«اصلاح طلبان اصولی می توانند در جامعه مدنی فعال شوند. اگر برنامه اصلاح طلبان رادیکال فقط این باشد که به حکومت باز گردند از همین حالا شکست خورده اند. باید دقت کنند دولت آقای روحانی دولت اعتدال است.» «اصلاح طلبان در شورای اول به سر هم زدند و مردم تهران را ناامید کردند. الان هم آقای مسجدجامعی و اصلاح طلبان باید دقت داشته باشند...»

مردم تهران در اولین دوره انتخابات شورای شهر تهران با این امید به اصلاح طلبان رأی دادند که آن ها فکری برای مشکلات و چالش های فراوان این کلان شهر نمایند و به اصلاح امور بپردازند؛ اما خیلی زود امید شهروندان تهرانی ناامید شد.

 

 

فضای سیاست زده دوره اصلاحات به شورای شهر اول هم رحم نکرد و به جای رسیدگی به چالش های شهری تنها مباحث سیاسی بود که در این شورا حرف اول و آخر را می زد تا آن جا که نزاع های سیاسی درون گروهی اصلاح طلبان کار را تا انحلال این شورا پیش برد و تجربه تلخی برای شهر تهران به جا گذاشت.

 

اصولگرایان در شورای دوم و سوم تهران با رأی کمتری به ساختمان بهشت راه پیدا کردند؛ اما عملکرد نسبتا موفقی در این سال ها به خصوص هشت سال اخیر داشتند که نمونه آن را در پروژه های عمرانی و شهری گسترده در تمام نقاط تهران می توان مشاهده کرد.

 

در شورای چهارم که به تازگی آغاز به کار کرده است، کفه اصولگرایان و اصلاح طلبان به هم نزدیک شد و آقای مسجد جامعی با یک رأی بیشتر توانست به ریاست این شورا برسد؛ حال سؤال این است که آیا ریاست مسجد جامعی به معنای بازگشت اصلاح طلبان است؟ و آیا اصلاح طلبان در این دوره تجربه تلخ شورای شهر اول را تکرار می کنند؟

 

 

 

برنامه صفحه 2 بی بی سی فارسی برای بررسی این موضوع با "تقی رحمانی" فعال ملی مذهبی و "حسین باقرزاده" تحلیلگر مسائل سیاسی به گفت و گو پرداخت.

 

 

هر دو کارشناس این برنامه، پیروزی آقای مسجد جامعی با اختلاف یک رأی را بازگشت فعال اصلاح طلبان به صحنه قدرت خواندند. تقی رحمانی گفت: «می شود گفت یک دومینوی پیروزی بعد از انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر برای اصلاح طلبان میانه رو شروع شده است.»

 

وی برای کاستن از غم شورای اول، پای شوراهای دوم و سوم را هم به میان کشید و بدون اشاره به پروژه های عمرانی چشمگیر در چند سال اخیر گفت: «شوراها در این سه دوره کارنامه خاکستری داشتند. شورای اول تهران جنگ بود. جنگ اصلاح طلبان برای درآمد رانتی بیشتر که فاجعه و آغاز شکست اصلاح طلبی بود. شورای دوم، خیریه بود که آقای احمدی نژاد از آن جا رئیس جمهور شد. شورای سوم، شورای بروکراسی، کارهای غیر کارشناسی ضعیف با کارهای عمرانی بود. اصلاح طلبان باید دقت داشته باشند فاجعه شورای اول را تکرار نکنند و بروکراسی و کار غیر کارشناسی شورای سوم را اصلاح کنند.»

 

 

تقی رحمانی افزود: «اصلاح طلبان شانس آوردند و شتر دو بار در خانه شان خوابیده است. باید ببینیم این تیزهوشی را دارند. اگر آقای مسجد جامعی شهردار غیرسیاسی انتخاب کند به بازگشت اصلاح طلبان کمک کرده است.

 

حسین باقرزاده انتخاب مسجد جامعی را بازگشت خزنده اصلاح طلبان خواند و تصریح کرد: «اصلاح طلبان به صورت خزنده وارد تشکیلات حکومتی می شوند. آقای مسجد جامعی در وزارت ارشاد بوده اند و سابقه کار اجرایی و عمرانی و اداره یک شهر بزرگ را نداشته است. این انتخابات نمونه ای است از بازگشت اصلاح طلبان به صورت خزنده به قدرت.»

 

 

 

 

از نکات جالب این گفت و گو تناقض در سخنان آقای تقی رحمانی بود. وی بارها از اصلاح طلبان خواست شهردار غیر سیاسی انتخاب کنند: «اصلاح طلبان در شورای اول به سر هم زدند و مردم تهران را ناامید کردند. الان هم آقای مسجدجامعی و اصلاح طلبان باید دقت داشته باشند شهردار غیرسیاسی ولی کارا انتخاب کنند تا بتوانند دل مردم را گرم کنند و صدای راست افراطی و اشتباهات شورای اول نباید تکرار شود.»

 

اما در جایی دیگر تأکید کرد: «...آقای مسجد جامعی به همراه خانم ابتکار و آقای نجفی به دیدار همه مجروحین انتخابات سال88 رفتند...می شود گفت آقای مسجد جامعی تجربه کار اجرایی هم دارد!»

 

 

 

 

یا در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «باید دریای مردم را با حکومت مواجه کرد نه این که پشت سر آقای روحانی رفت. بگویند که خواست مردم آزادی موسوی و کروبی است.»

 

این که "فتنه 88 یا آزادی زندانیان چه ارتباطی با شورای شهر و شهرداری دارد؟" باید از سوی وی پاسخ داده شود؛ اما سخنان وی نشان دهنده این است که اصلاح طلبان هنوز از نزاع های سیاسی در شورای اول درس نگرفته اند.

 

 


تقی رحمانی در توضیح نحوه رأی آوردن آقای مسجد جامعی اظهار داشت: «در انتخابات شورای چهارم آقایان می خواستند مدیریت کنند؛ اما با رأی یک کشتی گیری که مخالف کشتی گیر دیگر بود آقای مسجدجامعی رئیس شهر تهران شد.»

 

 

 

 


این فعال ملی مذهبی برای اصلاح طلبان رادیکال هم راهکار ارائه کرد. وی از آن ها خواست از طریق جامعه مدنی به حکومت فشار آورند: «اصلاح طلبان اصولی می توانند در جامعه مدنی فعال شوند. اگر برنامه اصلاح طلبان رادیکال فقط این باشد که به حکومت باز گردند از همین حالا شکست خورده اند. باید دقت کنند دولت آقای روحانی دولت اعتدال است.»

 


سؤال چالشی مجری برنامه که کارشناسان برنامه پاسخی برای آن نداشتند، پایان مناسبی برای این نوشته است. آن جا که عنایت فانی پرسید: «گفتید این بازگشت اصلاح طلبان میانه رو است؛ یعنی اصلاح طلبان تندرو هم وجود دارند. ما می دانیم قبل از انتخابات ریاست جمهوری، بخشی از اصلاح طلبان، مخالف سرسخت شرکت در انتخابات بودند و حتی همقطار خودشان؛ یعنی آقای عارف را به عنوان "اصلاح طلب بدلی" قلمداد کردند. حالا شما فکر می کنید اصلاح طلبان می توانند جبهه واحدی تشکیل دهند؟»