یک روزنامه سعودی چاپ لندن، در مقاله‌ای انتقادات اخیر رئیس‌جمهوری ایران از عربستان در خصوص کاهش قیمت نفت را رد کرد و کاهش حمایت ایران از مقاومت در منطقه را راهکار مقابله با این «توطئه اقتصادی» دانست.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛عصبانیت سعودی‌‌ها از تداوم حمایت ایران از «مقاومت» بر خلاف کاهش قیمت نفت ادامه دارد. دو روز پس از انتقاد جدید «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران از کشورهایی مانند عربستان و کویت که در کاهش تعمدی بهای جهانی نفت نقش دارند، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن، با مقاله‌ای به این انتقاد بشدت حمله کرد.

«طارق حمید»* سردبیر پیشین این روزنامه در مقاله‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، دکتر حسن روحانی را به دنباله‌روی از آنچه او «شیوه عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به هنگام ولی‌عهدی»اش نامید، دعوت کرد و از او خواست تا مانند «رئیس هیئت مدیره یا مدیر اجرایی واقعی یک شرکت» با مشکل کاهش قیمت نفت رفتار کند.

طارق حمید با نادیده گرفتن گزارش‌های متعدد رسانه‌ها و جراید بین‌المللی مبنی بر اینکه عربستان سعودی با افزایش تولید نفت و عدم کاهش نفت تولیدی اوپک در حال جدال سیاسی با ایران و روسیه است، مدعی شد که چنین انتقادی از جانب روحانی، شایسته رئیس‌جمهور یک کشور نیست.

او انتقاد روحانی از عربستان و کویت را که گفت «آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی از کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد و این راه، برای آنها قابل ادامه دادن نیست... بدانید کشورهای تولیدکننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد» به موضع دیکتاتور سابق عراق به هنگام اشغال کویت تشبیه کرد که در آن هنگام، عراق، امارات و کویت را به کاهش قیمت نفت تا 12 دلار متهم کرده بود، و افزود: بهتر است روحانی با ملت خود درباره واقعیت بحران کاهش قیمت نفت، صریح باشد و مانند ملک عبدالله در اواخر دهه 90 که ولی‌عهد بود و قیمت نفت کاهش یافته بود، عمل کند؛ زمانیکه ملک عبدالله به همه کشورهای خلیج [فارس] و نه فقط به عربستانی‌ها، گفت که دیگر زمان شانه‌خالی کردن گذشته و زمان آن رسیده است که کمربندها محکم بسته شود. این، نقش یک رهبر و رئیس (جمهور) یک کشور است تا به جای سرزنش دیگران، با حقایق روبه‌رو شود.

در حالی که عربستان به دلیل اصرار بر کاهش قیمت نفت، نزدیک به حدود 40 میلیارد دلار در بودجه سال آینده خود دچار کسری بودجه شده همچنان به حمایت مالی از گروه‌های مسلح در منطقه ادامه می‌دهد، اما الشرق الاوسط با نادیده گرفتن این حمایت هنگفت مالی که حتی «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا به آن اذعان کرد ادامه داد: بهتر است روحانی اگر واقعا میانه‌رو است، هزینه‌های بیهوده ایران را کاهش بدهد.

مقصود طارق حمید از «هزینه‌های بیهوده» چیزی است که او «حمایت ایران از سوریه، یمن، عراق و لبنان» خواند و به طور خلاصه می‌توان گفت که چکیده این مقاله، عصبانیت این روزنامه سعودی از تداوم حمایت ایران از محور مقاومت در سوریه، لبنان و عراق با وجود همه مشکلات مالی ایران بر اثر کاهش قیمت نفت و تحریم‌های مالی و بانکی غرب علیه ایران است.

طارق حمید همچنین حمایت ایران از مقاومت در منطقه را «ماجراجویی» نامید و افزود که «بهتر است روحانی هزینه ماجراجویی‌های ایران در منطقه را کاهش بدهد» اما او به سیاست عربستان در حمایت از گروه‌های مسلح در منطقه و نقش تخریبی آنان هیچ اشاره‌ای نکرد؛ واقعیتی که جو بایدن دوم اکتبر (10 مهرماه) به آن اذعان کرد و اخیرا نیز سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان به آن اشاره کرد و گفت که جو بایدن، گفت آنچه حقیقت داشت و هر چند عذرخواهی کرد اما از حیث سیاسی این عذرخواهی دیگر ارزشی نداشت.

منبع

"Our President, analytical news site".