وزیر خارجه روسیه از توافق با آمریکا درباره گام های مشترک برای نابودی سلاح شیمیایی در سوریه خبر داد.

سایت بی بی سی در خبری فوری نوشت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پایان سومین روز مذاکراتشان در ژنو، در یک کنفرانس خبری جزییاتی از توافق بین دو کشور در مورد تحت کنترل قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه ارائه دادند.

 

 

روسیه و آمریکا همچنین اعلام کردند که سوریه باید به بازرسان اجازه دسترسی به تمامی تسلیحات شیمیایی این کشور را بدهد.

 

وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری جزییات طرح شش ماده ای را بیان کرد که براساس آن سوریه باید فهرستی کامل از تسلیحات شیمیایی خود را ظرف یک هفته ارائه دهد.

 

 

جان کری افزود: تیم بازرسان باید تا نوامبر (دو ماه دیگر) در سوریه باشند.

 

 

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا هدف نهایی، نابودی کامل تسلیحات شیمیایی سوریه تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی است.

 

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در سخنانی گفت که در این توافق اشاره ای به توسل به زور در صورت عدم پایبندی سوریه به مفاد این توافق نشده است.

 

 

خبر تکمیلی:

پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم نیز با انتشار این خبر به جزئیات بیشتری از کنفرانس خبری جان کری، و لاوروف پرداخت.

 


بنابر این گزارش، لاوروف خاطرنشان کرد: مسئولیت حفظ سلامت بازرسان بر عهده دولت سوریه است و مخالفان نیز نباید بازرسان را تهدید کنند. این تصمیم بر اساس توافق و سازش است و ما به این هدف دست یافتیم.

 


وی با اشاره به درخواستش برای ایجاد راه حلی ریشه ای در خصوص وجود سلاح شیمیایی در سوریه، اظهار داشت: ما با استفاده از سلاح شیمیایی مخالفیم و باید گزارشهایی در این خصوص به شورای امنیت ارائه شود.

 


وزیر خارجه روسیه گفت: رسیدن به توافق سریع بیانگر آن است که تصمیمی برای حل مشکلات وجود دارد و دو طرف می توانند همکاری کنند.

 

 

توافق درباره نشست ژنو 2
لاوروف گفت: ما برای برگزاری نشست ژنو2 در این ماه تلاش می کنیم و ممکن است این نشست به ماه آینده موکول شود؛ مخالفان هم باید مانند دمشق آمادگی خود را برای شرکت در این نشست اعلام کنند؛ و همه طرفها باید بدون پیش شرط در این کنفرانس شرکت کنند.

 

لاوروف هشدار داد: دخالت نظامی در سوریه برای کل منطقه خطرناک است.
وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: کارشناسان ما مسئولیت کنترل و نابودی سلاح شیمیایی در سوریه را برعهده می گیرند.

 

 

هشدار درباره استفاده از فصل هفتم منشور ملل متحد
لاوروف خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم که در شورای امنیت از تصمیم های سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی حمایت کنیم، و هر طرفی که منع گسترش سلاح شیمیایی را نقض کند، شورای امنیت به کشورهای عضو حق می دهد که از بند هفتم منشور ملل متحد علیه آن استفاده کنند.

 

 

جان کری: آغاز فعالیت کارشناسان از نوامبر
"جان کری" وزیر خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس با اشاره به تدوین جدول زمانی گفت: کارشناسان در ماه نوامبر فعالیت خود را آغاز می کنند.

 


کری با اشاره به توافق درباره ضرورت موافقت سوریه با بازرسی سازمان ملل از همه پایگاه ها، تأکید کرد: هدف آن است که سال آینده سلاح شیمیایی سوریه نابود شود.
وی افزود: در صورت عدم پایبندی یا دور شدن از جدول زمانی، به شورای امنیت روی می آوریم، و عدم پایبندی موجب مراجعه به بند هفتم منشور ملل متحد می شود.

 

 

جان کری، اظهار داشت: فشارهای دیپلماتیک ما را به تحقیق درباره قضیه سلاح های شیمیایی سوریه وادار کرده است.
کری همچنین گفت: به ارزیابی مشترکی درباره مقدار و ماهیت سلاح های شیمیایی سوریه دست یافتیم.
وزیر خارجه امریکا افزود: باید برای خلع سلاح شیمیایی سوریه، یک برنامه زمان بندی شده مشخص تعیین شود.

 

 

مهلت یک هفته ای به سوریه
جام کری افزود: سوریه باید طی یک هفته فهرست سلاح های شیمیایی خود را ارائه و زمینه بازرسی از مراکز مورد نظر ما را فراهم نماید.
وی تأکید کرد: کلیه سلاح های شیمیایی سوریه باید نابود شوند و ما درباره تلاش برای برای نابودی سلاح های شیمیایی مذکور به توافق رسیدیم.

 

جان کری همچنین گفت: استفاده از سلاح شیمیایی نباید تکرار شود.

 

 

کری: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد
جان کری تصریح کرد: بحران در سوریه، راه حل نظامی ندارد و باید از نظر سیاسی آن را به پایان رساند.

 


وی افزود: در صورتی که بتوانیم توافق نامه به دست آمده را عملی کنیم، جان مردم را نجات داده ایم و منطقه نیز امن تر خواهد شد.
وزیر امور خارجه امریکا خاطرنشان کرد: امریکا و روسیه اتفاق نظر دارند که جز راه حل سیاسی، هیچ گونه راه حلی برای سوریه وجود ندارد.