ما با نقد مشکل نداریم،‌ نقد و اشکال همیشه بین دو دوست هم بوده است ولی این‌که کسانی که خود متهم به انحراف هستند بیایند و بی‌نظیر‌ترین دولت را بدون بیم از پیگیری قضایی به «‌انحراف» و «فراماسونری» و حتی دو تهمت متضاد «بابیگری و حجتیه گری» متهم کنند انحراف خطرناک و دوری از روش ولایت است.

اکنون که تحریف مفهوم انحراف و چماق کردن آن بر سر دولت عدالت مهمترین عامل زنده شدن فتنه‌گران شده است، پرداختن به مصادیق انحراف نظام از دیدگاه رهبری‌ می‌تواند بهترین شاخص تشخیص انحراف باشد تا معانی و مصادیق واقعی انحراف شناسایی و منحرفان واقعی افشا شوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با مطرح کردن بحث حیاتی «عبرت‌های عاشورا» و طرح جدی امکان تکرار حوادث صدر اسلام در تاریخ انقلاب اسلامی نخستین نقطه آغاز انحراف را در صدر اسلام و به تبع آن در نظام جمهوری اسلامی ایران این‌گونه بر شمردند:
«قضایا، کمتر از یک دهه پس از رحلت پیغمبر(ص) شروع شد. ابتدا سابقه‌داران اسلام - اعم از صحابه و یاران و کسانی که در جنگ‌های زمان پیغمبر(ص) شرکت کرده بودند - از امتیازات برخوردار شدند، که بهره‌مندی مالی بیشتر از بیت‌المال، یکی از آن امتیازات بود. چنین عنوان شده بود که تساوی آن‌ها با سایرین درست نیست و نمی‌توان آن‌ها را با دیگران یکسان دانست! این، خشت اول بود.

 حرکت‌های منجر به انحراف، این گونه از نقطه کمی آغاز می‌شود و سپس هر قدمی، قدم بعدی را سرعت بیشتری می‌بخشد. انحرافات، از همین نقطه شروع شد تا به اواسط دوران عثمان رسید. در دوران خلیفه سوم، وضعیت به گونه‌ای شد که برجستگان صحابه پیغمبر(ص)، جزو بزرگترین سرمایه‌داران زمان خود محسوب می‌شدند!...
یکی گفت ما امروز دیگر کار داریم. یکی گفت دیگر جنگ تمام شد. ولمان کنید، بگذارید سراغِ کارمان برویم؛ برویم کاسبی کنیم. چند سال، همه آلاف و اُلوف جمع کردند ولی ما در جبهه‌ها گشتیم و از این جبهه به آن جبهه رفتیم. گاهی غرب، گاهی جنوب، گاهی شمال. بس است دیگر! خب؛ اگر این گونه عمل کردند، همان کربلاها در تاریخ، تکرار خواهد شد!...»
(20/3/75 – دیدار امام خامنه‌ای با سپاهیان لشکر 27)

آسودگی طبقه ممتازِ غارتگر بیت المال نشانه انحراف نظام
دیده بان هشیار انقلاب اسلامی در پایان دولت هاشمی رفسنجانی و اوایل دولت خاتمی مصادیق بارزی از انحراف نظام را صریحاً گفتند:
« (‌نظام) با کسانی که با ثروت‌های عمومی بازی می‌کنند و برای دست انداختن به درآمدهای ناپاک و نامشروع حدّی قائل نیستند، باید برخورد کند، به خاطر این است. کسانی هستند که تلاش می‌کنند و حقیقتاً در صدد این هستند که طبقه ممتازه جدیدی در نظام جمهوری اسلامی به وجود آورند. به خاطر انتخاب‌ها و انتصاب‌ها و زرنگی‌ها و دست و پاداری‌ها و مشرف بودن بر مراکز ثروت، و از طریق نامشروعی که با زرنگی آن را یاد گرفته‌اند، به اموال عمومی دست بیندازند و یک طبقه جدید - طبقه ممتازان و مرفهان بی‌درد - درست کنند.

نظام اسلامی، با مرفّهان بی‌درد و معارض و مخل، آن‌طور برخورد سختی کرد؛ حال از درون شکم نظام اسلامی یک طبقه مرفّه بی‌درد جدید طلوع کند! مگر این شدنی است؟! به فضل پروردگار، مخلصان انقلاب و اسلام نخواهند گذاشت که چنین انحراف‌های بزرگی به وجود آید... هر نظامی که در آن بی‌گناهان بترسند که مبادا مورد تعرض قرار گیرند و گناهکارانِ عمده احساس آسایش و آرامش کنند، آن نظام، نظام منحرفی است. نباید بگذاریم نظام ما این‌گونه شود... »
(25/4/76 – دیدار امام خامنه‌ای با مسئولان نیروی انتظامی)
ولی علیرغم این هشدار صریح رهبری، عمار پندارهای امروز که انحراف را پس از30 سال در دولت عدالت کشف کرده‌اند، این مصادیق صریح انحراف را دنبال نکردند.
موسسات و سخنرانانی که امروز بر خود مبارزه با جریان موهوم انحرافی را تکلیف کرده‌اند و تهمت نابخشودنی « فراماسونری» به دولت می‌زنند،‌ دیروز چشم بر این تصریحات رهبری بسته و سکوت کردند.
 

پیدایش طبقه ممتاز از درون نظام مغایر با انتظار مهدی علیه السلام

حال چه شده که دم زدن از امام زمان (علیه السلام) را مهمترین مصادیق انحراف می‌دانند در صورتی که رهبری اعتقاد به امام زمان (عج) را لازمه مبارزه با انحراف دانستند و در ادامه سخن قبل فرمودند:
«نظام اسلامی، نظام عدالت است. شما که آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویت در آخرالزمان هستید... چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذکر می‌کنید؟ «الذّی یملأ‌الله به الارض قسطاً و عدلاً».(2) نمی‌گویید که «یملأ‌الله به‌الارض دیناً». این، نکته خیلی مهمی است. چرا به این نکته توجه نمی‌کنیم؟ اگر چه قسط و عدل متعلق به دین است، اما هزار سال است که امت اسلامی برای قسط و عدل دعا می‌کند.

این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ نخستین کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، واجب ترین کارهاست. ما رفاه را هم برای قسط و عدل می‌خواهیم. کارهای گوناگون - مبارزه، جنگ، سازندگی، توسعه - را برای قسط و عدل می‌خواهیم؛ برای این‌که در جامعه عدالت برقرار شود، همه بتوانند از خیرات جامعه استفاده کنند و عده‌ای محروم و مظلوم واقع نشوند. »‌
(25/4/76 – دیدار امام خامنه‌ای با مسئولان نیروی انتظامی)

مسئولان قوا و مسئولان نظامی در برابر بیت‌المال دندان روی جگر بگذارند!
بی توجهی به این انحراف که نظام را تهدید می‌کرد رهبری را واداشت صریح‌تر متذکر آن شوند و به اعضای قوای سه‌گانه و نیروهای نظامی بی‌پرده گفتند:
«برادران و خواهران عزیز! این صراط برای من و شما خیلی حساس است. ما مسئولیم. ما با آدم‌های معمولی کوچه و بازار فرق داریم. ما چه نماینده‌ مجلس باشیم، چه عضو دولت باشیم، چه مدیر فلان بخش نظامی باشیم، چه بخش قضایی باشیم، همین که شما آقایان و خانم‌ها مسئولان بخش‌های مختلف هستید، کار من و شما سخت است.

ما اگر تخطی و لغزش پیدا کنیم و اشکالی در کارمان پیدا شود، ضررش فقط به خود ما نمی‌رسد؛ ضررش به جمع وسیعی می‌رسد... ما بیشتر از دیگران باید به فکر جهنم و عبور از این صراط دشوار باشیم. این چند سال مسئولیت، ابدی نیست. نماینده مجلس هستید، عضو دولت هستید، وزیرید، مدیرید؛ این سه سال، چهار سال، پنج سال، 10 سال می‌گذرد.
اگر این چند سال را دندان روی جگر بگذارید و دنبال کسب پول، دنبال درآمدهای نامشروع، دنبال رانت‌خواری، دنبال استفاده از امکانات دولتی و دنبال تعرض به بیت‌المال نباشید -این‌که خیلی دشوار نیست -»
(دیدار امام خامنه‌ای با مسئولان نظام -6/8/83)
امّا غالباً امروز تعرضات و تهمت گزنده انحراف علیه دولت بی‌نظیر را از طرف کسانی می‌بینیم که در دوران مسئولیت‌شان دندان روی جگر نگذاشتند و نقطه آغاز انحراف بوده‌اند، همان کسانی که خانه‌های محقر در پایین شهر تهران و شهرستان‌ها و روستاهایشان داشتند و مبلغ کم فیش حقوقی شان حتّی برای شروع زندگی مانع بزرگی بود‌ ولی امروز ایشان از زمین داران و ملّاکان بزرگی که به خود اجازه غصب حق‌آبه کشاورزان مظلوم را هم می‌دهند،‌ شده‌اند، مثلاً، یکی از همین آقایانی که بر خود تکلیف می‌داند که ضد انحراف بگوید وقتی به یکی از مساجد تهران برای تشریح جریان مخوف انحراف رفت برای این‌که خودروی خارجی چند صد میلیونی‌اش را بسیجیان نبینند و انحرافش فاش نشود چند خیابان بالاتر از مسجد آن‌را پارک کرد و همین آقا وقتی نماینده مجلس شد خانه مناسبش در ازگل تهران چون در محله‌ای بود که در شأن نمایندگی نبود آن‌را اجاره داد و در محله ونک تهران خانه‌ای چند میلیاردی خریداری کرد تا خوب بتواند با انحراف مبارزه کند.

تاکنون کسی سوال کرده چرا گزارش کمیسیون آموزش مجلس هشتم درباره 3000 آقازاده دولتمردان قبل که توسط دولت خبیث انگلیس بورسیه شدند اجازه دنبال‌گیری پیدا نکرد؟!‌
تنها پسوند اسلامی، برای نظام کافی نیست / شاخصه‌هایی که مانع انحراف نظام است
این قبیل انحرافات هویت نظام را تهدید می‌کند و در این مورد هم رهبری نسبت به این خطر هشدار دادند و شاخص‌هایی را برای دوری از این انحراف مطرح کردند که سرآمد آن‌ها «دوری از اشرافیگری» و «ساده زیستی» می‌باشد:
«اگر ما از اخلاق اسلامی دور شدیم، اگر عدالت را فراموش کردیم، شعار عدالت را به انزوا انداختیم، اگر مردمی بودنِ مسئولان کشور را دست‌کم گرفتیم، اگر مسئولان کشور هم مثل خیلی از مسئولان کشورهای دیگر به مسئولیت به عنوان یک وسیله و یک مرکز ثروت و قدرت نگاه کنند، اگر مسئله خدمت و فداکاری برای مردم از ذهنیت و عمل مسئولان کشور حذف شود، اگر مردمی بودن، ساده‌زیستی، خود را در سطح توده مردم قرار دادن از ذهنیت مسئولان کنار برود و حذف شود، پاک شود.

اگر ایستادگی در مقابل تجاوزطلبی‌های دشمن فراموش شود، اگر رودربایستی‌ها، ضعف‌های شخصی، ضعف‌های شخصیتی بر روابط سیاسی و بین‌المللی مسئولان کشور حاکم شود، اگر این مغزهای حقیقی و این بخش‌های اصلی هویت واقعی جمهوری اسلامی از دست برود و ضعیف شود، ساخت ظاهریِ جمهوری اسلامی خیلی کمکی نمی‌کند؛ خیلی اثری نمی‌بخشد و پسوند «اسلامی» بعد از مجلس شورا: مجلس شورای اسلامی؛ دولت جمهوری اسلامی، به تنهایی کاری صورت نمی‌دهد.
اصل قضیه این است که مراقب باشیم آن روح، آن سیرت از دست نرود، فراموش نشود؛ دلمان خوش نباشد به حفظ صورت و قالب. به روح، معنا و سیرت توجه داشته باشید. این، اساس قضیه است...
انحراف در هدف‌ها، در آرمان‌ها، در جهتگیری‌ها را باید مراقبت کرد که پیش نیاید و این چیزی است که ما در طول این سالهای طولانی - بخصوص بعد از جنگ و بعد از رحلت امام(ره) - درگیرش بودیم؛ جزو درگیری‌های اساسی در این دو دهه گذشته، یکی همین بوده. تلاش زیادی شده است برای این‌که جمهوری اسلامی را از روح و معنای خودش خارج کنند.
تلاش زیادی کرده‌اند؛ به شکلهای مختلف؛ چه در زمینه‌های سیاسی، چه در زمینه‌های اخلاقی، چه در زمینه‌های اجتماعی؛ از اظهاراتی که شده و حرفهایی که زده شده. ما یک دوره را هم مشاهده کردیم که در مطبوعات ما رسماً، علناً، جدایی و تفکیک دین از سیاست را اعلان کردند! اصلاً مسئله یکی بودن دین و سیاست را که اساس جمهوری اسلامی و اساس حرکت عمومی مردم بود، زیر سوال بردند.
از این بالاتر؟! در دورانی، در مطبوعات ما دیده شد که صریحاً، علناً از رژیم ظالم، جبار و سفاک پهلوی دفاع شد! برای این‌که چنین حالتی پیش نیاید و برای برخورد با این انحراف می‌شود با برجسته کردن مرزهای اعتقادی و فکری و سیاسی جلوی این انحراف را گرفت.
شاخص‌های هویت اسلامی باید معلوم باشد: شاخص عدالت‌طلبی، شاخص ساده‌زیستی مسئولان، شاخص کار و تلاش مخلصانه، شاخص‌طلب و پویایی علمی بی‌وقفه، شاخص ایستادگی قاطع در مقابل طمع‌ورزی و سلطه بیگانگان، شاخص دفاع از حقوق ملی. از حقوق ملت، دفاع شجاعانه کردن یک شاخص است...
اجتناب از اشرافیگری؛ یعنی ضد ارزش کردن... امروز خوشبختانه همان موج ضد ارزش کردن اشرافیگری بحمداللَّه وجود دارد؛ یعنی دولت، مسئولین دولتی ساده‌زیستند، مردمی هستند و این خیلی فرصت خوبی است؛ نعمت بزرگی است. این یکی از شاخص‌هاست.»
(24/9/87 – بازدید امام خامنه‌ای از دانشگاه علم وصنعت)
 

معضلات اخیر ریشه در انحرافات گذشته دارد

پس از جنجال اختلاس اخیر بانکی که عده‌ای خواستند آن‌را دستمایه تخریب دولت کنند، رهبری تیزبین ریشه این فساد که به واسطه رخنه همان منحرفین در ساختار فرسوده و پر خلل بانکی به وجود آمد را در عدم اهتمام مسئولان گذشته در مبارزه با فساد دیده و فرمودند:
«چند سال قبل از این – نمی‌دانم حالا 10 سال است یا بیشتر است - من توصیه‌های مؤکدی را راجع به مقابله با فساد اقتصادی به مسئولین کشور کردم؛ استقبال هم کردند؛ اما خب، اگر عمل می‌کردند، دیگر این فساد بانکی اخیر - که حالا همه روزنامه‌ها و همه دستگاه‌ها و همه‌ ذهن‌ها را پر کرده - پیش نمی‌آمد.»
(امام خامنه‌ای - 11/7/90)
حال چگونه است کسانی که به تصریح ایشان در دو دهه رهبری را در مبارزه با انحراف تنها گذاشتند و حتی برخی عامل انحراف شده‌اند امروز «هل من مبارز» می‌طلبند و به بهانه‌هایی دولت عدالت را خطرناک‌ترین انحراف در تاریخ کشور می‌دانند؟! آن هم دولتی که رهبری معظم انقلاب اسلام آشکار فرمودند:‌
«در این سالهایی که دولت نهم و دولت دهم بر سر کار بودند تا امروز، گفتمان انقلاب و ارزش‌های‌‌انقلاب و چیزهایی که امام به آن توصیه می‌کردند و ما آن‌ها را از انقلاب آموختیم، خوشبختانه کاملاً برجسته شده.»
(2/6/91 - دیدار امام خامنه‌ای با دولت دهم)
اگر چه با آبرومندی مسئولان دستپاک‌ نظام تاکنون حفظ شده است ولی آنچه در این ماجرا جلب توجه می‌کند،‌ این است که در هر صنف و طیف اجتماعی و اعضای نهاد‌ها،‌ گروهی علیه جریان موهوم انحرافی فریادشان بلند است که خود اغلب از منحرفین از شاخصه‌های رهبری هستند و به دلیل اموال بادآورده با تسلط انحصاری بر رسانه‌ها به موج‌سازی علیه جریان موهوم انحرافی برای پنهان کردن انحراف خود می‌پردازند.
ما با نقد مشکل نداریم،‌ نقد و اشکال همیشه بین دو دوست هم بوده است ولی این‌که کسانی که خود متهم به انحراف هستند بیایند و بی‌نظیر‌ترین دولت را بدون بیم از پیگیری قضایی به «‌انحراف» و «فراماسونری» و حتی دو تهمت متضاد «بابیگری و حجتیه گری» متهم کنند انحراف خطرناک و دوری از روش ولایت است. 

حجت الاسلام مسعود شفیعی کیا