بازی فريبكارانه ساکنین کاخ سفید در ماجرای اعلام آمادگی برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران آنقدر واضح و شفاف است که حتی نشریات و نویسندگان اروپایی و غربی هم آن را یک نمایش رسانه‌ای برای اعمال فشار بیشتر بر مردم ایران ارزیابی کرده‌اندغ مساله‌ای که به طور صریح از سوی یکی از نشریات مطرح و پرتیراژ کشور آلمان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

نشریه "دِرفرایتاگ" در مطلبی با عنوان "پیشنهاد دروغین" به بررسی این مساله پرداخته و با توجه به سخنان چند روز پیش رهبر معظم انقلاب درباره اظهارات مقامات کاخ سفید، ایران را در زمینه شک داشتن به حسن نیت آمریکایی‌ها در زمینه برگزاری مذاکره مستقیم، صاحب حق دانسته و عنوان کرده که رسانه‌های غربی با سانسور سخنان آیت‌الله خامنه‌ای به دنبال آن هستند تا از وی چهره‌ای غیرقابل انعطاف ارائه دهند که مسئول اصلی حل نشدن مشکلات میان ایران و آمریکاست.

متن کامل این مقاله در ادامه می‌آید:

رهبر انقلاب ایران، آیت‌الله خامنه‌ای در یک سخنرانی به موضوع به اصطلاح «آمادگی آمریکا برای گفتگو» پرداخت. دیگر نکته تازه‌ای نیست که بگوییم حرف‌های رهبر ایران در رسانه‌های غربی ناقص پخش می‌شود. در نتیجه تعجبی ندارد که این بار نیز بخش بزرگی از مطبوعات غربی چنین کردند.
هفتۀ گذشته جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس امنیت مونیخ گفت هنوز آمریکا آماده است به دیپلماسی فرصت بدهد. البته اضافه کرد که «این پنجره٬ نامحدود باز نخواهد ماند» و اینکه «بمب اتمی ایران تهدید امنیت ملی آمریکاست.»
کوتاه زمانی بعد از کنفرانس و قبل از اینکه حکومت ایران بتواند علناٌ موضع بگیرد، این کشور دچار تحریم‌های بیشتر غرب شد. بانیان این تحریم‌ها که از جمله قرار است فروش نفت ایران را سخت‌تر کنند چون همیشه در واشنگتن نشسته‌اند. از اینرو باید به عنوان ناظر از خود بپرسیم اصولاٌ پیشنهاد مذاکرۀ آمریکایی‌ها تا چه میزان جدی بوده است.
آیت الله خامنه‌ای جوابی قاطع به این بازی آشکار داد. البته این جواب هیچ ارتباطی با عنوان‌های خبری چون «ایران پیشنهاد صلح را قاطعانه رد کرد» ندارد. (آیت‌الله) خامنه‌ای به هیچ رو مذاکره با آمریکا را علی الاصول رد نکرد. به گفتۀ او آمریکایی‌ها باید «حسن نیت» داشته و «صادق» باشند.
در غرب با علاقه این برداشت را ارایه می‌دهند که حرف‌های (آیت‌الله) خامنه‌ای نفرت پراکنی عقیدتی است. آنانی که فارسی می‌دانند یا ترجمه‌های بی‌طرف را خوانده‌اند، می‌دانند که اینگونه نیست. رهبر ایران فقط تأکید کرد مذاکرات تنها از موضع برابر می‌تواند شکل بگیرد و نه همراه تهدید. از این گذشته (آیت‌الله) خامنه‌ای افزود آمریکا در سال‌های گذشته نیز علاقه‌ای به گفتگوهای جدی صلح نداشته است و تنها نظاره‌گر کشته شدن دانشمندان ایرانی از جمله فیزیکدان‌های هسته‌ای توسط تروریست‌های نا‌شناس بوده است.
از این گذشته، (آیت‌الله) خامنه‌ای نسبت به وضعیت آمریکا تفاهم نشان داد و گفت این‌ها (آمریکایی‌ها) اکنون گفتگوهای صلح با ایران را تنها به نوعی برگ برنده می‌خواهند. به باور او علت این امر به ویژه آن است که سیاست خارجی آمریکا در منطقه کاملاٌ شکست خورده است. اکنون قرار است به جامعۀ جهانی این برداشت را دهند که حسن نیت دارند. چگونه می‌توان در چنین پیشنهادی صداقت و حسن نیت دید در حالیکه همزمان ایران را تحریم می‌کنند؟
در رسانه‌های غربی اصولاٌ صحبت از «تحریک‌های» ایران است که تنها به ادعای آن‌ها دنبال «ایجاد درگیری» است. به جای این ادعا بهتر است از خود بپرسند چرا ایران به چنین مذاکرات صلحی اعتماد ندارد؟ آمریکا در ایران حسن شهرت ندارد. روزگاری کودتای نظامی علیه محمد مصدق سازماندهی کردند؛ گرچه وی به آمریکا اعتماد کرده بود. سپس محمد رضا شاه دیکتاتور را علم کردند و نظاره کردند او چگونه ملتش را غارت و سرکوب می‌کند. اکنون صحبت از مذاکرات صلح است، در حالیکه همزمان همچنان می‌خواهند ملت ایران را با تحریم‌ها فلج کنند؛ صرفنظر از موارد جنایت علیه دانشمندان ایرانی که هنوز روشن نشده است.
هیچ انسان عاقلی در چنین حالتی به چنین طرف مذاکره‌ای اعتماد نخواهد کرد. به جای اینکه صداقت نشان دهند همچنان به سیاست ایجاد ترس ادامه می‌دهند. نیازی نیست که آدم حامی حکومت ایران باشد تا مخالف این مطلب باشد زیرا موضوع مشخص است. برای این کار تنها نگاهی به تاریخ کافی است.