت: اینجاست که دیگران نمی‌توانند به این مقام و مرتبه برسند و در می‌مانند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اطاعت از خداوند و رهبری الهی و در دوران غیبت ولی فقیه را امری ضروری دانست و تصریح کرد: این فرهنگ باید به نسل امروز هم منتقل شود و جوانان بدانند که نباید از این چنین کاری دست بکشند؛ واقعیت آن است که خداوند چیزهایی را به رهبران الهی عطا می‌فرماید که دیگران راهی به آن ندارند و ارتباط با خداست که موجب می‌شود تخصص در علوم مختلف به کار آید.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و خانواده‌های آنها اظهار کرد: تجلیل از این گروه از افراد جامعه به مناسبت‌ها و بهانه‌های گوناگون باید انجام شود و این یک احساس عاطفی است که همگان نسبت به کشته‌‌شدگان و ایثارگران خود دارند.

وی افزود: این احساس عاطفی امر خوبی است ولی باید عقل را هم وارد ماجرا کنیم تا از این آبشخور معنوی سیراب شود و چراغ راهمان باشد زیرا لازم است برای پاسخگویی مناسب به این عواطف خرد را هم دخیل کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زنده نگاه داشتن عاشورا و نیز یاد و خاطره شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی نباید تنها با اکتفا به برگزاری یادواره‌ها باشد خاطرنشان کرد: اینکه فقط نام آنها را بر کوچه‌ها و خیابان‌ها بگذاریم کافی نیست هرچند بوده‌اند کسانی که به قول خود روشنفکر بودند همین کار را هم قبول نداشتند و می‌گفتند چرا همه معابر به نام شهداست.

وی ادامه داد: آنچه مهم است اینکه باید شهادت‌طلبی و فرهنگ ایثار و گذشت را در جامعه ترویج کنیم؛ شهید زین‌الدین و دیگر شهدای انقلاب و دفاع مقدس انگیزه‌هایی الهی داشتند که امروز همان انگیزه‌ها باید در جوانان این مرز و بوم هم وجود داشته باشد.

خشنودی شهدا در گرو تشکیل جامعه‌ای حسینی است

آیت‌الله مصباح‌یزدی رضایت الهی را مهمترین و اصلی‌ترین هدف انسان در زندگی دانست و گفت: اینکه چه تعداد افراد به شخصی رأی داده باشند اهمیت ندارد؛ من تصور نمی‌کنم شهدا از اینکه نامشان بر در و دیوار باشد خوشحال شوند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: خشنودی واقعی شهدا زمانی حاصل می‌شود و آنها آن هنگام از ما رضایت خواهند داشت که جامعه‌ای حسینی به وجود بیاوریم و اطاعت از دستورات الهی، تکلیف‌مداری و ولایت‌پذیری در جامعه وجود داشته باشد.

وی در ادامه به فرهنگ شیطانی غربی و تهاجماتی که این فرهنگ علیه اسلام و مسلمانان دارد اشاره کرد و بیان داشت: تنها راه مقابله صحیح با چنین هجمه‌ای تقویت جبهه حق است.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه فرهنگ غلط غربی کاری کرده است که در برخی مجامع و میان عموم به ویژه جوانان مسائل روزمره اقتصادی یا سیاسی و یا توهین به روحانیت باب شود گفت: باید کمی تفکر کنیم جوانانی که با این فرهنگ تربیت می‌شوند سرانجام به کجا خواهند رسید.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: همه ما مسئولیت سنگینی داریم و باید بدانیم امام خمینی(ره) با نفس الهی خود جوانانی را تربیت کرد و به جبهه‌ها فرستاد که از میان آنها شهدایی به وجود آمدند که امروز وصیت‌نامه‌هایشان درس بزرگی برای جامعه ماست.

وی با بیان اینکه عبادات فردی تنها یکی از وظایف انسانی هستند گفت: از دیگر تکالیف ما تربیت نسل جوان است زیرا این مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

آیت‌الله مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: به یاد داریم که اوایل انقلاب جوانان خجالت می‌کشیدند که لباس‌های باز یا حتی قرمزرنگ بر تن کنند ولی می‌بینیم که امروزه استفاده از لباس‌های پاره پاره یا حتی زنانه توسط مردان معمول شده و کم کم فرهنگ غربی در جامعه ما تاثیر خود را می‌گذارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حساسیت‌ها هم در این مورد کم شده است عنوان داشت: حتی موضع‌گیری‌هایی هم می‌شود که این یک مد است و جوانان دوست داشته‌اند که اینگونه پوششی داشته باشند اما باید توجه داشت غفلت از برخی فضاهای فرهنگی آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت و امروز می‌بینیم که فضای معابر قم هم نامطلوب‌تر شده است.

وی با تاکید بر استفاده از وصیت‌نامه‌های شهدا و استفاده از آنها در راستای حرکت در مسیر انقلاب گفت: اگر با برنامه جلو برویم و دلسوز باشیم می‌توانیم به موفقیت‌های بسیاری دست یابیم همانطور که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هم که موضوعی اجتماعی است می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و بدون هیچ‌گونه درگیری به نتیجه رسید.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: عزاداری‌های محرم و صفر به ویژه در روز تاسوعا و عاشورا مسئله‌ای مردمی است که با همفکری عمومی پیش می‌رود و اگر همین روحیه در دیگر زمینه‌ها هم وجود داشته باشد و انگیزه الهی هم داشته باشیم موفقیت در دسترس است.