دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم جشن چهاردهمین سالروز «عید مقاومت و آزادسازی 2000» در شهر «بنت جبیل» از آغاز شکست طرح حمله به مقاومت در منطقه سخن گفت و تاکید کرد که سقوط «پروژه اسرائیل بزرگ» مهمترین دستاورد پیروزی مقاومت در سال 2000 است. نصرالله در ادامه با اشاره به شکست مخالفان سوریه و دیدار سران آنها با منافقین در پاریس گفت: دیدار منافقین با مخالفان سوریه نشانه ناامیدی و شکست ائتلاف معارضان است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم باشکوهی که مقاومت اسلامی لبنان، یکشنبه چهارم خرداد در شهر «بنت جبیل» واقع در جنوب این کشور برگزار کرد، اعلام کرد که شکست طرح حملات آمریکا و غرب به مقاومت در منطقه آغاز شده است طرح این کشور در سوریه شکست خواهد خود و سوریه و محور مقاومت بزودی پیروز خواهند شد.

دبیر کل حزب الله لبنان در آغاز سخنرانی خود با اشاره به پیروزی مقاومت در آزادسازی جنوب لبنان از اشغالگری 22 ساله رژیم صهیونیستی گفت: ما همه ساله به مناسبت پیروزی سال 2000 در این مکان جمع می‌شویم تا همه ساله بر این مفاهیم تاکید کنیم: اول اینکه پیروزی در سال 2000، دستاوردی تاریخی و بزرگ بود و همچنین اینجا هستیم تا بر پیام‌ها و معانی آن تاکید کنیم که مهمترین آنها سقوط طرح «اسرائیل بزرگ» بود؛ که همچنان بازتاب‌های این پیروزی در دو طرف جبهه برقرار است.

سید حسن نصر الله افزود: ما تاکید می‌کنیم که این پیروزی متعلق به لبنان و امت عربی و اسلامی است و نمی‌توان آن را به گروه خاصی منحصر کرد و این پیروزی متعلق به امت اسلامی است که همگی علیه صهیونیسم در حال جنگ هستند.

سید حسن نصر الله با بان اینکه اگر پیروزی سال 2000، نبود پیروزی‌های بعدی هم رخ نمی‌داد و پیروزی سال 2000 اساس پیروزی‌های بعد بود، افزود: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا از جانفشانی‌های بزرگ ملت لبنان که جان، مال و امنیت خود را فدا کرد، تقدیر کنیم. ما از جانفشانی‌های جنبش‌های مقاومت، ارتش لبنان، ارتش سوریه و گروه‌های فلسطینی تقدیر می‌کنیم.

دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان افزود: ما قصد داریم فرهنگ «امید به آینده» و «امید به پیروزی» را تقویت کنیم. این فرهنگ و فرهنگ اعتماد به خداوند، ملت، نیروی انسانی بود که ما را به این پیروزی رساند.

پیروزی‌های مقاومت نتیجه پیروزی در سال 2000 است

وی افزود: از پیروزی سال 2000 تا عقب نشینی اسرائیل از غزه تا شکست این رژیم در جنگ تموز [33 روزه در سال 2006] و تا مقاومت غزه در سال 2008 همگی ثمره این اعتماد به نفس بود. ما تاکید می‌کنیم که می‌توانیم پیروز شویم و دشمن هر اندازه که بزرگ باشد و سلاح بروز داشته باشد امکان شکست در برابر اراده ما را دارد. مهم این است که دائما این ایمان و اعتماد به نفس و عزم و اراده را داشته باشیم.

سید حسن نصر الله گفت متاسفانه امروز تلاش می‌شود تا بین اسلام و تفکر اسلامی از یک طرف و  قتل، سر بریدن و نابودی عبادتگاه‌ها و صدور احکام اعدام در مورد دیگران به خاطر مواضع سیاسی آنها از طرف دیگر ارتباط برقرار شود و برقراری این ارتباط جنایتی در حق اسلام است.

دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان افزود هر مسلمانی که ادعای انتساب به اسلام را دارد اگر نیکی کند به خود و دینش نیکی کرده است و اگر بدی کند به خود بدی کرده چرا که دین بدی را نمی پذیرد.

تاکید نصرالله بر معادله طلایی مقاومت و قدرت بازدارندگی

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه گفت: در وضعیت فعلی، (در برخورد) با دشمن صهیونیستی بر گزینه مقاومت تاکید می‌کنیم. یعنی اینکه لبنان به قدرت بازدارندگی دست پیدا کند. زیرا تنها سیاست و استراتژی مقاومت است که می‌تواند از ملت، سرزمین و نهادهای دولتی کشور و  همچنین از آب، گاز، آینده و کرامت لبنان و.. پاسداری کند.

نصرالله با بیان اینکه در سایه اختلاف موازنه قدرت با دشمن، جز این راهبرد (رویکردی) وجود ندارد و هیچ استراتژی جدی دیگری جهت رسیدن به این هدف وجود ندارد، افزود: بر تمسک به معادله طلایی «ارتش، ملت و مقاومت» تاکید می‌کنیم چه در بیانیه وزارتی نوشته شده یا نشده باشد. این مفهوم در بیانیه وزارتی (کابینه فعلی) ذکر شده است.

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه مهم این است که لبنان به قدرت بازدارندگی برای پاسداری از کشور مجهز شود، از بهبود توان و قدرت مادی و انسانی ارتش لبنان حمایت کرد و افزود:‌ به شما تاکید می‌کنم که مقاومت با وجود همه تحولات منطقه، از قدرت بازدارندگی محافظت می‌کند و دشمن این موضوع را می‌داند.

وی وظیفه حزب الله را بهبود بخشیدن قدرت بازدارندگی به دور از همه بحث و حدیث‌ها درباره سلاح مقاومت و آینده آن خواند و افزود: این امر از ایمان ما به درست بودن معادله طلایی نشأت می‌گیرد. ما در راستای بهبود قدرت بازدارندگی فعالیت می‌کینم و نمی‌توان گفت که در صورت رسیدن به سطح قدرت (مشخصی)، این سطح توان کافی است.

مقاومت در قبال تجاوزهای دشمن صهیونیست ساکت نمی‌ماند

نصرالله با تاکید بر لزوم توجه به سایر پرونده‌های لبنان مربوط به نبرد با اسرائیل از جمله موضوع مزارع شبعا، تپه‌های کفر شوبا و همچنین بخش لبنانی «الغجر»، پرونده افراد مقاومت، غیر نظامیان یا اسیران، پرونده تجاوز (دشمن صهیونیستی) به حریم‌های هوایی، دریایی و زمینی لبنان، افزود: در برهه زمانی اخیر شدت تجاوزات اسرائیل به مرزهای بین‌المللی (لبنان) با فلسطین اشغالی افزایش یافته است. این امر نیازمند توجه است. رویارویی با دشمن در هر مکانی که ورود پیدا کند به ما مربوط می‌شود ولی در اینجا درباره بخش مستقیم مربوط به مرزها سخن می‌گویم. در کل، رسیدگی به این موضوع توسط ارتش لبنان و نیروهای یونیفل صورت می‌گیرد. اگر اوضاع به مرحله خطرناک نرسد، طبیعی است که رسیدگی به این امر توسط دولت صورت می‌گیرد ولی اگر تجاوزها ادامه پیدا کنند، این امر نیازمند راه حل است.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود:‌ آنچه در طرف دیگر مرزها رخ می‌دهد بیانگر ناراحتی دشمن از سعادت و عزت اهالی مناطق جنوبی لبنان است. دشمن این را تحمل نمی‌کند. اسرائیل نمی‌تواند خانواده‌هایمان را در امتداد مرزها ببیند که احساس امنیت بکنند و در شب و روز (به راحتی) تحرک می‌کنند. این امر جزئی از شکست دشمن در سال 2000 است ولی بخش دیگر آن به ترس دشمن بر می‌گردد.

امروز دشمن از مقاومت لبنان می‌ترسد، نه بالعکس

وی افزود: قبلا ما می‌ترسیدیم، مردم و کشاورزان ما می‌ترسیدند ولی امروزه آنانی که در سرزمین‌های اشغالی سکونت دارند، می‌ترسند. کشاورزان و حتی صدای آب هم سربازان آنها را می‌ترساند. امروزه با ارتشی مواجه هستیم که  در مواضعش بیش از ترس موضوعات ترسناک، می‌ترسد. ترس اسرائیل تنها به سربازان مرزها محدود نمی‌شود بلکه حتی در جبهه داخلی و رهبران سیاسی و جامعه شهرک نشین آن نیز می‌ترسند. آنها از مقاومت و امادگی آن می‌ترسند... این امر با دیدگاه دشمن نسبت به جبهه مقابلش ارتباط دارد. دشمن می‌داند که جبهه مقابلش (مقاومت) در دستیابی به سطح بالای آمادگی (نظامی) جدی است و لذا هر صدا و حرکتی را علیه خود می‌پندارد.

نصر الله افزود: امروز به شما می‌گویم که همان گونه که در 25 ماه مه سال 2000 میلادی (به منطقه مسکونی خودتان) بازگشتید و در مرزها به حرکت در  آمدید و همچنین جشن‌ها را برگزار کردید، همان گونه بمانید. خانه‌ها را بنا سازید و سازندگی کنید و از این دشمن نهراسید. اسطوره (شکست ناپذیری دشمن) جزئی از گذشته شد که کودکان ما آن را  برای یکدیگر تعریف می‌کنند. این دشمن دیگر جرأت (حمله به این مناطق) را ندارد. نمی‌خواهیم با عجله با امور برخورد کنیم ولی اگر اوضاع به مرحله‌ای برسد که نیازمند دخالت مقاومت باشد، در آن صورت مقاومت در مقابل هیچ تجاوزی علیه اهالی خودش در مناطق مرزی سکوت نخواهد کرد. مقاومت آنقدر شجاعت، قدرت و حکمت دارد که جلوی طرح‌هایی که اسرائیل به دنبال تثبیت آنها در مناطق مرزی است، ایستادگی کند.

سوریه از مقاومت حمایت کرده و اکنون مقاومت از آن حمایت می‌کند

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود به سوریه و بحران این کشور اشاره کرد و تأکید کرد که سوریه و محور مقاومت در این جنگ پیروز خواهند شد.

نصرالله گفت: امروز می خواهم دوباره به شما بگویم که چرا در کنار سوریه قرار گرفته‌ایم، یاد آور می‌شوم که سوریه همیشه و همچنان قلب قومیت عرب بوده است و تنها این کشور بوده که در مقابل گسترش اسرائیل مقاومت کرده است و شرق عربی را از دسترس اسرائیل حفظ کرده است که طمع نیل تا فرات را دارد.

وی افزود: سوریه همیشه و همچنان قلعه ممانعت از گسترش اسرائیل بوده است. سوریه همیشه افتخار عدم ارتباط با دشمنان را داشته است و برقراری روابط به هر شکلی با اسرائیل را رد کرده است. [در میان اعراب] تنها سوریه بوده است که از مقاومت لبنان و فلسطین حمایت کرده و این سوریه‌ای است که ما از آن حمایت می‌کنیم.

نصر الله تصریح کرد: چرا ما حق نداریم از پشتیبان خود و موضع قدرت در منطقه دفاع کنیم؟ در شرایطی که نظاره گر هستیم که از سراسر دنیا صهیونیست‌ها را برای دفاع از خرافات به سرزمین‌های اشغالی می‌آورند.

هشدار سید حسن نصرالله درباره طرح تجزیه منطقه

وی افزود: طرحی وجود دارد تا منطقه را بر اساس مذهب تقسیم کند؛ ولی به نظر می‌آید که طرح تقسیم منطقه بیشتر از این مسائل است و پروژه تقسیم منطقه بر اساس تقسیم آن به امارت‌ها و تکه‌های مختلف طراحی شده است به گونه ای که هر گروه مسلح بر یک بخش تسلط داشته باشد. حرف جدید این است که کشور ما به تعداد گروه های مسلح تقسیم شود حتی یک سازمان واحد اگر دو فرمانده داشته باشد دو دولت را تشکیل خواهد داد مانند دولت داعش و جبهه النصره به عنوان مثال و باید با این توطئه مقابله کنیم.

به گفته نصرالله، هنگامی که به این پروژه و ابزار های آن نگاه می‌کنیم کسانی را به یاد می آوریم که صهیونیست ها را از سراسر نقاط دنیا به فلسطین آوردند و امروز این نقشه تکرار شده است و آمریکا و غرب و کسانی که کنار آنها هستند تروریست‌ها را از سراسر دنیا جمع می‌کنند وبه آنها سلاح و تسهیلات و پوشش می‌دهد و آنها را به سوریه وارد می‌کنند تا سوریه و محور مقاومت را نابود کنند که اصل طرح صهیونیستی و بقای آن را در منطقه تهدید می‌کند. این طرح سوریه را هدف قرار داده است و منطقه به صورت بسیار زیادی عقب گرد کرده است و با شکست های زیادی روبرو شده است و عوامل زیادی در این مسئله سهیم بوده است ولی عامل اصلی در میدان مقاومت سوریه و ملت آن بوده است.

نقش اسرائیل در جنگ سوریه کاملا آشکار است

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: اگر سوریه خودش در مقابل این جنگ استقامت نمی‌کرد، عوامل اساسی [توطئه] آشکار نمی‌شد. از مهم‌ترین این عوامل، رسوا شدن گروه‌های مسلح در سوریه و افکار و درگیری‌های داخلی‌شان است. بروشنی آشکار شد که کسانی که به سوریه اعزام شده‌اند تا سوریه را تهدید کنند، الان دارند همه را تهدید می‌کنند. همه دنیایی که آنها را به سوریه فرستاد، این کار را کردند تا سوریه و محور مقاومت را نابود کنند و در عین حال از اینها خلاص شوند. اما به نظر می‌رسد که این دنیا، دریافت که سوریه و محور مقاومت ساقط شدنی نیست و کسانی که به سوریه اعزام شده‌اند اکنون دارند به جایی بازمی‌گردند که از آنجا آمده‌اند یعنی از اروپا و دیگر نقاط.

نصرالله افزود: اکنون باید از آشکار شدن نقش اسرائیل در اتفاقات سوریه سخن بگوییم. به نظر می‌رسد که ناامیدی آنچه «ائتلاف معارضان» سوریه نامیده‌ می‌شود به جایی رسیده است که دشمنان شکست خورده مانند مجاهدین خلق (گروهک منافقین) با آنان دیدار می‌کنند. امروز شاهد رابطه با اسرائیل و همکاری با آن در مرزهای جولان (سوریه) و کمک لجستیک و آتشباری هستیم. اهدافی متعلق به ارتش سوریه هست که اسرائیلی‌ها آن را به نفع گروهک‌های مسلح بمباران می‌کنند. امروز ما در مقابل طرح جدیدی از مرزهای جولان هستیم و به شما می گویم که این مسئله جز ناامیدی و ننگ برای سوری‌ها و فلسطینی‌ها و همگان به بار نخواهد آورد.

سوریه و محور مقاومت در حال پیشروی هستند

نصرالله این موضوع را تهدید توصیف کرد و افزود: با  آشکار شدن این حجم از تهدید از طرف گروه‌های مسلح برای دولت‌های منطقه، امروز می‌توانیم بگوییم که سوریه ایستادگی کرد. محور مقاومت ایستادگی کرد و یکپارچگی خود را حفظ کرد و توانست پیروزی واقعی و تعیین‌کننده‌ای را رقم بزند. امروز سوریه و محور مقاومت در حال پیشروی هستند. سوریه در سطح میدانی و آشتی‌های مردمی و به سوی انتخابات ریاست جمهوری‌ای پیش می‌رود که همه ارعاب و استهزائی که دولت‌های به اصطلاح «دوستان سوریه» به راه انداختند، نتوانست مانع این حق ملی سوریه شود یا آن را متوقف کند.

غرب تلاش می‌‌کند انتخابات سوریه برگزار نشود

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: اکنون تلاش می‌کنند که انتخابات ریاست جمهوری سوریه را دچار مشکل کنند؛ همچنانکه به زور گلوله و آتش این کار را می‌کنند. مثلا شنیدیم [و شنیدید] که داعش اعلام کرد که کسی حق ندارد در حسکه (در شرق سوریه) در انتخابات شرکت کند.

نصرالله افزود: سوریه در امر انتخابات پیش می‌رود و چالش اصلی این است که به ملت سوریه اجازه دهند که انتخاب کند بخصوص در مناطقی که زیر آتش مخالفان است. البته که [از نظر مخالفان] شرکت در انتخابات ممنوع است.

طرح جنگی 2006 علیه لبنان اکنون علیه سوریه اجرا می‌شود

نصرالله افزود: در سال 2006 طرحی در سطح منطقه بود،‌اما درگیری در لبنان بود. ما مقاومت لبنان با همه شاخه‌ها، ارتش و ملت لبنان، همه با هم ایستادیم و با این طرح مبارزه کردیم. امروز نسخه جدیدی برای منطقه پیچیده‌اند اما زمین بازی در سوریه است. امروز چه کسی با سران و مردم سوریه می‌جنگند در حالی که دوستان در کنارش ایستاده‌اند. برخی می‌گویند کسی که در سوریه می‌جنگد سران سوریه نیستند، بلکه [نیروهای] فلانی هستند. این درست نیست. آنجا [در سوریه] برخی دوستان هستند که نوعی از کمک‌ها را ارائه می‌کنند.

سقوط طرح غرب علیه سوریه آغاز شده است/ همه از سوریه تشکر خواهند کرد

نصرالله تاکید کرد: در این جبهه پایداری شده است. سقوط این طرح [جنگ علیه سوریه و مقاومت] آغاز شده است. به شما می‌گویم که طرح جنگ سوریه شکست خواهد خورد و سوریه و محور مقاومت و امت اسلامی پیروز خواهند شد و اجازه نخواهند داد که طرح آمریکایی، ایده‌ها و برنامه‌هایش بر ما تحمیل شود. آن روز خواهد آمد که همه در آن بایستند زمانیکه همه حقایق آشکار شود و همه ملت‌ها و دولت‌های منطقه بروند و از سوریه و مردمش به دلیل ایستادگی‌شان و پیروزی‌شان تشکر کنند. زیرا آنان بعدا خواهند فهمید که سوریه با ایستادگی خودش چه خطراتی را دفع کرد و چه پیامدهایی را از کل منطقه بخصوص از فلسطین دور کرد.

نصرالله تاکید کرد: حتی دولت‌هایی که علیه سوریه توطئه کردند خواهند آمد و از سوریه به دلیل ایستادگی و پیروزی‌اش تشکر خواهند کرد. همه کسانی که از ما انتقاد کردند که چرا در سوریه دخالت کردیم، روزی خواهند آمد و به ما خواهند گفت «احسنت بر شما».

طرح «14 مارس» برای تمدید ریاست جمهوری سلیمان شکست خورد

سید حسن نصرالله در بخش آخر سخنان خود در جشن «عید مقاومت و آزادسازی» به مسائل داخلی لبنان پرداخت و با اشاره به اینکه این کشور از امروز (یکشنبه، پس از پایان دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان) در مرحله مهم و حساسی قرار گرفته است، تصریح کرد که با ورود به این مرحله اتهاماتی که به حزب الله (درباره تلاش برای تاخیر در روند انتخاب ریاست جمهوری زده می‌شد) باطل شده است و لازم است با دقت و حساسیت با این مرحله مواجه شد و لازم است که ثبات، آرامش داخلی و توافق میان گروه‌های سیاسی حفظ شود.

نصرالله با اشاره به اینکه نباید در انتظار توافقات بین‌المللی و منطقه برای انتخاب رئیس جمهور جدید شد، افزود که رئیس جمهور جدید لبنان باید در سریع‌ترین زمان ممکن انتخاب شود.

دبیرکل حزب با بیان اینکه همچنان شرایط برای انتخاب رئیس جمهوری قوی که مورد اعتماد تمام طرف‌های لبنانی باشد و بتواند کشور را از این مرحله سخت عبور دهد فراهم است، گفت: فراکسیون تغییر و اصلاح مجلس لبنان به ریاست میشل عون و سعد الحریری رئیس جریان المستقبل توافقاتی جدی داشته‌اند. اما آنچه (پیش از این و) تاکنون (از طرف 14 مارس) حاصل شده معرفی یک کاندید چالشی برای بستن راه بر کاندید اصلی است که اکنون روی آن بحث می‌شود.

نصرالله با اشاره به اهداف جریان 14 مارس برای انتخاب رئیس جمهور، تاکید کرد که طرح حقیقی آنها این بود که رئیس جمهور تا قبل از 25 می (پایان دوره قانونی ریاست جمهوری میشل سلیمان) انتخاب نشود و در حقیقت طرح اصلی تمدید دوره ریاست رئیس جمهور (یعنی میشل سلیمان)‌بود. آنها [یعنی جریان 14 مارس] خواستار انتخاب رئیس جمهور جدید نبودند. آنان دنبال تمدید دوره ریاست بودند و برای تحقق دوره تمدید، پیشنهادهای زیادی ارائه دادند. آنچه [14 مارسی‌ها در پنج هفته گذشته در پارلمان] انجام دادند معرفی نامزدی چالشی بود تا روند انتخاب رئیس جمهور مختل شود و دوره ریاست جمهور تمدید شود. اما این طرح، یعنی طرح تمدید شکست خورد.

حزب الله دنبال رئیس جمهوری است که از پشت به مقاومت خنجر نزند

نصرالله تاکید کرد: مهم این است که امروز کار ادامه یابد و گفت‌وگوها کامل شود تا گشایشی در افق [سیاسی کشور] حاصل شود. ما خواستار انتخاب رئیس جمهور در اسرع وقت هستیم. ما دنبال رئیس جمهوری نیستیم که از مقاومت در لبنان حمایت کند. [این امر پیشکش]. مقاومت لبنان [خودش] از کشور و مردم و میهن و کیان و حاکمیت و امت حمایت می‌کند.. ما خواستار رئیس‌جمهوری هستیم که علیه مقاومت توطئه نکند. از پشت به مقاومت خنجر نزند و بر موضع خود درباره مقاومت ثابت باشد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد که به عهد خود با شهدا و امتمان و ملتمان و تمام انسان‌های با شرافت پایبند هستیم و این را ثابت می‌کنیم. مقاومت خواهیم کرد و پیروز می‌شویم.

نصر الله در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما باید همگی به توانایی‌های خود در مقابله با چالش ها اعتماد و تحقق پیروزی ایمان داشته باشیم و از اسرائیل و طمع‌های این رژیم با تکیه بر معادله طلایی هراسی نداشته باشیم. شکست طرح حمله به محور مقاومت و امت اسلامی در منطقه آغاز شده است و این محور روز به روز یکپارچه‌تر می‌شود و پیشرفت می‌کند و مسئله مهم این است که در لبنان از کشور و آرامش داخلی خود محافظت کنیم.