اخیرا آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، از افزایش فعالیت مسئولینی برای انتخابات پرده برداشته که چشم دیدن ولایت فقیه را ندارند و برای کاهش اقتدار آن در تلاشند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ دبیر شورای نگهبان در دیدار اعضای "مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی" با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اسفند امسال گفت: باید با حساسیت از مسائل مربوط به انتخابات و کیفیت فعالیت افراد در آن مطلع باشید. الان افرادی در این انتخابات فعال شده اند که مسئولیت‌های بالایی هم دارند، اما اساساً چشم دیدن ولایت فقیه را ندارند و همه هَمِّشان افزایش قدرت خودشان و کاهش اقتدار ولایت است. البته تا الآن خدا لطف کرده و مانع تحقق اهداف آنان شده است. از کارشناسان مطمئن بخواهید جریان‌ها و اوضاع سیاسی را برای شما تشریح کنند. از استادان حوزه و دانشگاه تا دانشجو و طلبه و عموم مردم باید با مسائل سیاسی روز آشنا باشند و بتوانند افراد صالح و فاسد را بشناسند و از مسئولیت سنگین انتخاب افراد صالح غافل نگردند.
هشدار دبیر شورای نگهبان در هشت ماه مانده به شروع فعالیت های انتخاباتی بسیار حائز اهمیت است. با رصد اقدامات و فعالیت های برخی از گروه ها وشخصیت ها این هشدار بعد جدی تری به خود می گیرد که همانطور که آیت الله جنتی عنوان کردند نیاز به هوشیاری و آگاهی افکار عمومی در مقابل هجمه های است که در آستانه انتخابات شدت خواهد گرفت.
در چند وقت اخیر تحولات اساسی در عرصه سیاست داخلی کشور در حال روی دادن است و افرادی در این حوزه ورد پیدا کرده اند که تا چندسال قبل فعالیت چندانی نداشتند و به دنبال فتنه 88 و شکست در پروژه های خود در کنجی خزیده بودند. با روی کار آمدن دولت یازدهم زمینه های فعالیت برای این افراد در رسانه ها، احزاب و حتی مدیریت اجرایی مهیا شد و شکست خوردگان سیاسی برای به دست آوردن قدرت دست به کار شده اند.
همه چیز از انتخابات ریاست جمهوری 92 شروع شد. کسانی که در گذشته و در برهه های حساس در نظام مردود شده بودند، عزم خود را جزم کردند که بار دیگر از روزنه انتخابات وارد ساختار قدرت شوند. با منتفی شدن نامزدی حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و عدم احراز صلاحیت وی، نگاه ها به یار همیشگی او، یعنی حسن روحانی دوخته شد تا رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت را به پاستور بفرستند. با ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون، کلید پاستور در دستان روحانی قرار گرفت. هرچند تشتت و عدم معرفی نامزد واحد از سوی اصولگریان در وقوع این پیروزی بی تاثیر نبود.
تجربه دیگر که امیدها را برای اصلاح طلبان و فتنه گران زنده کرده، شورای شهر تهران بود. در این انتخابات نیز اصلاح طلبان منسجم تر پیش آمدند و توانستند نیمی از کرسی ها شورای شهر را به خود اختصاص دهند که در اولین اقدام خود قصد برکناری قالیباف و جایگزینی وی با محسن هاشمی را داشتند.
به هر روی، هشداری که آیت الله جنتی داده است به دور از واقعیت نیست و نظاره اقدامات و فعالیت ها ی برخی از گروه ها موضوع را مشخص تر می کند. در ماه های اخیر درخواست های متعددی از سوی نیروهای اصلاح طلب برای صدور مجوز حزب، نشریه و روزنامه ارسال شده و علی رغم مخالفت های این طیف با عبدالرضا رحمانی فضلی، این وزرات خانه، بیشتر درخواست ها را اجابت کرده، به طوری که محمدعلی عطریانفر از محکومان فتنه و فعال اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان به این امر در روز یکشنبه اذعان کرده است:
"اطلاعاتي كه از وزارت كشور به ما مي‌رسد اين است كه آقای رحمانی فضلی به بيش از 70 -80 درصد توقعات اصلاح‌طلبان پاسخ مثبت داده است. البته مواردی هم وجود داشته كه صورت نگرفته بنابراين فكر می ‌كنم كساني كه در مقوله اصلاح‌ طلبي وزارت كشور را خوب بشناسند حتي در اين نقطه هم ايراد چنداني نمي‌گيرند. ضمن اينكه بايد اين تفكر ايجاد شود كه كسي كه انتصاب مي‌شود حتما نبايد دوست و آشنا باشد، بايد واجد صلاحيت باشد. برخي مي‌گويند انتخاب بخشداران و فرمانداران با نمايندگان مجلس با هماهنگي وزير كشور صورت مي‌گيرد و اين مي‌تواند منجر به اين شود كه در انتخابات آينده مجلس كارآمدی مجلس قبل را نداشته باشد. كسي كه فضای اصلاح‌ طلبان را درك می ‌كند می ‌داند كه تكيه گاه اصلاحات، تكيه گاه بزرگی است و در كنار او آقای هاشمی قرار گرفته است."
این اظهار نظر عطریانفر در حالی است که روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلبان در چند وقت اخیر و به صورت روزانه مطالبی را از لزوم تغییر در وزارت کشور در صفحات خود درج می کنند و در حالیکه به گفته عطریانفر بیشتر درخواست های اصلاح طلبان مورد موافقت قرار گرفته اما طمع قدرت در این جریان به حدی افزایش یافته که به این درصدها نیز راضی نیستند. حال با کنار هم قرار دادن این اظهارات در کنار سخنان حسن رسولی عضو هيات مدیره بنياد باران و اميد ایرانيان در نشست حزب جوانان ایران اسلامی با موضوع "اصلاح طلبان و انتخابات مجلس دهم" در آذرماه 1393، برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس آشکارتر می شود:
"هم در استان ها و هم در تهران اصلاح طلبان جلسات خود را برای هماهنگی در انتخابات دهمين دوره مجلس شورای اسلامی آغاز کرده اند و یقينا مشارکت حداکثری مردم٬ مجلس اصلاح طلب یا نزدیک به اصلاح طلبان را شکل خواهد داد. هدف گذاری اصلاح طلبان کسب 200 کرسی مجلس دهم است. شاخص٬ محور و رهبری جبهه اصلاحطلبان با سيدمحمد خاتمی است و همه اصلاحطلبان پذیرفته اند که با محوریت خاتمی در عرصه سياسی شرکت کنند و خاتمی فصل الخطاب باشد."
به طور مشخص خود نیروهای اصلاح طلب به این امر آگاهند که احتمال رد صلاحیت بیشتر افردای که در فتنه حضور داشتند بسیار زیاد است و در نتیجه همانطور که فعالین این جریان نیز به آن اشاره کرده اند، در ائتلاف با نیروهای معتدل که شامل مدیران میانه رو دوران هاشمی و خاتمی و در کنار نیروهای کنونی دولت، وارد انتخابات خواهند شد. چنین راهبردی چند حسن دارد، از یک سو ائتلاف با نیروهای دولتی، قدرت مالی و اجرایی را در اختیار اصلاح طلبان قرار خواهد داد و از سوی دیگر، در صورت عدم کسب اکثریت مجلس، می توانند اقلیت قدرتمندی در مجلس دهم تشکیل دهند. تجربه موفق انتخابات 92 نیز خود محرکی برای این امر است.
ورای فعالیت های انتخاباتی، باید به چینش احزاب جدید در عرصه سیاسی کشور نیز توجه شود. احزاب جدیدی که از وزارت کشور مجوز گرفته اند بیشتر اصلاح طلب هستند و حتی در برخی از آنها اعضای احزاب منحله مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی نیز حضور دارند. آنچه مشخص است کارویژه اصلی هر حزبی، حضور در ارکان قدرت از طریق انتخابات است. در این میان تاسیس حزب اتحاد ملت ایران با سر و صدا و واکنش های متعددی روبه رو بود. در میان کسانی که در هیات موسس این حزب حضور داشتند نام کسانی به چشم می خورد که در حزب منحله مشارکت حضور داشتند. حضور چنین افرادی در نگاه اول بازگشت مجدد حزب مشارکت به عرصه سیاسی را تداعی می کرد.
اما در کنار انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات مهم مجلس خبرگان نیز در اسفندماه برگزار خواهد شد و برای این مجلس نیز اصلاح طلبان برنامه های ویژه ای دارد. در ماه های اخیر نیروهای اصلاح طلب و حامی دولت در تلاش اند تا با شناسایی و ترغیب نامزدهای بالقوه و همسو با اصلاح طلبان، آنها را راهی مجلس خبرگان کنند. انتخابات خبرگان در تهران از اهمیت فزاینده ای برخوردار است؛ در همین رابطه، جریان اصلاح طلب در حال زمینه چینی برای حضور حجت الاسلام سید حسن خمینی به عنوان یکی از سرلیست های خبرگان در تهران است.
هرچند حجت الاسلام سید حسن خمینی به طور صریح حضور خود در انتخابات را تایید نکرده است اما تلاش جریانات حامی وی این است که حضور وی در انتخابات را به مطالبه و خواست عمومی تبدیل کنند. در کنار وی حجج الاسلام هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی نیز به عنوان نامزدهای شاخص این جریان در انتخابات خبرگان حضور خواهند یافت.
یکی از وظایف مجلس خبرگان تعیین رهبر و وظایف رهبری است. اما آنچه که در سال های اخیر بارها از سمت یک جریان خاص و به ویژه لیدر آن تکرار شده، موضوع شواریی شدن رهبری است. هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با شرق در اسفند 93 پیرامون این موضوع گفته بود:
" این مطالب در قانون اساسی آمده است. هم قبل از بازنگری و هم بعد از بازنگری به آن توجه شده است. قبل از بازنگری آمده بود «فعلا که کسی مثل امام(ره) مورد قبول اکثریت قاطع مردم نیست، همان می‌ماند، ولی اگر مثل امام(ره) و رهبری فعلی نباشد، شورایی می‌شود و شورایی پنج‌نفره از علما جای رهبری را می‌گیرند، در بازنگری هم همین آمده است که هم می‌تواند فرد و هم می‌تواند شورا باشد. این در قانون اساسی هست و لازم نیست روی آن بحث کنیم. چون بحث شده و مردم هم به آن رای داد‌ه‌اند و تمام شد. در اولین جلسه‌ای که بعد از رحلت امام(ره) برای تعیین جانشینی ایشان داشتیم، اولین بحث ما این بود که شورا باشد یا فرد. ما که جزو هیات‌رییسه خبرگان بودیم و باید برنامه‌ها را تنظیم می‌کردیم، نظر ما این بود که شورایی باشد... این با رای خود خبرگان است و اگر احساس شود که فردی آن برجستگی‌ها را ندارد و آماده نیست، می‌توانیم تبدیل به شورا کنیم."
برنامه های مشخص جریان اصلاح طلب در انتخابات مجلس دهم و خبرگان، زمینه هایی را نیز می طلبد که دولت در حال مهیا کردن این زیرساخت هاست. تغییرات گسترده ای که در ابتدای دولت در راس مدیران دولتی صورت گرفت و در حال حاضر نیز زمزمه های تغییرات بیشتر به گوش می رسد در همین راستا قرار می گیرند. انتصاب استانداران و فرمانداران جدید و برکناری کسانی که همراهی کمتری با دولت دارند در دستور کار است تا حوزه های انتخابیه با کمترین چالشی برای دولت، انتخابات همسو با اهداف این جریان را به جلو ببرند. هشداری که دبیر شورای نگهبان داده خود گویای برنامه ریزی گسترده جریانات مساله دار در عرصه سیاسی است که حامیان عمده و اصلی آنها برخی مسئولین رده بالا نیز هستند.
اما تاکتیک جدید اصلاح طلبان برای عبور از شورای نگهبان نیز توسط این جریان مشخص شده و حسین مرعشی، عضو حزب گارگزاران در مصاحبه با روزنامه اعتماد در 23 اردیبهشت عنوان کرده است:
"اصلا قرار نيست اين‌بار بحث رد صلاحيت‌ها دغدغه ما باشد. اينقدر در بدنه اصلاح‌طلبي و نيروهاي اجتماعي حوزه‌هاي انتخابيه داوطلبان صاحب صلاحيت داريم كه اصلا از رد صلاحيت دغدغه‌اي نداريم. موضوع دوم كه اهميت دارد اين است كه در استراتژي‌هاي ملي‌مان ما اصلاح‌طلبان پذيرفته‌ايم در همان زميني دست به بازي بزنيم كه شوراي نگهبان به صورت محدود براي مانور سياسي تشخيص مي‌دهند، كافي است. اين تجربه را از سال ٩٢ به دست آورده‌ايم. در آن سال اولويت ما رييس دولت اصلاحات بود. ايشان به دلايلي كه معلوم بود نيامد، آقاي هاشمي هم كه آمد به دلايلي كه معلوم بود، رد صلاحيت شد و مردم هم به دلايلي كه معلوم بود، دست به بازي در همان زمين محدود زدند. به نظر من امروز آقاي جنتي از آن رفتار پشيمان است. البته من ايشان را نديده‌ام كه از خودشان بپرسم اما به نظرم كساني كه تصميم گرفتند رييس دولت اصلاحات نيايد و آقاي هاشمي هم اگر آمد رد صلاحيت شود آنها امروز خيلي دستاوردي نصيب‌شان نشده است. آقاي روحاني سياست‌هاي همان دو نفر را پيگيري مي‌كند، تازه‌نفس هم هست در خيلي از موارد نرمش آن دو بزرگوار را هم نشان نمي‌دهد. اين يك تجربه ملي بود كه به ما نشان مي‌دهد به عنوان اصلاح‌طلبان اولا با چهره‌هايي به ميدان خواهيم رفت كه دليلي ندارد رد صلاحيت شود."(+)

"Our President, analytical news site"