وزیر خارجه درباره تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: این تیم مجموعه‌ای از همکاران وزارت خارجه و دوستان تخصصی دستگاه‌های ذیربط است و وزارت خارجه روش‌های مذاکره را تعیین اما هدایت پرونده هسته‌ای تحت نظر شورای عالی امنیت ملی است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفرش به عراق و در جمع خبرنگاران اعزامی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره محول شدن مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای به وزارت امور خارجه و اینکه آیا تیم مذبور را مشخص کرده‌اید، گفت: تیم مذاکره کننده مجموعه‌ای از همکاران وزارت امور خارجه و دوستان تخصصی دستگاه‌های ذیربط است که بر اساس پایبندی به رویکرد دولت تدبیر و امید در روابط بین‌الملل و داشتن نگاه کارشناسی به موضوع هسته‌ای انتخاب می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی توضیح داد: برای این کار ما از دوستانی که در دو تیم قبلی یعنی زمان روحانی و تیم دولت نهم و دهم مسئول مذاکره بودند استفاده خواهیم کرد و هم از افراد جدیدی که از دستگاه‌های مختلف و از وزارت خارجه توانمندی پیگیری مذاکره را داشته باشند و بتوانند نقش سازنده‌ای برای پیشبرد اهداف مذاکره که حراست از دستاوردهای هسته‌ای دانشمندان ایران و حفظ حقوق مردم در حوزه هسته‌ای و رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل است ایفا کنند.

ظریف یادآور شد: ما رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل را برای امنیت ملی و ثبات کشور با حضور فعال و مؤثر در صحنه بین‌الملل ضروری می‌دانیم.

وی با بیان اینکه با کسانی که با این رویکرد آمادگی دارند که با ما همکاری کنند، افرادی را که تخصص کافی داشته باشند را انتخاب می‌کنیم، ‌یادآور شد: برخی از این دوستان انتخاب شده‌اند و برخی باید از سوی دستگاه‌های دیگر معرفی شوند و منتظریم تا با معرفی این افراد تیم منسجم را تشکیل داده و مذاکرات را شروع کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص اینکه این افراد چه کسانی هستند، گفت: زمانی که مذاکرات شروع شد آنها را خواهید دید.

ظریف با ذکر این نکته که بسته به سطح مذاکرات افراد نیز تغییر می‌کنند، افزود: اگر مذاکرات در سطحی باشد که بنده مذاکرات را هدایت کنم یک گروه همراه من خواهد بود و اگر مذاکرات در سطح دیگر باشد که نیاز باشد دوستان دیگر آن را هدایت کنند ممکن است برخی افراد فرق کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که مذاکرات در چه سطحی برگزار خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: ما خیلی دنبال شکل نیستیم. ترجیح ما این است که مذاکرات در سطحی برگزار شود که اراده سیاسی لازم برای رسیدن به راه حل در آن سطح متبلور شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه احساس می‌کنیم چنین اراده سیاسی از طرف مقابل نشان داده نشده، گفت: البته ممکن است آنها ادعا کنند که ایران چنین اراده سیاسی را نداشته، به هر حال شرایط جدیدی به وجود آمده که البته به معنای کوتاه آمدن از اصول جمهوری اسلامی نیست بلکه به معنای تلاش برای رسیدن به تفاهم بر اساس منافع و اهداف مشترک است.

ظریف اضافه کرد: ‌این اهداف از یک سو باید شامل دسترسی ایران و اعمال حقش برای برخورداری از تکنولوژی و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای منجمله غنی‌سازی باشد و از سوی دیگر تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و این دو هدف مکمل هم هستند.

وی توضیح داد: تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بدون دسترسی شفاف و قانونمند جمهوری اسلامی به فناوری هسته‌ای که توسط دانشمندان پرافتخار کشور بومی شده و این فناوری در مغزهای دانشمندان ما وجود دارد و در صنایع کشور بومی شده، امکان ندارد.

به گفته وی آنهایی که در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تشکیک می‌کنند برای اینکه بتوانند اطمینان حاصل کنند که برنامه صلح‌آمیز است، تنها راهش این است که این دو هدف توامان دنبال شود.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی هر دو هدف را در جهت مصالح و منافع خود می‌بیند و آمادگی دارد در این زمینه اقدام کند.

وزارت خارجه روش‌های مذاکره را تعیین اما هدایت پرونده هسته‌ای تحت نظر شورای عالی امنیت ملی است

یکی از خبرنگاران از ظریف پرسید که پس از این تصمیم‌گیری درباره پرونده هسته‌ای به چه صورتی است، که وی پاسخ داد: وزارت امور خارجه روش‌ها و سطح مذاکره را بر اساس نیاز مذاکره تعیین می‌کند که می‌تواند وزیر یا دوستان دیگری از وزارت خارجه باشد اما هدایت پرونده هسته‌ای همان طور که در خبر ریاست جمهوری اعلام شد کماکان تحت نظر شورای عالی امنیت ملی است که تحت ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و این سیاست‌گذاری‌ها شکل می‌گیرد و هماهنگی‌های پرونده هسته‌ای در آنجا انجام می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: مذاکرات بین‌المللی در زمینه هسته‌ای توسط وزارت خارجه خواهد بود که بر اساس ضرورت مذاکرات، استراتژی و تاکتیک‌های مذاکره هم در اختیار این وزاتخانه است و وزارت خارجه آنها را تعیین خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقامات انگلیسی مبنی بر اینکه پیشنهاد 1+5 به ایران همان پیشنهاد آلماتی یک است، اظهار داشت: آنها نیاز دارند که به گذشته برنگردند و با رویکرد جدید وارد مذاکره شوند که نشانگر اراده سیاسی آنها برای حل موضوع باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: البته چنین رویکردی با افزودن بر تحریم‌های غیرقانونی و غیرعادلانه علیه مردم ایران که تنها هدفش این مردم هستند و هیچ تاثیر بر اراده دولت و ملت ایران برای پیگیری برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نخواهد داشت، مغایرت دارد.

وی اضافه کرد: این تحریم‌ها نشانگر اراده سیاسی برای تعامل سازنده با جمهوری اسلامی نیست.

ظریف به کشورهای 1+5 پیشنهاد کرد که با رویکرد جدی که نشانگر حسن نیت و عزم سیاسی آنها برای حل موضوع باشد، وارد مذاکره شوند و نه اینکه نشانگر گرایش‌شان به تداوم راهی باشد که در 10 سال گذشته هیچ نتیجه‌ای برای هیچ کس به بار نیاورد.

وی درباره اعمال سیاست هویج و چماق از سوی غرب نیز گفت: آنها سیاست اشتباهی داشتند و از این سیاست به هیچ جایی نرسیدند و ضرورت دارد این سیاست را مورد بازنگری قرار دهند.

به گفته وی اگر جمهوری اسلامی 10 سال استقامت کرده به این استقامت ادامه خواهد داد.

ظریف تصریح کرد: ‌این سیاست به نفع هیچ کس نیست و نمی‌تواند به نتیجه برسید.

وی اضافه کرد: اگر غربی‌ها به صورت جدی به آنچه که در 10 سال گذشته اتفاق افتاده نگاه کند، مشاهده خواهند کرد که تمام اهداف‌شان شکست خورده‌ و لازم است این بازی باخت باخت و فلسفه و روند آن را تغییر دهند و به بازی دیگری تبدیل کنند.

انگلیسی‌ها خودشان رابطه را قطع کردند

خبرنگار فارس در خصوص دیدار آتی ظریف با ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلستان و اینکه آیا این دیدار به تحول در روابط منجر خواهد شد، سوال کرد که ظریف پاسخ داد: اظهار تمایلی به صورت علنی و غیرعلنی از سوی وزیر امور خارجه انگلستان برای ملاقات با بنده مطرح شده که ما مشکلی با این ملاقات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نداریم.

وی با بیان اینکه انگلیسی‌ها خودشان رابطه را قطع کردند، افزود: در صورتی که اراده سیاسی را برای روابط همراه با احترام متقابل در طرف مقابل مشاهده کنیم، و آنها این آمادگی را داشته باشند که نوع دیگری از روابط را با ایران داشته باشند در چارچوب مقررات کشور و تصمیماتی توسط دستگاه‌های کشور از جمله مجلس اتخاذ شده، اقدام خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره گفت‌وگوهایش با مقامات عراقی درباره سوریه اظهار داشت: ‌ایران و عراق دیدگاه مشترکی در این زمینه دارند و الان آمریکا در دنیا منزوی است و اکثر کشورهای دنیا هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم می‌کند.

وی با بیان اینکه ما و عراق قربانیان استفاده از سلاح شیمیایی توسط صدام بودیم، گفت: متاسفانه ما دو قربانی بی‌تفاوت جامعه بین‌الملل در مورد استفاده از این سلاح‌ها بودیم و بیش از همه و قبل از همه استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کنیم. بدون توجه به اینکه این استفاده توسط چه کسی صورت گرفته باشد.

ظریف اضافه کرد: در حال حاضر تمام دنیا به استثنای تعداد معدودی که به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسد با هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه که خطر جدی‌تر را برای منطقه ما ایجاد می‌کند مخالفند و ایران و عراق نیز همین وضع را دارند.

پیام‌هایی بین ایران و آمریکا در مورد سوریه رد و بدل شده است

وی اضافه کرد: ‌دیدگاه‌های‌مان را با مقامات عراقی مطرح کردیم و همه کسانی که با آنها دیدار کردیم موافق بودند که بروز جنگ جدید در منطقه خطرات جدی را برای امنیت و صلح و ثبات در منطقه ایجاد خواهد کرد و اعلام می‌کردند که باید همه تلاش را بکار ببریم که از جنگ جدید و از فتنه طائفه‌ای که گروهی در تلاشند به آن دامن بزنند جلوگیری کنیم.

یکی از خبرنگاران از ظریف پرسید آیا ایران و آمریکا در مورد سوریه مذاکره‌ای مستقیم خواهند کرد که وی پاسخ داد: فعلا چنین قصدی نیست. پیام‌هایی بین ایران و آمریکا در مورد سوریه رد و بدل شده که اگر نیاز باشد به همین روش ادامه می‌دهیم.