دویچه وله آلمان: «سخنان روز یکشنبه حسن روحانی در مراسم رژه نظامی در تهران و تاکید او بر "حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود" از نگاه ناظران نوعی حفظ "تعادل" میان سیگنال‌های مثبتی که به خارج فرستاده می‌شود و مقاومت‌های موجود در داخل کشور، تلقی شده است.»

رسانه های غربی فارسی زبان با انعکاس سخنان امروز دکتر روحانی، رئیس جمهور ایران، در مراسم رژه نیروهای مسلح، به تحلیل اظهارات ایشان پرداختند.

 

رادیو فردا: روحانی: حاضریم بدون پیش‌شرط و از موضع برابر با غرب مذاکره کنیم

سایت رادیو فردا (radiofarda) وابسته به سازمان سیا، با انعکاس سخنان رئیس جمهور نوشت:حسن روحانی روز یکشنبه با تاکید بر حق ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود گفته است که حاضر است بدون پیش‌شرط، از موضع برابر همراه با احترام متقابل با غرب گفت‌و‌گو کند. وی همچنین بر حل مشکلات از طریق دیپلماسی تاکید کرده است.

 

 

رئیس جمهوری ایران که روز ۳۱ شهریور ماه در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته موسوم به «دفاع مقدس» سخنرانی می‌کرد، آمادگی ایران برای مذاکره با غرب را اعلام کرد و گفت: «مذاکره باید از موضع برابر با احترام متقابل همراه باشد و (طرف‌های مذاکره) در فکر منافع خود نباشند، بلکه منافع متقابل مطرح باشد و همه حقوق حقه مردم ایران از جمله حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی در خاک این کشور در چارچوب مقررات بین‌المللی را بپذیرند.»

 

 

وی ضمن تاکید بر این‌که ملت ایران، «ملت دوستی، صلح و همکاری» است، با بیان اینکه «با این کشور و ملت با زبان زور و تهدید حرف نزنید»، گفت: «جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهومی ندارد و هیچ ملت منطقی و آزاده‌ای روی یک میز، جنگ و دیپلماسی را نمی‌پذیرد.»

 

 

رادیو فردا افزود: این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها بر سر احتمال گفت‌و‌گوی مستقیم سران ایران و آمریکا در جریان نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شدت گرفته و آمریکا اعلام کرده است که آماده تعامل با ایران بر اساس احترام متقابل است.

در عین حال باراک اوباما و حسن روحانی اخیرا از طریق نامه با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و حسن روحانی لحن نامه باراک اوباما را «مثبت و سازنده» ارزیابی کرده است.

 

 

روحانی در ادامه با اظهار این‌که ایران برای همسایگان خود تهدیدی به شمار نمی‌رود، بدون اشاره به کشور خاصی گفت رژیمی برای منطقه تهدید است که «همه مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند» و «انواع سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای را برای تهدید دیگران ذخیره کرده است».

این سایت تاکید کرد: از اسرائیل به عنوان تنها کشور دارای زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه یاد می‌شود، هرچند اسرائیل علنا این مسئله را تایید نکرده است.

 

 

 

بی بی سی: روحانی: آماده مذاکره بدون پیش شرط هستیم

سایت بی بی سی فارسی(bbcpersian) وابسته به دولت انگلیس نیز در این باه نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سالگرد شروع جنگ هشت ساله با عراق و در آستانه سفرش به نیویورک گفته است که "ملت ایران آماده مذاکره با غرب است البته به شرطی که هیچ پیش شرطی نباشد."

 

آقای روحانی گفته است که غرب باید "منافع متقابل را در نظر بگیرد و همه حقوق حقه ملت ایران از جمله حقوق هسته ای و غنی سازی در خاک این کشور در چارچوب مقررات بین المللی را بپذیرد."

 

بی بی سی افزود: نیروهای نظامی ایران هر ساله در آخرین روز شهریور که مصادف با شروع جنگ هشت ساله ایران و عراق است، رژه نظامی برگزار می کنند. آقای روحانی پیش از شروع این رژه نظامی با تاکید بر نقش "بازدارندگی و دفاع" نیروهای مسلح ایران گفت که این نیروها "عامل ثبات این منطقه خواهند بود و برای همسایگان تهدید نیستند."

 

رئیس جمهور ایران گفت: "ایران کشور بزرگ، متمدن و قدرتمندی است و با این کشور و ملت نباید با زبان زور و تهدید حرف زد."

آقای روحانی همچنین تاکید کرد که "جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهومی ندارد و هیچ ملت منطقی و آزاده ای روی یک میز، جنگ و دیپلماسی را با هم نمی پذیرد."

 

 

سایت بی بی سی ادامه داد: در آستانه سفر آقای روحانی خوش‌بینی‌هایی درباره احتمال بهبود رابطه ایران و ایالات متحده و حل مساله هسته‌ای ایران شکل گرفته است.آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از انعظاف‌پذیری مشروط در سیاست خارجی پشتیبانی کرده است و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز مواضع مشابهی گرفته‌اند.

 

بی بی سی در پایان نوشت: آقای روحانی ضمن مخالفت با احتمال شروع جنگی دیگر در منطقه گفت که "همه باید تلاش کنند که جنگ داخلی در سوریه متوقف شود و تروریست ها در منطقه تقویت نشوند."

رئیس جمهور ایران بدون این که نامی از اسرائیل ببرد گفت: "رژیمی برای منطقه تهدید است که همه معاهدات بین المللی در زمینه کشتار جمعی را زیر پا گذاشته و انواع سلاح های هسته ای و شیمیایی را ذخیره کرده و به تهدیدی برای دیگر کشورها تبدیل شده است".

 

 

 

دویچه وله: اصرار روحانی بر حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران

سایت دویچه وله آلمان(dw) نیز با انتخاب این تیتر"اصرار روحانی بر حق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران" برای خبر خود نوشت:

رئیس جمهور ایران در آستانه سفر به نیویورک بار دیگر بر حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرد. سپاه پاسداران نیز به روحانی هشدار داده که نسبت به رویکردها و رفتارهای دولتمردان آمریکایی هوشمندی نشان دهد.

 

 

این سایت افزود:روحانی گفت: «ملت ایران آماده مذاکره با غرب و سخن گفتن است البته به شرط آنکه پیش‌شرطی نباشد.» او افزود: «مذاکره باید از موضع برابر با احترام متقابل همراه باشد و در فکر منافع خود نباشند بلکه منافع متقابل مطرح باشد و همه حقوق حقه مردم ایران از جمله حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی در خاک این کشور در چارچوب مقررات بین‌المللی را بپذیرند.»

 

 

دویچه وله در ادامه آورده است: روحانی در یک هفته گذشته دو بار، یک بار در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا و بار دوم از طریق مقاله‌ای در روزنامه "واشنگتن‌پست" دیدگاه‌های خود درباره "تعامل با غرب و آمریکا" را تشریح کرده است. این اظهارات روحانی که در آستانه سفر او به نیویورک بیان شده، به عنوان ارسال "سیگنال‌های مثبت" از جانب او به غرب تلقی شده است.

 

این سایت آلمانی در تحلیل سخنان امروز دکتر روحانی می نویسد: اما سخنان روز یکشنبه حسن روحانی در مراسم رژه نظامی در تهران و تاکید او بر "حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود" از نگاه ناظران نوعی حفظ "تعادل" میان سیگنال‌های مثبتی که به خارج فرستاده می‌شود و مقاومت‌های موجود در داخل کشور، تلقی شده است.

 

سپاه پاسداران حمایت مشروط خود را از دیپلماسی خارجی دولت حسن روحانی اعلام کرده است سپاه پاسداران حمایت مشروط خود را از دیپلماسی خارجی دولت حسن روحانی اعلام کرده است.

 

 

رادیو فرانسه: هشدار و شروط روحانی خطاب به غرب پیش از سفر به نیویورک

 

سایت رادیو فرانسه(rfi) نیز نوشت: حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، امروز بار دیگر نسبت به حملۀ نظامی قدرت های غربی علیه رژیم بشار اسد هشدار داد و خواستار حل بحران سوریه از طرق سیاسی و گفتگو شد.

 

روحانی در سخنان امروزش در تهران، بار دیگر اسرائیل را به دلیل زرادخانۀ اتمی و بمب های شیمیایی اش تهدید حقیقی برای کل منطقه دانست و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران تهدیدی علیه کشورهای همسایه و منطقه نیست.

 

وی بار دیگر از قدرت های غربی خواست که حقوق اتمی ایران از جمله حق غنی سازی اورانیوم از سوی این کشور را در داخل خاک خود و در چارچوب قوانین بین المللی به رسمیت بشناسند.

او حق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران را کانون مباحثاتش با قدرت های جهانی در حاشیۀ نشست مجمع عمومی سازمان ملل دانست. حسن روحانی سپس گفت که در صورت موافقت قدرت های غربی با این حق، جمهوری اسلامی ایران نیز حاضر به همکاری با قدرت های غربی برای حل مسائل منطقه و حتا جهان است.

 

 

رادیو فرانسه افزود: حسن روحانی در اظهارات امروزش تهدیدهای نظامی باراک اوباما علیه برنامۀ اتمی ایران را مورد سرزنش قرار داد و گفت که نمی توان به طور همزمان هم تهدید نظامی کرد و هم خواستار حل مشکلات از طریق گفتگو شد. رییس جمهوری ایران تأکید نمود که حکومت اسلامی ایران با قدرت و عزمی راسخ هر اقدام نظامی را علیه خود پاسخ خواهد داد. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در رژۀ امروز خود سی موشک بالستیکی "سجیل" و "قادر" را با بُرد دو هزار کیلومتر به نمایش گذاشتند.