در گزارشی که توسط روزنامه صهیونیستی هاآرتص منتشر شد آمده است: “روحانی بدون آن‌که از اسرائیل نامی بیاورد گفت ایران “به هیچ کشوری حمله نخواهد کرد” اگرچه “در مقابل هر حمله‌ای مقاومت خواهد کرد… همسایگان بدانند که ارتش ما از صلح و ثبات حمایت می‌کند.” این اظهارات به وضوح عکس رئیس‌جمهور سابق و جنگ‌طلب ایران، محمود احمدی‌نژاد است.”

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از مشرق ، محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه های انگلیسی زبان صهیونیست ها درباره ایران شامل اقدام ایران به انجام تعهدات هسته‌ای خود، اقدام آمریکا برای آزادسازی ۴۵۰ میلیون دلار از اموال بلکوکه شده ایران، سخنرانی روحانی در روز ارتش، افزایش تولید نفت ایران، امضای قانونی توسط اوباما که مانع از اعطای ویزای به افرادی که سابقه فعالیت علیه آمریکا داشته باشند و ادامه شایعات درباره فرود هواپیمای آمریکایی در ایران می شود.

نکته جالب توجه گزارش امروز توجه رسانه های صهیونیستی به سخنرانی آقای روحانی در رژه روز ارتش است. در گزارشی که توسط روزنامه هاآرتص منتشر شد آمده است: “روحانی بدون آن‌که از اسرائیل نامی بیاورد گفت ایران “به هیچ کشوری حمله نخواهد کرد” اگرچه “در مقابل هر حمله‌ای مقاومت خواهد کرد… همسایگان بدانند که ارتش ما از صلح و ثبات حمایت می‌کند.” این اظهارات به وضوح عکس رئیس‌جمهور سابق و جنگ‌طلب ایران، محمود احمدی‌نژاد است.”

نکته جالب دیگر ادامه تلاش دبکا فایل، رسانه وابسته اطلاعات ارتش اسرائیل برای سر درآوردن از دلیل و علت فرود هواپیمای آمریکایی در ایران است که سعی می کنند با انتشار اخبار مربوط به آن، این واقعه را برای جمع آوری اطلاعات تازه نگه دارند.

و آخرین نکته گزارش امروز مرتبط با قانون جدیدی است که اوباما آن را به امضا رسانده است. ابن قانون به صورت خوصوصی امضا شده است و رسانه های صهیونیستی در این خصوص اینگونه می نویسند: “رؤسای‌جمهور آمریکا گاه این‌گونه بیانیه‌ها را صادر می‌کنند تا نشان دهند که به عقیده آن‌ها بخشی از قانون مورد بحث بر خلاف قانون اساسی است و بنابراین می‌خواهند آن را نادیده بگیرند یا به گونه‌ای اجرا کنند که خودشان صلاح می‌دانند.”

این قانون عجیب مانع ورود هر کسی به عنوان سفیر کشورش در سازمان ملل می‌شود، اگر آن فرد قبلاً در فعالیت‌های جاسوسی یا تروریستی دست داشته و یا تهدیدی علیه امنیت آمریکا محسوب شود.

جروزالم پست/ایران توافق موقت هسته‌ای را دقیق اجرا می‌کند

گزارش این هفته سازمان ملل تأیید خواهد کرد که ایران نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد خود را در عمل به تعهدات خود در قالب توافق هسته‌ای پاییز گذشته رقیق کرده است. اقدامی که قدم مهمی در تلاش‌های غرب برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. تا پیش از انعقاد این توافقنامه ایران ۱۸۱ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کرده بود.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با رویترز درباره مذاکرات اظهار خوش‌بینی کرده و گفته بود: “اراده سیاسی برای پاسخ گرفتن وجود دارد.” این در حالی است که اگرچه آیت‌الله علی خامنه‌ای در کل از این مذاکرات حمایت کرده، اما رهبر ایران اعلام کرده که نسبت به شانس موفقیت مذاکرات خوش‌بین نیست.

جروزالم پست/آمریکا ۴۵۰ میلیون دلار از اموال ضبط شده این کشور را آزاد می‌کند

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به دنبال گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تأیید این‌که ایران به تعهدات طرف خود در توافقنامه هسته‌ای عمل کرده است، آمریکا گام‌هایی را جهت آزاد کردن یک قسط ۴۵۰ میلیون دلاری از اموال ضبط شده ایران را برداشته است. ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: “همه طرف‌ها به تعهدات داده شده عمل کرده‌اند.” وی افزود: “مادامی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد” کشورهای ۱+۵ نیز “به عمل به تعهدات خود ادامه می‌دهند.”
گزارش سازمان ملل تأیید کرد که ایران سه چهارم از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد خود را رقیق کرده است. هارف در این‌باره به خبرنگاران گفت: “بر اساس این اطلاعات و پیرو تعهداتی که آمریکا در قالب برنامه اقدام مشترک داده است، وزارت خزانه‌داری گام‌های ضروری را مطابق با برنامه اقدام مشترک برداشته است تا آزاد کردن یک قسط ۴۵۰ میلیون دلاری از اموال ضبط شده ایران را تسهیل کند.”

برخی از اصولگرایان ایران در آخرین انتقادات خود از توافق موقت گفته‌اند که ایران در دریافت میلیاردها دلار اموال آزاد شده تحت عنوان این توافقنامه مشکل دارد. این در حالی است که مجید تخت روانچی معاون وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه این اظهارات را رد کرد و گفت بانک مرکزی ایران هیچ مشکلی در دسترسی به این مبالغ ندارد.

هاآرتص/ روحانی رئیس‌جمهور ایران در رژه ارتش بر صلح و برقراری رابطه تأکید کرد

روحانی رئیس‌جمهور ایران طی سخنرانی روز جمعه خود در مراسم رژه نظامی در روز ملی ارتش بر سیاست‌‌های میانه‌روی و برقراری ارتباط با غرب تأکید کرد. وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت ایران نشان داده که اهداف خصمانه مقابل هیچ‌کس در دنیا ندارد، از جمله مقابل آمریکا که مدت‌هاست به عنوان دشمن محسوب شده است.
رئیس‌جمهور ایران افزود: “طی گفتگوها به دنیا گفتیم، و باز هم می‌گوییم… ما به دنبال جنگ نیستیم، به دنبال منطق هستیم، به دنبال گفتگو هستیم.” وی با تأکید بر ارتباطات دیپلماتیک ایران تصریح کرد که حمایت ارتش و ملت نیز ضروری است: “حمایت نیروهای مسلح و مردم شجاع ما به مقامات مسئول مذاکرات دیپلماتیک قدرت بخشیده است.”

روحانی بدون آن‌که از اسرائیل نامی بیاورد گفت ایران “به هیچ کشوری حمله نخواهد کرد” اگرچه “در مقابل هر حمله‌ای مقاومت خواهد کرد… همسایگان بدانند که ارتش ما از صلح و ثبات حمایت می‌کند.” این اظهارات به وضوح عکس رئیس‌جمهور سابق و جنگ‌طلب ایران، محمود احمدی‌نژاد است.

یدیعوت آحارانوت/ صادرات نفت ایران به ۱٫۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافت

یکی از مقامات ارشد دولت ایران روز جمعه گفت صادرات نفت خام ایران به ۱٫۲ میلیون بشکه در روز رسیده است، تقریباً دو برابر حجم هشت ماه قبل و زمانی که رئیس‌جمهور جدید این کشور سمت خود را تصاحب کرد. منصور معظمی مدیر جلسه برنامه‌ریزی پنج معاون وزیر نفت ایران گفت این رقم ۲۰ درصد بیش از میزان تخمین زده شده بوده و انتظار می‌رود از این مقدار هم بالاتر رود.
علی‌رغم ارقام بالاتر، صادرات نفت ایران همچنان به شدت پایین‌تر از میزان قبل از اعمال تحریم‌ها است. میزان صادرات نفت خام این کشور در اواخر سال ۲۰۱۱ معادل با ۲٫۵ میلیون بشکه در روز بود.

یدیعوت آحارانوت/ اوباما قانونی را امضا کرد تا مانع خدمت دیپلمات ایرانی در سفارت سازمان ملل شود

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا قانونی را امضا کرده که هدف آن جلوگیری از ورود سفیر منتخب ایران برای سازمان ملل است، به خاطر نقش وی در تسخیر سفارت آمریکا در تهران. با این حال، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید با این قانون صرفاً به عنوان یک راهنما برخورد می‌کند. این قانون عجیب مانع ورود هر کسی به عنوان سفیر کشورش در سازمان ملل می‌شود، اگر آن فرد قبلاً در فعالیت‌های جاسوسی یا تروریستی دست داشته و یا تهدیدی علیه امنیت آمریکا محسوب شود.
ایران واشینگتن را متهم کرده که با این کار نمونه‌ای خطرناک از تعرض به حق مالکیت کشورها درباره تعیین نماینده در سازمان ملل را بر جای می‌گذارد. بیانیه روز جمعه کاخ سفید مبنی بر این‌که اوباما به شکل خصوصی این قانون را امضا کرده، همراه با چیزی منتشر شد که “بیانیه امضا” نامیده می‌شود. رؤسای‌جمهور آمریکا گاه این‌گونه بیانیه‌ها را صادر می‌کنند تا نشان دهند که به عقیده آن‌ها بخشی از قانون مورد بحث بر خلاف قانون اساسی است و بنابراین می‌خواهند آن را نادیده بگیرند یا به گونه‌ای اجرا کنند که خودشان صلاح می‌دانند. در چنین بیانیه‌ای توسط اوباما پس از مهم بر شمردن موضوعات جاسوسی و تروریستی آمده است: “من در این نگرانی با کنگره اشتراک دارم که افرادی که در چنین فعالیت‌هایی دست داشته‌اند ممکن است از پوشش دیپلماسی برای یافتن راه دسترسی به ملت ما استفاده کنند.”

اوباما همچنین گفته که از این قانون در نقش مشاوره‌ای استفاده می‌کند، به دلیل نگرانی از این‌که قانون مصوب ممکن است با تشخیص و صلاح‌دید وی درباره تأیید سفرای مختلف برای سازمان ملل تداخل داشته باشد. ایران در حال حاضر می‌تواند یک سفیر دیگر را انتخاب کند و یا به ابوطالبی دستور دهد تا از خارج آمریکا و مقر سازمان ملل، سفارت ایران را به عهده بگیرد. آمریکا در اغلب موارد ویزای نمایندگان کشورهایی که با واشینگتن مخالف هستند؛ از جمله سوریه و کره شمالی را نیز تأیید می‌کند، اما فعالیت‌های این دیپلمات‌ها را به شعاع ۴۰ کیلومتری نیویورک محدود می‌کند.

حمید بابایی سخنگوی دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل خبر داد که ایران پس از ثبت نامه اعتراض خود به سازمان ملل و “کمیته روابط با کشور میزبان” مجمع عمومی این سازمان، روز سه‌شنبه هیئتی را برای دیدار با دفتر امور قضایی سازمان ملل اعزام کرده است. این کمیته می‌تواند جلسه شنود در این‌باره تشکیل دهد، اما نمی‌تواند تصمیم آمریکا را تغییر دهد. آمریکا خود عضوی از این کمیته است که قرار است ۲۲ نوامبر تشکیل جلسه دهد. “استفان دوجاریک” سخنگوی سازمان ملل گفت کمیته مذکور روز سه‌شنبه تشکیل جلسه خواهد داد و مشاور قضایی این سازمان هم در جلسه حاضر خواهد بود.

خودداری آمریکا از اعطای ویزا به نامزدهای سفارت سازمان ملل یا مقامات ارشد کشورها رویدادی بسیار نادر است، اما به نظر می‌رسد در گذشته هم سابقه داشته است. آمریکا در دهه ۱۹۸۰ هم به چندین ایرانی نامزد حضور در سازمان ملل را که آن‌ها هم در جریان بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در تهران و یا اقدامات دیگر علیه شهروندان آمریکایی دست داشتند، ویزا نداد.

دبکافایل/ هواپیمای شخصی مرموز آمریکایی در فرودگاه تهران فرود آمد

دلیلی که یک هواپیمای خصوصی آمریکایی را این هفته به فرودگاه بین‌المللی مهراباد تهران آورد مشخص نیست، به خصوص این‌که واشینگتن هنوز رسماً با برقراری تجارت با ایران موافقت نکرده است. چنین رویدادی در ۳۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
نیویورک تایمز گزارش داده که این هواپیما متعلق به بانک یوتا است که در شهر “آکرا” پایتخت کشور غنا مستقر است و اخیراً در زوریخ کشور سوئیس و همزمان با برگزاری انجمن سالانه اقتصاد جهانی دیده شده است. این هواپیما توسط “کمپانی مهندسین و برنامه‌ریزان” به پرواز درآمده که ظاهراً مدیر عامل این کمپانی “آدی آییتوی” نام دارد.