ترامپ گفته، یکی از بدترین توافق هایی که آمریکا انجام داد، توافق هسته ای با ایران بوده است. اما سوال اینجاست که آیا او هم اکنون تلاش می کند که این توافق تاریخی با ایران بوده را از بین ببرد و دوباره تحریم ها علیه ایران را فعال کند؟برخی تحلیل‌گران گویند ترامپ ممکن است تحریم‌های ایران را بازگرداند، ولی اروپا با این موضوع مشکل خواهد داشت.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ دونالد ترامپ هر چند مانند 'تد كروز' از پاره كردن برجام سخن نمي گويد، اما معتقد است كه بايد سياست هاي سختگيرانه تري در مواجهه با ايران اتخاذ شود و از آزاد كردن دارايي هاي ايران بشدت انتقاد كرده و خواستار فروش موشك هاي معيوب به ايران شده است.
دونالد ترامپ ،69 ساله متولد نيويورك، تاجر، سياستمدار، نويسنده كتاب هاي تجارت، شخصيت تلويزيوني آمريكايي و نامزد انتخابات رياست جمهوري 2016 از حزب جمهوريخواه آمريكا مي باشد. وي در سال 1968 با مدرك كارشناسي اقتصاد از دانشگاه تجارت وارتون فارغ التحصل شد و حين تحصيلات دانشگاهي در شركت ساخت و ساز خانوادگي خود مشغول به كار شد و پس از به دست آوردن مديريت، شركت خانوادگي چند صد ميليون دلاري را به شركتي برج ساز و مالك هتل ها، قمارخانه هاي زنجيره اي، زمين هاي گلف، فروشگاه هاي زنجيره اي، خطوط هواپيمايي در سراسر آمريكا تبديل كرد.
نام ترامپ از سال 1971 با پرونده شكايت قضايي عليه وي از طرف وزارت دادگستري آمريكا به دليل زير پاگذاشتن قوانين اجاره در موارد زيادي از املاك و عدم اجاره مسكن به مستاجر ها به دلايل نژادپرستانه در رسانه هاي آمريكا مطرح شد.
شركت هاي ترامپ در سال هاي اخير با موج ركود اقتصادي در آمريكا از وضعيت خوبي برخوردار نبوده است و تا به حال پنج بار اعلام ورشكستگي كرده و براي تسويه حساب با بانك ها و طلبكاران مجبور به فروش هتل هاي خود و تعطيلي يا واگذاري قمارخانه هاي خود شده است.
ترامپ با ثروت ميلياردي خود دستي هم در توليد برنامه هاي تلويزيوني برده است، وي صاحب بخشي از برنامه دختران شايسته جهان و آمريكا نيز بود كه در سال گذشته ميلادي آن را واگذار كرد، وي همچنين مدير توليد و مجري مستند تلويزيوني به نام «شاگرد» بود كه در آن كارمندان براي بدست آوردن مديريت در يكي از سازمان هاي ترامپ با هم به رقابت مي پرداختند.
ترامپ به عنوان يك تاجر، هيچ گاه در سياست خط ثابتي را دنبال نكرده و همواره متناسب با شرايط ، رويكرد و جناح سياسي خود را تغيير داده است.
اين ميلياردر آمريكايي در برهه هاي مختلف زماني، خود را دمكرات، مستقل، جمهوريخواه و ... معرفي كرده است، البته در بسياري موارد نيز از بيان تمايلات سياسي، خودداري كرده و مواضع خود در مسايل پر سرو صدا بين دو جناح همچون ماليات بر ثروتمندان آمريكا، بيمه عمومي و حق سقط جنين ،تغيير داده است.
وي در طول انتخابات دو دهه گذشته به هر دو حزب دمكرات و جمهوريخواه آمريكا كمك هاي مالي انتخاباتي كرده است كه كمك هاي مالي به بنياد كلينتون در زمان رقابت هاي انتخاباتي وي با اوباما از جمله اين كمك هاي انتخاباتي مي باشد، وي در آن زمان اذعان داشت هيلاري كلينتون مي تواند رئيس جمهوري يا معاون رئيس جمهوري خوبي براي آمريكا باشد.
ترامپ تا سال 1987 در حزب دمكرات، از 1987 تا 1999 در حزب جمهوري خواه،از 1999 تا 2001 در حزب اصلاحات و از 2001 تا 2009 به حزب دمكرات بازگشت و بين سال هاي 2009 تا 2011 دوباره جمهوري خواه و در سال هاي 2011 و2012 مستقل و از سال 2012 تا كنون به حزب جمهوري خواه متمايل شد و در آخر از اين حزب به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريكا شركت كرد.
وي براي اولين بار در انتخابات رياست جمهوري در سال 2000 از طرف حزب اصلاحات وارد رقابت هاي انتخاباتي شد و تقريبا در تمامي انتخابات رياست جمهوري پس از آن گمانه زني هايي مبني بر نامزدي وي در افكار عمومي آمريكا منعكس شد و در آخر در تابستان سال 2015 ميلادي بطور رسمي نامزدي خود براي شركت در انتخابات رياست جمهوري آمريكا از حزب جمهوريخواه را اعلام داشت.
وي شروع تبليغات انتخاباتي خود را با اظهار نظرهاي عجيب و پر هياهو همچون متجاوز و قاچاقچي و مجرم خواندن مردم مكزيك شروع كرد و به مردم آمريكا، اخراج مهاجرين غيرقانوني و ساخت ديوار مرزي با هزينه دولت مكزيك در مرز آمريكا را وعده داد.
** اظهار نظر ها و مواضع ترامپ در مورد ايران
ترامپ با وجود اينكه سابقه حرفه اي و آكادميك در دنياي سياست ندارد و به رغم انتقادهاي تند به دستگاه ديپلماسي كاخ سفيد و توافقنامه هسته اي ايران و 1+5 ، تنها نامزد جمهوري خواهي است كه ادعاي پاره كردن توافق نامه هسته اي ايران در صورت پيروزي در انتخابات را رد كرده است و آمريكا را ملزم به اجراي توافقنامه مي داند.
تاجر ميلياردر آمريكايي خود را در بستن توافقنامه هاي تجاري فردي متبحر مي داند در اين خصوص تصريح كرد، در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، بر اجراي مفاد توافقنامه هسته اي ايران، به سختي نظارت خواهد داشت.
وي اذعان داشت، من هم قرارداد هاي بدي داشته ام ولي در پيدا كردن نكات ريز در قراردادها تبحر دارم، نكاتي را پيدا خواهم كرد و توافقنامه هرچقدر هم بد باشد آن را با جديت اجرا خواهم كرد.
وي همواره مذاكره كنندگان آمريكايي را به ساده لوح بودن و نيرنگ خوردن از مذاكره كنندگان ايراني متهم مي كند، و بخاطر ادامه مذاكرات در حالي كه شهروندان آمريكايي در ايران زنداني بودند كاخ سفيد را مورد انتقاد قرار داده است.
ترامپ علاوه بر آزادي زندانيان آمريكايي بعنوان پيش شرط مذاكرات با ايران، پرداخت 150 ميليارد دلار به ايران (كه اين رقم از طرف دولت آمريكا غير مستند اعلام شده است) را باخت بزرگ آمريكا در نتيجه مذاكرات عنوان داشته و مدعي شد اگر رئيس جمهوري آمريكا بود به بهانه اينكه آمريكا كشوري ورشكسته با بيش از 19 تريليون دلار بدهي است اعلام مي كرد كه توان پرداخت پول به ايران را نخواهد داشت و اذعان داشت، مشكل اين است كه من دير رئيس جمهوري خواهم شد و ايران پول را قبلا گرفته است و حتي با برهم خوردن توافقنامه ايران پولي پس نخواهد داد.
نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريكا، نظارت بازرسان ايراني بر تاسيسات اتمي ايران را از جمله مشكلات اين توافقنامه برشمرده است.
ترامپ پيش از اجرايي شدن توافقنامه و زمزمه هاي پرداخت پول ايران پيش بيني صعود بورس ايران را كرده بود و با كنايه اذعان داشت، پولتان را در بورس ايران سرمايه گذاري كنيد چرا كه بعد از توافقنامه و سرازير شدن سرمايه ها به ايران، بورس ايران صعود بي سابقه اي خواهد داشت.
به گزارش «دي هيل » خبرگزاري كنگره آمريكا، ترامپ در جريان تبليغات انتخاباتي در جمع طرفداران خود در ايالت 'مي سي سي پي'، اذعان داشت، توافقنامه هسته اي با ايران آنقدر بد انجام گرفته است كه وي شك دارد اين توافقنامه از روي ناشايستگي مذاكره كنندگان آمريكايي شكل گرفته يا عمدا اينطور عمل شده است.
** پيشنهاد فروش موشك هاي معيوب به ايران
ترامپ در جمع هواداران خود در شهر راچستر نيز مدعي شد كه آمريكا بر اساس توافق هسته اي به ايران 150 ميليارد دلار داده است و ايران به جاي بوئينگ از ايرباس هواپيما مي خرد.
وي اظهار داشت : 'آنها از روسيه موشك مي خرند. از همه خريد مي كنند به جز ما. چرا؟ چون ما خريد (نظامي) ايران را ممنوع كرده ايم.'
نامزد پيشتاز جمهوريخواهان در انتخابات درون حزبي افزود: 'البته من معتقدم كه اين ممنوعيت چيز خوبي است. اما وقتي كه به آنها 150 ميليارد دلار داده ايم بايد اين ممنوعيت بطور موقت تعليق شود تا آنها از شهر راچستر خريد كنند. در آن صورت ما به آنها موشك معيوب مي فروشيم. بگذاريد شكايت كنند. براي اين موشكها 12 ميليارد دلار به جيب مي زنيم و آنها هم مي گويند كه موشك ها افتضاح بودند. من هم به ايرانيها مي گويم: بله! هدفمان همين بود!'
پيشنهاد فروش موشك هاي معيوب از سوي ترامپ،‌ با واكنش شمار زيادي از كاربران در فضاي مجازي مواجه شد و اظهارات او را در اين خصوص مورد تمسخر قرار دادند.
** مواضع ضدو نقيض و پر ابهام
ترامپ در رقابت هاي انتخاباتي آمريكا در اظهاراتي نژادپرستانه و در تضاد با روح قانون اساسي آمريكا مبني بر آزادي مذاهب در اين كشور، جلوگيري از ورود مسلمانان به كشور آمريكا تا مشخص شدن اوضاع را وعده داد.
ترامپ به رغم اعلام حمايت از رژيم صهيونيستي اظهارات بسيار نادر ضد عربستان و رژيم صهيونيستي از جانب يك سياستمدار آمريكايي بر زبان آورده است، وي در يك برنامه زنده تلويزيوني به نام «صبح بخير جو» در شبكه MNSBC گفت: «درحال حاضر مردمي كه فكر مي كنيم در طرف ما هستند كارهايي مي كنند كه ما گزارش هاي آن را منتشر نمي كنيم.'
بعضي از به اصطلاح متحدان ما كه با آنها همكاري و از آنها حمايت نظامي مي كنيم مبالغ كلاني را به داعش و القاعده و ديگر گروه هاي تروريستي مي فرستند.» وي كه از سوي مجري خواستار نام بردن آن كشورها شد سعي در خودداري از بيان نام آنها كرد و مجري گفت منظور عربستان است؟ وي در ادامه گفت:«قطعا دارند اين كار را مي كنند همه اين را مي دانند» و در ادامه مجري خواستار نام بردن ديگر كشورهاي هم پيمان آمريكا كه از داعش حمايت مي كنند، شد كه وي به بهانه وجود ارتباطات زيادي كه با اين كشورها دارد از نام بردن آن كشور خودداري كرد ولي بسياري از رسانه هاي آمريكا با استناد به اظهارات قبلي وي كه همواره گفته است با صهيونيست ها روابط تجاري زيادي دارد منظور وي را اسرائيل عنوان كرده اند.
ترامپ در مناقشات فلسطين و سرزمين هاي اشغالي، با بيان اينكه مذاكرات صلح سخت ترين توافقنامه ممكن در جهان است قول اتخاذ موضع بي طرفانه را داده است و وعده داده است مذاكرات بين فلسطينيان و صهيونيست ها را امتحان خواهد كرد.
نامزد پيشتاز انتخابات رياست جمهوري آمريكا همچنين مدعي است كشورهاي هم پيمان و تحت حمايت نظامي آمريكا در خاورميانه را به پرداخت هزينه هاي نظامي ارتش آمريكا مجبور خواهد كرد.
برخي از كارشناسان بر اين باورند كه بيشتر اظهارات نامزدها،‌ جنبه انتخاباتي و تبليغاتي دارد و زماني كه فرد پيروز وارد كاخ سفيد شود، بيشتر رجزخواني ها و اظهارات تند خود را كنار خواهد گذاشت و بر اساس واقعيت هاي موجود در عرصه داخلي و بين المللي تصميم گيري خواهد كرد.
براساس متمم 22 قانون اساسي آمريكا، دوره رياست جمهوري اين كشور چهار ساله است. البته رئيس جمهوري مي تواند با راي مردم حداكثر در دو دوره چهار ساله زمام امور را در دست داشته باشد.
انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريكا، پنجاه و هشتمين دوره انتخابات چهارساله رياست جمهوري اين كشور براي انتخاب چهل و پنجمين رييس جمهوري و چهل و هشتمين معاون اول رييس جمهور است. انتخابات رياست جمهوري آمريكا بر پايه نظام دو حزبي اين كشور برگزار مي شود و مراحل مقدماتي آن تقريبا يكسال پيش از هر انتخابات آغاز مي شود.
مراحل مقدماتي انتخابات رياست جمهوري آمريكا مجموعه اي از انتخابات مقدماتي و انجمن هاي حزبي در درون دو حزب دمكرات و جمهوري خواه از اول فوريه تا 14 ژوئيه 2016 ، در ميان 50 ايالت و ناحيه كلمبيا و قلمرو ايالات متحده برگزار مي شود. درواقع در انتخابات پيچيده درون حزبي و مقدماتي اين كشور مردم آمريكا ضمن راي دادن به شخص كانديداي منتخب حزب خود، اعضاي هيات هاي انتخاباتي را نيز براي راي گيري عمومي مشخص مي كنند و سرانجام روز هشتم نوامبر 2016 اين نمايندگان هيات هاي انتخابي كه نبايد سمت دولتي داشته باشند در كنگره آمريكا به پاي صندوق هاي راي رفته و آراي خود را به صندوق هاي راي مي اندازند.
انتخابات درون حزبي جمهوريخواهان و دمكرات ها براي انتخاب چهل و پنجمين رئيس جمهوري آمريكا در سال جاري ميلادي از اول فوريه از ايالت آيوواي آمريكا شروع شد و تا 14 ژوئن سال جاري ميلادي ادامه خواهد داشت.(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/OVkK5