خاویر سولانا، مسئول پیشین سياست خارجی اتحاديه اروپا در جریان میزگردی در واشنگتن درباره روند و آینده مذاکرات هسته ای ایران تاکید کرد سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در مذاکرات اهل نرمش نیست.

سولانا همچنین معتقد مسائل پیرامون انتخابات ایران و وضعیت سوریه باعث می‌شود مذاکرات پیش روی هسته‌ای با ایران فعلاً بی‌نتیجه بماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سولانا که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ مذاکره‌کننده اصلی غرب با ایران در زمینه مناقشه هسته‌ای بوده با اشاره به انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران که حدود دو ماه و نیم دیگر برگزار می‌شود گفت : تا زمان برگزاری این انتخابات توجه سران ایران بیشتر معطوف به آن خواهد بود و موضوع مذاکره هسته‌ای در حاشیه قرار خواهد داشت.

وی تاکید کرده تا زمانی که این انتخابات برگزار نشده ، بسیار مشکل خواهد بود در مذاکرات هسته ای طرف غربی کاری از پیش ببرد.

خاویر سولانا در ادامه اظهارات خود همچنین می افزاید: «دومین مشکل بزرگی که داریم مسئله سوریه است. فکر نمی‌کنم بدون حل مسئله سوریه بتوان با تهران کاری از پیش برد.»

مذاکره‌کننده پیشین غرب با ایران در ادامه از مواضع سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ابراز نارضایتی می کند و می افزاید سعید جلیلی ظرفیت انجام مذاکره را ندارد چون رهبر ایران تصمیم گیر اصلی در پرونده هسته ای می باشد و سعید جلیلی تمام و کمال بازتاب دهنده دیدگاه مقام معظم رهبری می باشد.

سولانا در ادامه با اشاره به اینکه سعید جلیلی در مذاکرات اهل نرمش نیست، می افزاید: در حال حاضر منافع ایران و منافع غرب ایجاب می‌کند که گفت‌وگوهای هسته‌ای ادامه یابد، حتی اگر هر بار تنها توافقی که صورت می‌گیرد مربوط به زمان و مکان دور بعدی مذاکرات باشد.

سولانا در ادامه نیز ادعا همیشگی طرف غربی برای نزدیک شدن ایران به مرحله ساخت سلاح هسته ای را تکرار می کند و معتقد است در صورتی که مذاکرات طولانی شود ایران با افزودن بر تعداد سانتریفیوژهای خود آمادگی ساخت بمب اتم را پیدا کند.

ولی او بر خلاف برآوردهای اسرائیل و آمریکا که زمان دستیابی ایران به مرحله ساخت سلاح هسته ای را یک سال ارزیابی می کنند معتقد است این سطح از دستیابی هسته ای در حدود دوسال دیگر خواهد بود.

گفتنی است، دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و پنج قدرت جهانی روزهای جمعه و شنبه، ۱۶ و ۱۷ فروردین، در آلماتی قزاقستان برگزار شود .