غضنفری گفت: متاسفانه دیدگاه کارشناسی زمین گذاشته، نظرات دیگر برگزیده شد و آن هم مبتنی بر این موضوع بود که فورا قیمت خودرو ارزان خواهد شد و 30 تا 40 درصد کاهش پیدا می کند، اما ما مطمئن بودیم که هرگز نمی توانند چنین کاری را بکنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مسئله خودرو تنها قیمت گذاری نیست، گفت: پروژه شورای رقابت شکست خورده است، من مطمئن هستم قیمت گذاری به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بازگردانده خواهد شد، ما دراین باره موضع گیری نکردیم چرا که نمی خواستیم در مقابل دستگاهی بایستیم.

این جمله بخشی از ناگفته های دکتر مهدی غضنفری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت خودرو، مسائل قیمت گذاری و علت ورود شورای رقابت به این موضوع است.
وی افزود: سال گذشته پس از آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک مصوبه قیمت گذاری جدید خود را اعلام کرد ، هم در برخی رسانه ها و هم در دولت، رییس جمهوری در این زمینه مخالفت کرد.
وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری در یکی از گفت وگوهای تلویزیونی خود مبنی براینکه این کار را از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته و به شورای رقابت واگذر می کنیم تا مشکل حل شود، اظهار داشت: موضع تخصصی ما این بود که این کار مشکل گشا نیست و این وزارتخانه بهتر می تواند مسئله را حل کند اما چون نظر دکتر احمدی نژاد اعلام شد، مجلس نیز تاکید داشت که شورای رقابت فشار می آورد، کار را به ما بدهید، به همین دلیل قیمت گذاری را به شورای رقابت واگذار کردیم.
وی ادامه داد: آنها گفتند کار انحصاری است، از همان موقع اعلام کردیم که به مسئله خودرو اشتباه نگاه می کنیم موضوع ما در مورد خودرو اصلا مسئله قیمت گذاری نیست بلکه آن است که باید به خودروسازها برای تولید بیشتر کمک شود اما متاسفانه به این موارد توجه نشد، تیرماه سال 91 با وجودی که تخصیص 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازها مصوب شد اما این مصوبه در شورای پول و اعتبار برای هر کدام از خودروسازها نصف شد.

** خودروسازان قادر به تامین وثایق خاص وام نشدند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران ( شاتا)، غضنفری با بیان اینکه درخواست وثایق خاص برای دادن وام موجب شد که خودروساز نتواند آنها را تهیه کند، افزود: مسئله خودرو به جای حرکت در مسیر کارشناسی، منطقی و علمی که وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می کرد در مسیرهای دیگری قرار گرفت، کار خودروساز و قیمت گذاری را در جای دیگری قرار دادند، به آنها وام ندادند، این وزارتخانه کنار گذاشته شد، ارتباط ما با قیمت گذاری خودرو قطع و شورای رقابت نیز مسئول این پروژه شد. از نظر اینجانب سطح وظایف شورای رقابت بسیار بالاتر از قیمت گذاری است که به موقع خواهم گفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس ادامه داد: اینکه شورای رقابت چه میزان پول داد و چه آثار زیانباری برای خودروساز داشت را هیچ وقت نتوانستیم رسانه ای کنیم چرا که باید ضد یک دستگاه دیگر سخن می گفتیم که دراین صورت به نظر می رسید با آن دستگاه رقابت داریم.

** دیدگاه کارشناسی وزارت صنعت، معدن وتجارت به زمین گذاشته شد
غضنفری گفت: متاسفانه دیدگاه کارشناسی زمین گذاشته، نظرات دیگر برگزیده شد و آن هم مبتنی بر این موضوع بود که فورا قیمت خودرو ارزان خواهد شد و 30 تا 40 درصد کاهش پیدا می کند، اما ما مطمئن بودیم که هرگز نمی توانند چنین کاری را بکنند.
وی توضیح داد: درشرایطی که نرخ ارز بالا می رود و آثار آن در تمام کالاها واضح است از سویی باعث بالارفتن شاخص بورس می شود که آن را مناسب تلقی می کنیم اما درعین حال با آوردن فشار به تولیدکنندگان می گوییم که نباید قیمت ها افزایش پیدا کند، این موضوعات کاملا در تضاد با یکدیگر هستند و جواب نمی دهد، چرا که مگر می شود همه نرخ ها متاثر از ارز بالا رود اما قیمت یک کالای خاص کاهش یابد؟
وی افزود: هم اکنون مشاهده می کنید که هیچ شرایط بهتر نشده ما از اول هم مخالف این وضعیت بودیم و در حال حاضرنیز می گوییم باید به خودروساز کمک کنیم تا تولیدات خود را افزایش دهد، دست از فشارهای بی معنا و بدون پشتوانه منطقی برداریم چرا که به زور نمی توان قیمت خودرو را کاهش داد.
غضنفری تاکید کرد: در زمانی که قیمت قطعات، لاستیک، آهن، فولاد و مس به عنوان اقلام مورد استفاده در تولید خودرو افزایش پیدا می کند آنها هم به این موضوع اذعان دارند، بورس با نشان دادن شاخص ها و روند افزایشی خود را جلو می برد چگونه باید خودروساز قیمت خود را پایین بیاورد؟ آیا منطقی پشت سر این نگاه است؟

** انتخاب گزینشی از سخنان وزیر
وی همچنین به برخی اظهارات نقل شده از وی درباره خودرو طی سال گذشته توسط برخی رسانه ها انتقاد کرد و گفت: همانگونه که در بسیاری از سخنرانی های خود درمورد وضعیت خودرو، مدیریت خودرو را مورد سرزنش قرار می دادم همزمان از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیز به دلیل اینکه وام خودروساز را نمی دهند انتقاد می کردم اما متاسفانه هیچ گاه قسمت دوم سخنان من پخش نمی شد و رسانه هایی که موضع ضد خودرو داشتند فقط قسمت اول اظهارات مرا منتشر می کردند درحالی که این همه نگاه من به موضوع خودرو نبود، انتخاب گزینشی سخنرانی ها باعث می شود تا مخاطب در جریان کامل نظر سخنران قرار نگیرد.

** تمهیدات صورت گرفته برای توزیع کافی کالا
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمام تلاش ها برآن است که کالاهای مورد نیاز مردم به اندازه کافی و حتی بیشتر در سطح عرضه در دسترس مردم قرار گیرد، افزود: این اقدام مانع شکل گیری برخی رفتارهای نادرست می شود .
غضنفری در توضیح اظهارات خود گفت: به عنوان مثال دو هفته پیش در روز جمعه متوجه شدیم که عده ای با هماهنگی در نظر دارند نرخ مرغ را افزایش دهند، اما همکارانم بلافاصله با اطلاع از چنین رفتاری حتی روز جمعه بازار را پر از این کالا کردند و به خوبی کنترل شد.
وی تصریح کرد: همزمان بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز با حضور به موقع خود مانع شکل گیری چنین رفتار ناجوانمردانه ای شدند.

**هشدار به توافق های غیرقانونی برای افزایش قیمت
وزیر صعت، معدن و تجارت درعین حال گفت: هم اکنون نیز هشدار می دهم اگر گروهی بخواهند با هماهنگی با یکدیگر و توافق غیرقانونی میان خود قیمت ها را بالا ببرند، علاوه بر برخورد جدی، دستگاه های ذیربط با توزیع به موقع این کالاها موجب شکست این افراد خواهند شد، آنها شاید ماه مبارک رمضان سال گذشته به دلایل مشکلاتی که کشور با آن دست به گریبان بود موفق شدند به نوعی بازار را برهم زنند، اما امسال قطعا قادر نخواهند بود.

** نمایشگاه های عرضه مستقیم و رهبری قیمت
وی درباره برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا که همه ساله در فصل پاییز و آغاز مدارس، ایام سال نو و با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان برگزار می شود، گفت: امسال نیز 400 مرکز عرضه مستقیم کالا در آستانه ماه مبارک رمضان فعالیت خود را آغاز کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این نمایشگاه ها که اقلام اساسی و مورد نیاز مردم را عرضه می کنند، به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.
غضنفری با بیان اینکه نخستین کارکرد نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا رهبری قیمت در بازار و پایین آوردن نرخ های مشابه آن است، گفت: تجربه برگزاری نمایشگاه ها نشان داده که تاثیر خوبی برروی بازار می گذارند.
وی مراجعه مردم برای خرید کالا از نمایشگاه های عرضه مستقیم با قیمت پایین تر را دیگر کارکرد این نمایشگاه ها برشمرد.

** تبیین وضعیت کنونی صنعت، معدن و تجارت با رییس جمهوری منتخب
غضنفری درباره دیدار با رییس جمهوری منتخب گفت: در این دیدار گزارش کاملی از آخرین وضعیت حوزه صنعت، معدن و همچنین تجارت داخلی و خارجی ارایه شد.
وی گفت: موضوع ذخایر کالاهای اساسی، مدیریت ماه مبارک رمضان و چگونگی حجم ذخایر برای دولت بعدی از جمله بخش هایی بود که مورد استقبال بیشتر قرار گرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بیان آخرین وضعیت صنعت، تولیدات، مسائل انتقال ارزو سرمایه در گردش و همچنین اقدامات انجام شده در حوزه معدن از دیگر محورهایی بود که در این دیدار مطرح شد.
غضنفری با اشاره به اینکه این جلسه بسیار خوب بود، گفت: در واقع این جلسه تبیین وضعیتی بود که صنعت، معدن و تجارت داشت تا تحویل دولت و وزیر بعدی شود.
وی اظهار داشت: درباره وضعیت ذخایر کالاهای اساسی قرار شد نشست مشترکی میان یکی از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و یکی از مشاوران حجت الاسلام والمسلمین روحانی برگزار شود و روز تحویل دولت موضوع تنظیم بازار و گزارشات آن به یکی از افراد مورد اعتماد رییس جمهوری منتقل گردد.

** کاهش و افزایش نرخ ارز شمشیری دو لبه
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی دیگر درباره یکی از اظهارات خود طی سال گذشته مبنی براینکه باید با ارز یکهزار تومانی خداحافظی کنیم، گفت: ارز ارزان و گران مزایا و معایبی برای اقتصاد ایران دارد، اما با توجه به اینکه درآمدهای ارزی کشور درسال گذشته به نصف رسیده بود بنابراین امکان محاسبه ارز با یک هزار تومان میسر نشد به همین دلیل موضوع خداحافظی با ارز یک هزار تومانی را مطرح کردم.
وی ادامه داد: نرخ بالای ارز برای هر کشوری به معنای آن است که می تواند صادرات بیشتری داشته باشد در مقابل کالای وارداتی گران تر تمام می شود، خارجی ها کمتر می توانند کالای خود را به مقصد ارسال کنند و بدون رقابت بازار بکر و دست نخورده ایجاد می شود.
غضنفری با بیان اینکه شرایط سال گذشته باعث شد تا بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در حوزه هایی چون لوازم خانگی و مبلمان بازار از دست رفته خود را مجددا به دست آورند، گفت:اقتصاد در مسیر جدیدی قرار گرفت به نحوی که تولیدات داخلی قدرت شکوفایی دارد.
وی ادامه داد: این را هم باید درنظر بگیریم که افزایش نرخ ارز سبب گرانی کالا و پایین آمدن توان مردم ضعیف جامعه می شود در چنین وضعیتی دولت با مداخله خود مخصوصا درباره تامین کالاهای اساسی باید امکان خرید را برای مردم فراهم کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تصریح براینکه افزایش و کاهش نرخ ارز به مانند شمشیر دو لبه ای است که در عین داشتن محاسن خاص خود معایبی نیز دارد، اظهار داشت: در هر حال کشورها در مواقعی پول ملی خود را پنج تا 10 درصد کاهش می دهند.
وی افزود: بالارفتن ناگهانی نرخ ارز نیز شوک های خاص خود را به دنبال دارد که که می تواند مخرب باشد .

** ضرورت بقای مرکز مبادلات ارزی
غضنفری در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی براینکه معاون رییس جمهوری موضوع وداع با ارز مرجع را مطرح کرده، دراین صورت سرنوشت مرکز مبادلات ارزی چه خواهد شد؟ گفت: این مرکز برای ارز مرجع راه اندازی نشده بود بلکه هدف ایجاد آن مبادله ارز توسط صادرکنندگان و متقاضیان بود.
وی ادامه داد: در بودجه 92 ارز تک نرخی است و درآمدها نیز از همان محل سال های قبل محقق می شود اما مرکز مبادله محلی برای تبادل ارز دارندگان آن همچون بانک مرکزی، پتروشیمی و نفت و متقاضیان است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ارز ارزان را باید به متقاضیانی که در اولویت هستند اختصاص دهیم و این باعث می شود که نیاز به محلی به نام مرکز مبادلات ارزی داشته باشیم.

** تلاش های موفق با اجرای فاز نخست هدفمندی
غضنفری معتقد است: اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها در سال هایی که وی وزیر بازرگانی بود یکی از موفقیت های دولت محسوب می شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره موفقیت های حاصله درسال های اخیر عنوان کرد: به نظرم تلاش های انجام شده درباره مدیریت بازار و جلوگیری از فشارهای ناشی از افزایش نرخ حامل های انرژی بسیار خوب بود، همچنین وزارت صنعت ، معدن و تجارت اقدامات خوبی برای مدیریت وضعیت موجود با توجه به آشفتگی ارز و وضعیت بازارو ایجاد مرکز مبادلات ارزی انجام داد.