وزیر راه و شهر سازی گفت: از 2 میلیون و 200 هزار واحد شهری مسکن مهر حدود 2/1 میلیون واحد آن افتتاح شده و مابقی در دست تکمیل شدن است.

 بی شک نام علی نیکزاد را همگان مترادف با مسکن مهر می‌دانند، هرچند او چنین اعتقادی ندارد و می‌گوید همان اندازه که دغدغه مسکن را داشته به فکر آزاد راه تهران- شمال و دیگر پروژه‌های زیر بخشش نیز بوده است اما از آن‌جا که مسکن مهر تأثیر شگرفی بر مسائل اقتصادی و اجتماعی داشته و توانسته رویای خانه‌دار شدن بسیاری از اقشار کم‌درآمد جامعه را به حقیقت تبدیل کند چه بخواهیم چه نخواهیم نام علی نیکزاد در کنار مسکن مهر در تاریخ مسکن ایران ماندگار خواهد بود. بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش مسکن معتقدند سرکشی هفتگی وزیر راه و شهرسازی به پروژه‌های مسکن‌مهر سراسر کشور یکی از مهم‌ترین علل سرعت و موفقیت این طرح است و شاید به دلیل همین مشغله زیاد نیکزاد بود که فقط توانستیم فرصت کوتاهی برای گفت‌وگو با او بیابیم. ماحصل گفت‌وگوی کوتاه ما با مهندس علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی از نظرتان می‌گذرد.

آقای مهندس زمانی که زمزمه‌های اجرای طرح مسکن مهر در سال 86 به گوش رسید کمتر کسی باور می‌کرد این طرح روزی به بزرگ‌ترین طرح عمرانی کشور تبدیل شود می‌خواهم صادقانه بپرسم آیا شما شخصاً فکر می‌کردید مسکن‌مهر تا این حد موفق شود؟
چون بحث مسکن را یک بحث اقتصادی می‌دانم که زیرساخت‌هایش در قالب مسکن‌مهر فراهم می‌شد و از همه مهم تر، آن‌ را بازگشت به گفتمان حضرت امام خمینی(ره) می‌دانستم و تجربه این کار را به لحاظ پست‌هایی که‌ در استان‌های مختلف داشته‌ام، به آینده مسکن مهر بسیار خوشبین و امیدوار بودم.
همچنین با توجه به این که مسکن‌دار کردن مردم یکی از اولویت‌های کاری آقای دکتر احمدی‌نژاد بود و شناختی که از اعتقادات ایشان داشتم، مرا به این باور رسانده بود طرح مسکن‌مهر حتماً موفق می‌شود.

با در نظر گرفتن همه سختی‌های کار مسکن مهر اگر این فرصت دوباره به شما داده شود، آیا حاضر هستید باز در پست وزارت راه خدمت کنید؟
فقط این را می‌توانم به مردم بگویم اگر دوباره برگردیم مسکن بسازیم، شک نکنید که مسکن را به صورت کم ‌ارتفاع می‌سازیم. 
برخی منتقدین شما براین باورند که وزیر راه و شهرسازی بخش اعظم وقت خود را صرف مسکن مهر می‌کند و به‌دیگر بخش‌های مسکن و راه توجه آنچنانی ندارد، نظر شما چیست؟
من تقریباً به همه اموراتی که برعهده دارم، به یک اندازه می‌رسم ولی شما توجه داشته باشید بیشتر توجه اقشار جامعه به‌مسکن است. شما در سنوات گذشته نمی‌شنیدید که بگویند وزیر مسکن و شهرسازی بلکه همه می‌گفتند وزیر مسکن. الآن هم که وزیر راه و شهرسازی داریم، همه باز می‌گویند وزیر مسکن و علتش هم تبعات اجتماعی و اقتصادی مسکن برجامعه است. اگر بخواهیم درصد بگیریم، همواره حدود 99 درصد نامه‌هایی که به شخص وزیر می‌دهند، مربوط به‌مسکن است. 99 درصد مراجعات حضوری حول و حوش مسکن است، حتی شما خبرنگاران بیشتر راجع به مسکن از من می‌پرسید. 
از 4/4 میلیون واحد مسکن مهر که دولت در دست ساخت دارد، چه تعداد را تحویل داده‌اید؟
از دولت نهم تاکنون ساخت بالغ بر 4 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی مهر شهری و روستایی شروع شده است. از این تعداد 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن‌مهر، روستایی بوده است که کار ساخت یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی روستایی به پایان رسیده و 700 هزار واحد آن در دست ساخت است‌که بنا داریم تا آخر دولت دهم به اتمام برسانیم. اما در مورد مسکن شهری باید بگویم که از 2 میلیون و 200 هزار واحد شهری حدود 2/1 میلیون واحد آن افتتاح شده و مابقی در دست تکمیل شدن است.
آن‌ها را چه زمان تحویل می‌دهید؟
برنامه ما این است که همه 4/4‌ میلیون واحد مسکن‌مهر شــــهری و روستایی مهر را نهایتاً در نـــیمه اول امسال تحویل بـدهیم، چون اعتقاد داریـم این واحدهـا باید به‌اتمام رسیده باشد تا دولت بعدی بتواند با اطمینان خاطر موضعش را در بخش مسکن معین و اعلام کند. 
از آنجایی که به ماه‌های پایانی فعالیت دولت دهم نزدیک می‌شویم،این نگرانی نزد برخی متقاضیان مسکن‌مهر که به‌هر دلیل دیر اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند وجود دارد که تکلیف آن‌ها پس از دولت دهم چه خواهد شد؟
همه کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند واحدهایشان را تحویل می‌گیرند، عمده واحدها تا پایان‌کار دولت تحویل متقاضیان می‌شود ولی اگر تعداد معدودی هم بماند. این تعهدی است که دولت بر گردن گرفته و یقیناً دولت بعدی بر آن پایبند خواهد بود و یقین داشته باشید هر دولتی روی کار بیاید برای مسکن برنامه‌خواهد داشت و وقت می‌گذارد وانگهی دولت بعدی هم بدون شک در راستای اهداف نظام و انقلاب حرکت می‌کند.