پایگاه آمریکایی المانیتور (al monitor) با انتشار گزارشی تحت عنوان "محافظه کاران ایران می توانند برای انتخابات ریاست جمهوری بر سر کاندیدا به توافق برسند؟" به گمانه زنی در این رابطه پرداخته است. المانیتور ضمن بررسی شرایط اصولگرایان عنوان کرده که ممکن است در انتخابات ایران نیز شرایط علیه روحانی رقم بخورد و مانند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که هیلاری کلینتون موقعیت خوبش را از دست داد و خانه نشین شد، ورق به ضرر روحانی برگردد.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی رئیس جمهور ما»؛در این گزارش آمده است: «به نظر می رسد در حال حاضر شرایط برای نظم بخشیدن به امور برای اصولگرایان ایران بیش از همیشه پیچیده شده است.

در حالی که کمپ محافظه کار اقداماتی را برای توافق بر سر کاندیدای واحدی که بتواند حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران را در انتخابات ریاست جمهوری 9 می به چالش بکشد گزارش هایی در رابطه با درگیری های داخلی در این حزب منتشر می شود.

اصولگرایان برای رسیدن به نامزدی که مورد اتفاق نظر باشد جبهه مردمی نیروهای انقلابی را تشکیل داده اند که از آن با عنوان جمنا یاد می شود.

در عین حال محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران، حمید بقایی که معاون او در دوره دوم ریاست جمهور بوده را به عنوان کاندیدا معرفی کرده است که حاکی از آن است که برنامه ای برای این ندارد که زیر چتر اصولگرایان برود. او در 10 مارس حمایتش از بقایی را اعلام کرده و در همان زمان به اصلاح طلبان و اصولگرایان حمله کرد.

سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته ای سابق ایران نیز در چند ماه گذشته فعالیت هایی مستقل داشته است که حاکی از اراده او برای حضور در انتخابات پیش رو خواهد بود.

محمد رضا باهنر تئوری پرداز محافظه کار ضمن اشاره به این موضوع در یک مصاحبه در 8 ژانویه اعلام کرد: «دوستان ما باید متوجه باشند که انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، تنها دو کاندیدای شاخص خواهد داشت و کسانی‌که می‌خواهند زیرآبی بروند، با یک افت سنگین مواجه خواهند شد. اینکه کسی تصور کند با پنج تا شش ‌میلیون رأی، می‌تواند مزاحمت ایجاد کند و سبد رأی فلان جریان را بشکند، چنین چیزی نیست و چنین کاندیدایی درنهايت می‌تواند ۵۰۰‌ هزار تا ۶۰۰‌ هزار رأی کاندیدای یک جریان را خراب کند... . من این را گوشزد می‌كنم؛ البته نه‌تنها به آقای جلیلی بلکه به همه اشخاص اصولگرا این هشدار را می‌دهم که اگر فردی با این جریان و سازوکار همراه نشود، به قول معروف بیلش بسیار کم گِل برخواهد داشت!»

این پایگاه آمریکایی در ادامه ضمن بررسی موارد عنوان شده در برخی رسانه های داخلی عنوان می کند: «با وجود درگیری های داخلی میان رقبای روحانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری، شاید او شادترین فرد در این روزها باشد؛ با توجه به هرج و مرج موجود در کمپ اصولگرایان به نظر می رسد وضعیت به نفع روحانی در حال شکل گیری است.

با وجود اختلافات داخلی در کمپ اصولگرایان و رقم خوردن شرایط به نفع روحانی، باید گفت نمی توان به اینگونه وضعیت ها اعتمادی کرد؛ به عنوان مثال هیلاری کلینتون که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حمایت قطعی حزب دموکرات برخوردار بوده و شاهد درگیری ها در حزب جمهوری خواه بر سر ظهور دونالد ترامپ بود، اکنون در خانه نشسته و این ترامپ است که کاخ سفید را در دست دارد.»(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/ML71x