نماینده مردم تهران طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور گفت: چه توجیهی دارد که ما شرکت­‌هایی را که می­خواهیم از آنان خرید کنیم به تایید آمریکا برسانیم؟ آیا جنابعالی اطلاع دارید که وزارتخانه ذی‌ربط تنها 8 شرکت خارجی را برای خرید کالاهای اساسی از طریق وزارت خارجه به 1+5 معرفی کرده و آنان تنها 4 شرکت را پذیرفته­‌اند؟

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»،احمد توکلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس امروز - شنبه 17 اسفند 92 - طی نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت: چه توجیهی دارد که ما شرکت­‌هایی را که می­خواهیم از آنان خرید کنیم به تایید آمریکا برسانیم؟ آیا جنابعالی اطلاع دارید که وزارتخانه ذی‌ربط تنها 8 شرکت خارجی را برای خرید کالاهای اساسی از طریق وزارت خارجه به 1+5 معرفی کرده و آنان تنها 4 شرکت را پذیرفته­‌اند؟ آیا خبر دارید که مالکین هر 4 شرکت آمریکایی هستند؟ آیا می­دانید این چهار شرکت در دوران دفاع مقدس به ما کالاهای اساسی نمی فروختند؟ وقتی انتقال ارز زیر نظر آنان انجام می­­شود دیگر چه نگرانی هست که ما از کدام شرکت خرید می­کنیم؟ چرا آمریکا اصرار دارد چنین امر ی را بر ما تحمیل کند؟ جز این است که قصد تحقیر دارد و میخواهد مبادی خرید و واردات ما را، آن هم در کالای اساسی، محدود و به خودش منحصرکند و بدین وسیله اهرم فشار دیگری به دست آورد و شاید هم انحصارات داخلی را تقویت کند؟

متن نامه احمد توکلی به رئیس جمهور به شرح زیر است:
برادر ارجمند جناب آقای دکتر حسن روحانی
رییس محترم جمهور
سلام علیکم
مستحضرید که عزت ملی کمال بخش شخصیت آحاد ملت و حفظ آن دستور موکد قرآن مجید است. حکمت این تاکید شاید این باشد که عزت ملی اسباب دوام و قوام استقلال و برانگیزاننده دفاع از ملت و سرزمین در مقابل حملات دشمنان و ضامن حفظ تمامیت ارضی و کسب منافع از خارجی است. در عین حال سرمایه اصلی در عرصه دیپلماسی نیز همین است. در وضعیت فعلی که در حال انجام مذاکرات مهم پیرامون حقوق ملت شریف ایران در مصافی ناعادلانه با دشمنان ایران و اسلام هستیم، هرچه این عزت­مندی بیشتر حفظ و تقویت شود، توفیق فرزندان انقلاب در مذاکرات افزون خواهد شد. واضح است که نحوه مذاکرات و حواشی آن، تعهداتی که پذیرفته می­‌شود و یا حقوقی که کسب می­‌گردد، در تقویت یا خدای ناخواسته تضعیف عزت موثر است و این امر نقش تعیین‌کننده در دور بعدی مذاکرات دارد.
بحمدالله جنابعالی مکررا بر این امر مهم تاکید فرموده‌­اید که به ­هیچ ­وجه خلاف عزت ملی و غیرحکیمانه، مصلحت­‌ها را تعقیب نمی‌­کنید که از سیاستمدار باسابقه‌­ای مانند شما که سال­‌های زیادی از عمرش را در عرصه سیاست خارجی و امنیت ملی به مردم، دین و وطن خویش خدمت کرده است، انتظاری جز این نیست. در این عرصه، دیپلماسی عمومی دشمن در صدد القای تذلل و تسلیم ماست و برای خط دهی به افکار عمومی، تهاجمی و قوی­تر از ما عمل می­‌کند. در مقابل، آفند و پدافند مناسب و کافی وجود ندارد. اگر بشود عذر سلطه خبری استکبار را تا اندازه­‌ای پذیرفت، برخی مسائل را که هیچ توجیه دیپلماتیک هم ندارد، نمی­‌توان پذیرفت، که تذکر یک مصداق را وظیفه دانستم.
یکی از تعهدات حریف، آزاد کردن بخش اندکی از دارایی­‌های بلوکه شده در کشورهای خریدار نفت از ما بوده است. اگر در مذاکرات از حریف بپذیریم که بانک­‌های داخلی و خارجی را در معاملات با این ارزها، باید با توافق او معلوم کرد، ممکن است وجهی از نظر توافقات پیشین داشته باشد. ولی چه توجیهی دارد که ما شرکت­‌هایی را که می­خواهیم از آنان خرید کنیم به تایید آمریکا برسانیم؟ آیا جنابعالی اطلاع دارید که وزارتخانه ذی‌ربط تنها 8 شرکت خارجی را برای خرید کالاهای اساسی از طریق وزارت خارجه به 1+5 معرفی کرده و آنان تنها 4 شرکت را پذیرفته­‌اند؟ آیا خبر دارید که مالکین هر 4 شرکت آمریکایی هستند؟ آیا می­دانید این چهار شرکت در دوران دفاع مقدس به ما کالاهای اساسی نمی فروختند؟ وقتی انتقال ارز زیر نظر آنان انجام می­­شود دیگر چه نگرانی هست که ما از کدام شرکت خرید می­کنیم؟ چرا آمریکا اصرار دارد چنین امر ی را بر ما تحمیل کند؟ جز این است که قصد تحقیر دارد و میخواهد مبادی خرید و واردات ما را، آن هم در کالای اساسی، محدود و به خودش منحصرکند و بدین وسیله اهرم فشار دیگری به دست آورد و شاید هم انحصارات داخلی را تقویت کند؟ جنابعالی به اقتضای تکلیف قانونی و با سرعت و اشتیاق از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی استقبال فرمودید. در بند 6 این ابلاغیه چنین آمده است: "ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص". ملاحظه می­‌فرمایید که دشمن راه معارض را برگزیده و ما هم کوتاه آمده­‌ایم. کار دشمن مقتضای طبیعت او است؛ ما چرا زیر این توقع ظالمانه جدید برویم؟ هنوز خیلی مانده تا مذاکرات به نتیجه نهایی برسد. اگر در این اوائل راه ما سقف استیفای حقوق خویش را کوتاه بگیریم و تن به زورگویی دشمن بدهیم، قدرت چانه‌زنی ما در مسائل مهمتر کم نخواهدشد؟ آیا جنابعالی در جریان این امر قرار گرفته­‌اید و اگر جواب مثبت است، دستوری در اصلاح کار صادر فرموده‌اید؟ ما به سردارانی که در خط مقدم به دفاع از منافع ملت مشغول­اند، اعتماد داریم ولی آنان را مصون از اشتباه نمی­دانیم و از جنابعالی که فرمانده هستید انتظار مراقبت بیشتری داریم. لطفا دستور فرمایید اینجانب و ملت را از نتیجه اقدامات مطلع فرمایند.
با احترام
احمد توکلی
نماینده مجلس شورای اسلامی