بنزین سهمیه‌ای 75درصد، بنزین آزاد 43درصد، گازوئیل سهمیه‌ای 66درصد گازوئیل آزاد 42 درصد و گاز سی‌ان‌جی 45درصد گران شد

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»  به نقل از روزنامه وطن امروز، سرانجام نرخ جدید انواع سوخت اعلام شد و قیمت هر لیتر بنزین آزاد به 1000 تومان رسید. دولت بعد از جلسات متعدد و وجود سناریوهای مختلف، به این نتیجه رسید که عدد 1000 برای نرخ بنزین مناسب‌ترین مبلغ است.

بدین ترتیب بنزین آزاد با رشد 43 درصدی و بنزین سهمیه‌ای با رشد 75 درصدی نسبت به قیمت قبل از 5 اردیبهشت در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود.

این در حالی است که مسؤولان بارها و بارها از شیب ملایم افزایش قیمت نرخ‌ها سخن گفتند و حتی نوبخت، معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور در اظهارات خود تاکید می‌کرد شیب افزایش نرخ حامل‌های انرژی کند خواهد بود.

رئیس‌جمهور 9بهمن در نشست مشترک دولت و مجلس گفته بود: برخی گروه‌ها دلسوزانه درخواست می‌کردند فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را با توجه به شرایط فعلی کشور اجرا نکنیم اما ما سعی می‌کنیم در ارتباط با بحث تغییر قیمت‌ حامل‌های انرژی در مواردی که در امر تولید دخالت دارند، شیب ملایمی را داشته باشیم تا مانعی بر سر راه تولید ایجاد نشود اما در مواردی که به حوزه تولید ارتباط چندانی ندارد، همانند بنزین، شیب تندتری را در افزایش قیمت‌ها خواهیم داشت». شیب تندتر نرخ بنزین نسبت به سایر حامل‌های انرژی، تصمیمی بود که مسؤولان از همان بهمن ماه و قبل از تصویب نهایی بودجه 93 اتخاذ کرده بودند. حالا بعد از 3 ماه، این تصمیم شکل عملیاتی به خود گرفت؛ آب، برق و گاز به طور متوسط 24 درصد گران شدند و به نرخ سوخت‌ها به طور متوسط بیش از 50 درصد افزوده شد.

جالب اینکه روحانی نیز– احتمالا به توصیه مشاوران- از همان بهمن ماه دیگر سخنی از شیب‌تندتر بنزین به میان نیاورد و همواره در اظهارات خود به شیب‌ملایم قیمت سوخت و حامل‌های انرژی اشاره می‌کرد و به نوعی سخن ابتدایی خود را پس گرفت.حتی وزیر اقتصاد پا را فراتر گذاشت و بعد از گرانی‌های آب و برق، درباره نرخ سوخت گفت: برنامه‌ریزی شده که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 93 بسیار محدود، ملایم و تدریجی باشد. سوالی که اینجا به وجود می‌آید، این است که آیا افزایش به طور متوسط 50 درصدی نرخ سوخت، همان شیب‌ملایم مدنظر دولت بود؟ اگر قرار می‌شد نرخ سوخت شیب تندی داشته باشد چه اتفاقی می‌افتاد؟

جزئیات قیمت‌های جدید سوخت
پنجشنبه شب گذشته دولت به انتظارها پایان داد و با اعلام قیمت‌های جدید فرآورده‌های نفتی به‌طور عملی اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را کلید زد.

بنا بر اعلام دولت، قیمت و حجم سهمیه ماهانه بنزین برای خودروهای سواری شخصی و موتوسیکلت‌ها از اردیبهشت ماه و واریز سهمیه خودروهای عمومی تعیین و سهمیه‌ها از دیروز درکارت‌های سوخت شارژ شد.

بر این اساس کارت‌های سوخت خودروهای سواری شخصی از دیروز با60 لیتر بنزین 700 تومانی شارژ شد و البته بنزین 700 تومانی زمانی قابلیت مصرف دارد که ذخیره بنزین 400 تومانی در کارت‌های سوخت به پایان برسد. همچنین بنزین آزاد که از این پس هر لیتر آن با نرخ 1000 تومان عرضه می‌شود نیز پس از اتمام سهمیه بنزین 700 تومانی قابل دریافت است. از سوی دیگر هر لیتر بنزین سوپر یارانه‌ای نیز 800 تومان و بنزین سوپر نیمه‌یارانه‌ای 1100 تومان عرضه می‌شود. پیش از این هر لیتر بنزین معمولی و سوپر یارانه‌ای به ترتیب 400 و 500 تومان و هر لیتر بنزین معمولی و سوپر نیمه‌یارانه‌ای به ترتیب700 و800 تومان بود. همچنین سهمیه ماهانه تعیین‌شده برای موتوسیکلت‌ها 25 لیتر با نرخ 700 تومان به ازای هر لیتر است. نرخ بنزین تحویلی به خودروهای دولتی نیز هر لیتر 1000 تومان تعیین شد. نرخ جدید گازوئیل یارانه‌ای هم از 150 تومان در هر لیتر به 250 تومان افزایش یافت و نرخ گازوئیل با عرضه آزاد از 350 تومان به 500 تومان در هر لیتر رسید. علاوه بر این هر مترمکعب سی‌ان‌جی از این پس450 تومان عرضه خواهد شد. پیش از این قیمت هرمترمکعب سی‌ان‌جی برای مصرف‌کننده 310 تومان بود. طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، جزئیات شارژ سهمیه‌های بنزین اردیبهشت در کارت‌های سوخت بدون تغییر مثل ماه‌های گذشته است.

گاز مایع کیلویی ۶۵۰ تومان شد
گفتنی است نرخ بنزین شناورهای دریایی با کاربری صیادی و سفری، لیتری ۷۰۰ تومان، شناورهای دریایی با کاربری تفریحی، باری و نظایر آن، لیتری ۱۰۰۰ تومان، گازوئیل لودر، گریدر، ژنراتور برق، سوخت حرارتی و نظایر آن لیتری ۵۰۰ تومان و گاز مایع ۶۵۰ تومان شد. همچنین قیمت گازوئیل عرضه شده در جایگاه‌ها برای مصارف اضطراری و کامیونت‌های ترانزیت و همچنین برای مصارف بخش‌های غیرحمل و نقل شامل استفاده در پروژه‌ها به عنوان سوخت لودر، گریدر، ژنراتور برق، سوخت حرارتی و نظایر آن، 500 تومان در لیتر خواهد بود. نرخ CNG در جایگاه‌هایی که به صورت کیلوگرمی عرضه می‌شود، 625 تومان در هر کیلوگرم تعیین شده در حالی که این رقم پیش از این 418 تومان در هر کیلوگرم بود.

بنزین دولتی هم ۱۰۰۰ تومان
در همین حال استاندار تهران از ارائه بنزین ۱۰۰۰ تومانی و مطابق با نرخ آزاد به دستگاه‌های دولتی و نیروهای انتظامی و نظامی خبر داد. سیدحسین هاشمی در گفت‌‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: پنجشنبه شب گذشته باتوجه به اطلاعات گزارش شده و رصد دوربین‌های مرکز کنترل پلیس تهران بزرگ، وضع پایتخت آرام و ترافیک در سطح معابر و جایگاه‌های پمپ بنزین عادی بوده است. هاشمی با اعلام خبر ارائه بنزین 1000 تومانی (آزاد) برای بخش‌های دولتی، نظامی و انتظامی خاطرنشان کرد: دولت اصلاحات قیمت بنزین را از خودش آغاز کرد و از این پس بنزین برای بخش دولتی و نیروهای نظامی و انتظامی با قیمت 1000 تومان و برابر با نرخ آزاد ارائه می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ارائه بنزین 1000 تومانی باعث بروز مشکل در ماموریت‌های نیروی انتظامی نخواهد شد، تصریح کرد: تمهیدات لازم اندیشیده شده و سیاست‌های جایگزین برای این منظور گرفته شده است، بنابراین باتوجه به این سیاست‌ها، افزایش قیمت بنزین و ارائه بنزین 1000 تومانی به نیروهای انتظامی هیچ آسیب و خللی به ماموریت‌‌های آنها وارد نمی‌کند.

درآمد ۱۱ هزار میلیارد تومانی سوخت
با افزایش تا 75 درصدی قیمت حامل‌های انرژی، پیش‌بینی می‌شود درآمد دولت تنها از محل افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت بنزین و ۱۰۰ تومانی قیمت گازوئیل در سال 1393 به شرط حفظ مصرف در سطح سال گذشته، ۱۱هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. تسنیم در تحلیلی آورده در صورتی‌که متوسط مصرف بنزین در سال 1393، همانند سال گذشته حدود 67 میلیون لیتر در روز (5/24 میلیارد لیتر در سال) باشد، دولت از افزایش 300 تومانی قیمت هر لیتر بنزین حدود 7 هزار و 350 میلیارد تومان درآمد جدید کسب می‌کند. نرخ گازوئیل سهمیه‌ای در بخش حمل‌ونقل هم با100 تومان افزایش از 150 تومان به‌ازای هر لیتر به 250 تومان و قیمت گازوئیل آزاد نیز با 150 تومان افزیش از350 تومان برای هر لیتر به 500 تومان رسید که با توجه به اینکه 97 درصد گازوئیل مصرفی با نرخ سهمیه‌ای عرضه می‌شود اگر در سال جاری متوسط مصرف روزانه این فرآورده حدود100 میلیون لیتر باشد درآمد دولت از فروش نرخ این سوخت نیز 3 هزار و 650 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.