وب سایت آمریکایی المانیتور در گزارشی در آستانه انتخابات ایران، به شرایط حساس و حوادث اخیر برای دولت آقای روحانی پرداخت و نوشت: اکنون با گذشت زمان هرچه به انتخابات ایران نزدیک می شویم، اوضاع به نفع رئیس جمهور حسن روحانی پیش نمی رود و برخلاف انتظارات، شرایط چندان هم برای آنها مناسب نیست. تاکنون سه تن از روحانیون رده بالا و حامی روحانی که از ابتدای آغاز مبارزات انتخاباتی روحانی در سال 2013 همراه وی بوده اند، درگذشت کرده اند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ المانیتور در ادامه می نویسد: در ایران روحانیون این کشور، تاثیرات زیادی را روی مردم داشته اند و آنها می توانند در زمینه انتخابات ایران نیز بسیار موثر ظاهر شوند.

در سال 2013 آیت الله هاشمی رفسنجانی و واعظ طبسی و عبد الکریم موسوی اردبیلی تمامی حمایت خود را از آقای روحانی انجام دادند تا در انتخابات یکی دیگر از اصولگرایان رای نیاورند که تمامی این سه نفر در سال های اخیر فوت کرده و این ضربه بزرگی برای آقای روحانی بود.

المانیتور در ادامه افزود: فوت آیت الله هاشمی و آیت الله طبسی در مشهد ضربه بزرگی برای آقای روحانی بود و باید گفت روابط و ارتباط دوستانه آنها به مدت ها قبل منتهی می شد. با فوت آقای هاشمی کمپ اعتدالگرایان وارد ماراتونی سخت شد و فوت ناگهانی ایشان رئیس جمهور را در رویایی با بسیاری از چالش های جدید تنها گذاشت. آقای رفسنجانی به طور گسترده ای به یک چهره پر نفوذ در ایران تبدیل شده بود و وی در زمان حیات خود، پست های کلیدی و مهمی را اداره کرده بود.

حمایت های سخت رفسنجانی به یک حمایت ساده از روحانی ختم نمیشد و در این سال های آقای هاشمی انتقادات سختی را از اصولگرایان داشت.

این وب سایت آمریکایی افزود: همچنان که روحانی خود را برای کاندیدا شدن آماده نشان داده است، وی سال جدید را با مسائل سنگینی نیز آغاز کرده است. هرچند وی سه تن از حامیان روحانی و کلیدی خود را نیز از دست داده است، وی همچنان از حمایت برخی چهره های روحانی در شهر مقدس قم خوشحال است. آقای روحانی با انتقادات سختی در زمینه اقتصادی و اشتغال روبر است و به نظر می رسد که آقای روحانی هرچقدر که زمان می گذرد، ضربه پذیر تر خواهد بود و در برابر حملات مخالفان، با مشکل روبرو می شود.(+)