رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: دولت حذف یارانه پُردرآمدها را شروع کرده است.برای بودجه سال ۹۴ نیز این سیاست گسترده تر انجام می شود اما با دقت و احتیاط چراکه مردم برای ما بسیار محترم هستند و آرامش جامعه برای ما حائز اهمیت است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ محمدباقر نوبخت در حاشیه کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در پاسخ به تسنیم که از نظر دولت درباره مصوبه مجلس برای حذف یارانه پردرآمدها پرسید، گفت:دولت حذف یارانه پُردرآمدها را شروع کرده است.
وی در ارتباط با هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: تبصره 21 قانون بودجه امسال در خصوص چگونگی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها وظایف گوناگونی را برای دستگاه های اجرایی و دولت تعیین کرده است، در این تبصره مشخص شده که متفاوت از آنچه در سال های قبل انجام می شده اقداماتی را برای درآمدزایی انجام دهیم.

وی ادامه داد: در گذشته علاوه بر همه منابعی که از هدفمندی یارانه ها به دست می آمد چیزی هم از بودجه عمومی به آن اضافه و بین مردم تقسیم می شد.
نوبخت با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها تاکید دارد که علاوه بر توزیع این منابع بین مردم به تولید و سلامت و سایر بخش ها نیز توجه شود، تصریح کرد: باید 20 درصد هم به خزانه دولت واریز می شد اما طی سال های قبل نه تنها از محل هدفمندی یارانه ها مبلغی به خزانه کمک نشد بلکه در سال قبل 11 هزار و 200 میلیارد تومان و امسال 11 هزار و 300 میلیارد تومان هم برداشت شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین تصریح کرد: این درحالی است که در سال جاری یک گام به جلو برداشتیم و این مبالغ را به گونه ای سرمایه گذاری کرده ایم که 4800 میلیارد تومان از آن را به ارزان کردن بهداشت و درمان اختصاص دادیم.
وی با بیان اینکه دولت برای سال آینده برنامه های دیگری هم دارد، افزود: امسال به همه یارانه را پرداخت کردیم البته یارانه افراد خارج نشین را قطع کردیم چراکه این افزایش قیمت ها آسیبی به آنها وارد نمی کرد.

نوبخت همچنین گفت: افرادی را که احراز کردیم که افراد پردرآمدی هستند که تاثیر خاصی این ارقام و اعداد در زندگی آنها ندارد، با یک برنامه مشخص و با احتیاط و بدون اینکه استرسی در جامعه ایجاد کنیم، با تأنی حذف ها را انجام می دهیم. منابعی را هم که حاصل می شود را صرف بهداشت و درمان و تولید خواهیم کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برنامه دیگر دولت که سال آینده به مورد مذکور اضافه خواهد شد را مسکن ارزان قیمت اعلام کرد و افزود: بالغ بر 1300 میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه ها را در نظر گرفته ایم که به عنوان مابه التفاوت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار زنان سرپرست خانوار، افراد کم درآمد به ویژه در بافت های فرسوده شهری قرار خواهیم داد. البته این درکنار کمک به برنامه های اشتغال به خصوص اشتغال فارغ التحصیلان خواهد بود.
وی ادامه داد: سال جاری در ارتباط با بهداشت و درمان گام جدیدی برداشتیم و دو گام دیگری که سال آینده خواهد بود برای مسکن ارزان قیمت و کمک به اشتغال است.
نوبخت در خصوص حذف پردرآمدها البته این را هم گفت که در بند و تبصره 21 قانون بودجه 93 این اجازه برای دولت بود از همین رو ظرف هفت، هشت، 10 ماه گذشته تلاش کردیم منابع اطلاعاتی را کامل کنیم تا موجب اضطراب و استرس جامعه نشویم چراکه آن چیزی که بیش از هر چیزی جامعه را می آزارد، تبعیض است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به توزیع سبد کالا در سال قبل گفت: ما سال گذشته 1500 میلیارد تومان سبد کالا توزیع کردیم بدون آنکه الزام قانونی داشته باشیم ولی عده ای اظهار نارضایتی کردند علت آنهم این بود که می گفتند عده ای می گیرند و ما نمی گیریم.
وی در همین ارتباط افزود: الان هم اگر ما دقت در حذف افراد پردرآمد نکنیم و بگونه ای عمل کنیم که عده ای از پردرآمدها بگیرند و عده ای نگیرند و اینطور شود که کسی خودش را با دیگران مقایسه کند، نارضایتی ایجاد می شود.
نوبخت با بیان اینکه حذف یارانه پردرآمدها به تدریج ادامه پیدا می کند، افزود: برای بودجه سال 94 نیز این سیاست گسترده تر انجام می شود اما با دقت و احتیاط چراکه مردم برای ما بسیار محترم هستند و آرامش جامعه برای ما حائز اهمیت است. به همین خاطر در تلاش هستیم هر چقدر امکان دارد از پرداخت های نقدی بکاهیم و به بهداشت و مسکن و اشتغال اختصاص دهیم.

* مصوبه مجلس برای افزایش 5درصدی قیمت بنزین ارتباطی با هدفمندی یارانه‌ها ندارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ارتباط با تصمیم اخیر مجلس برای افزایش قیمت فرآورده های نفتی و بنزین هم گفت: آنچه در مجلس دیروز تصویب شد ارتباطی به قانون هدفمند کردن یارانه ها ندارد چراکه مجلس تصمیم گرفت برای تامین منابع لازم برای سرمایه گذاری شرکت نفت در طرح های نفتی 5 درصد اجازه افزایش قیمت حامل های انرژی را دهد این هیچ ارتباطی به بحث قانون هدفمندکردن یارانه ها و نزدیک کردن قیمت آن به فوب خلیج فارس ندارد.
نوبخت ادامه داد: ما مجری تصمیم های مجلس هستیم اما خوشبختانه در ارتباط با هدفمندکردن یارانه ها مصمم هستیم با هماهنگی و توافق مجلس محترم این کار صورت گیرد و امیدوارم آنچه از مجلس به عنوان قانون بودجه 94 بیرون می آید محصول توافق دولت و مجلس برای خدمت رسانی بیشتر به مردم باشد.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه هدف دولت این است که یارانه های نقدی را به سمت غیرنقدی به ویژه برای بهداشت و درمان و مسکن و تولید ببریم، در ارتباط با اینکه یارانه چه تعداد از خانوارهای پردرآمد حذف شده است؟ گفت: حذفیات کسانی که خارج نشین هستند را بطور کامل براساس اطلاعاتی که از مراجع رسمی داشتیم انجام دادیم؛ با استفاده از 40 پایگاه اطلاعاتی حذفیات یارانه کسانی را که احسا شده درآمدهای آنها به گونه ای است که نیاز به 45500 تومان در ماه ندارند، آغاز شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 94 حذف یارانه خانوارهای با درآمد بالای 2.5 میلیون تومان است و اعلام شده حضرتعالی به عنوان نماینده دولت با این مصوبه موافقت کرده اید، آیا مبنای حذف یارانه پردرآمدها همین سقف درآمدی است؟ گفت: برای آنچه مجلس انشاءالله در پایان خواهد آورد و در سال 94 انجام خواهیم داد هنوز تعدادی از نمایندگان نظراتی برای اصلاح این بند از قانون بودجه دارند و می خواهند مصوبه کمیسیون تلفیق را تغییر دهند.
نوبخت ادامه داد: اما تلاش ما این است که هر نوع رایزنی با مجلس انجام شود و نظر واحدی به دست آوریم و امیدواریم هفته آینده این نظر واحد مشخص شود.

"Our President, analytical news site"