ریشه نگاه غلط حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی به تحولات سوریه را می توان در سخنان ایشان در اوایل خرداد ماه 1390 همزمان با شروع فتنه انگیزی در سوریه پیدا نمود که درست زمانی که رهبری انقلاب وقایع سوریه را فتنه می خوانند ایشان سخن از بیداری، آگاهی مردم در سوریه می زند سخنانی که پس از 25 ماه دوباره سرباز می کند.

ریشه نگاه غلط حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی به تحولات سوریه را می توان در سخنان ایشان در اوایل خرداد ماه 1390 همزمان با شروع فتنه انگیزی در سوریه پیدا نمود که درست زمانی که رهبری انقلاب وقایع سوریه را فتنه می خوانند ایشان سخن از بیداری و آگاهی مردم در سوریه می زند.

هاشمی رفسنجانی در خرداد سال 90 این چنین اظهار می دارد:"می‌توان منطقه را دید كه مردم هوشیار، آگاه، مجاهد و مبارز شده‌اند. مردم یمن ماه‌هاست در خیابان هستند و شهید می‌دهند. در لیبی نیز مردم می‌جنگند و كشته می‌دهند. در سوریه نیز مردم مقاومت می‌كنند!! در بحرین كه یك مظلمه‌ای است و هیچ پناهی نیز در این دنیا ندارند."

حال با گذشت 25 ماه از سخنان انحرافی هاشمی رفسنجانی درباره سوریه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اینبار در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌صالحی مازندرانی این چنین اظهار می دارد: "سوریه در این ۲سال آسیب‌های فراوانی دیده‌اند، زندان‌ها مالامال از مردم است و دیگر ورزشگاه‌ها را بدل به زندان کرده‌اند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها آواره وضعیت اسفبار سوریه را بیش از پیش نمایان می‌کند."


(تصویر خبر سخنان هاشمی در ایلنا)

آقای هاشمی در ادامه می گوید:" مردم از طرف حکومت خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده‌اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی‌ها باشند."

همسویی این اتهام مطرح نشده نسبت به جریان مقاومت در سوریه از طرف آقای هاشمی رفسنجانی با ادعاها و اتهامات مقامات کاخ سفید و رژیم صهیونیستی نکته قابل تاملی است که ریشه در شکاف عمیق ایدئولوژیک آقای هاشمی با مواضع امام و رهبری دارد.

لذا با توجه به اهمیت موضوع سوریه و کشیده شدن درگیری تاریخی جبهه حق و باطل در این کشور و موضع همیشه محکم جمهوری اسلامی ایران و همچنین حضور آقای هاشمی در مسند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضرورت ریشه یابی این موضوع بیش از پیش احساس می گردد.