بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) در نامه اي سرگشاده به ميرحسين موسوي بخشي از عملکرد بيژن نامدار زنگنه وزير نفت دولت اصلاحات را رو کرد.

به گزارش رجانيوز، متن نامه سرگشاده بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق خطاب به موسوي به اين شرح است:

zangane.jpgاز زمان اعلام کاندیداتوری حضرت عالی، شما مباحثی را پیرامون شفاف سازی قراردادهای نفتی مطرح نموده‌اید که در این زمینه با توجه به برخی از اطرافیان نزدیک به شما، ملاحظاتی وجود دارد.

جناب آقای زنگنه وزیر محترم نفت در دولت اصلاحات به عنوان یکی از افراد بسیار نزدیک به شما از یک طرف و سکوت حضرت عالی در قبال گزارش مهندسان نفت جنوب کشور در زمینه تخلفات جناب آقای زنگنه در بحث قرادادهای نفتی و سایر مباحث نفتی، شائبه های بسیاری در زمینه نگاه و برنامه های شما در زمینه موضوع نفت در اذهان کارشناسان مستقل نفتی و دلسوزان این بخش به وجود آمده است.

 

در زیر نکاتی پیرامون دوران تصدی آقای زنگنه بر وزارت نفت مطرح می شود، البته این مطالب دلیلی بر نفی خدمات ایشان نیست.

 

1- چرا در 8 سال وزارت ایشان یک پالایشگاه به بهره براری نرسید؟ این امر که سبب وابستگی بیشتر به واردات بنزین و گازوئیل از خارج کشور شد و سبب خروج میلیون ها دلار ارز گردید، بر خلاف ابلاغیه مقام معظم رهبری دام ظله ادامه روند خام فروشی نفت را به دنبال داشت. از همه مهم تر اینکه وابستگی کشور به واردات بنزین و گازوئیل از خارج کشور خطرات امنیتی فراوانی داشته و دارد که نمونه آن تصمیم امریکا برای تحریم واردات بنزین به ایران می باشد که معلوم نیست آقای زنگنه ناخواسته در جهت براندازی نرم نظام بوده اند یا...

 

والبته خوشحالیم که با آغاز فعالیت دولت نهم ساخت پالایشگاه ها در کشور به منظور رفع نیاز از خارج آغاز شد.

 

2- وزارت نفت و دولت آقای خاتمی به خاطر ترس از تبعات سهمیه بندی بنزین علی رغم اینکه شعار قانون‌مداری می دادند از اجرای این طرح سر باز زدند و تکلیف قانونی برنامه سوم را اجرا نکردند اما دولت نهم شجاعانه این طرح را اجرا کرد که علاوه بر کنترل مصرف بنزین -که سهم عمده آن را طبقات ثروتمند جامعه مصرف می کردند- موجب جلوگیری از قاچاق میلیون ها لیتر سوخت به خارج از کشور و ایجاد عدالت اجتماعی و برخورداری یکسان از یارانه ها شد، اما به جای تقدیر از آن فقط مورد اتهام و تخریب قرار گرفت.

 

3- از زمان وزارت آقای زنگنه، آمار مربوط به مخازن نفتی کشور محرمانه اعلام شد که در پایان این 8 سال، میزان قابل توجهی -حدود 40 میلیارد بشکه- به شکلی نامشخص به ذخایر کشور افزوده شد که معلوم نیست مبنای آن چیست؟ نکته نگران کننده این که برنامه‌ریزی‌های بلند مدت بر مبنای این آمار جدید لحاظ شده است، می تواند اختلال جدی را در روند توسعه کشور به وجود آورد، آیا این دروغ آشکار!؟ با شعار شفاف سازی تعارض ندارد؟

 

4- در دوران وزارت جناب آقای زنگنه قراردادهای بیع متقابل، محرمانه اعلام گردید. این عدم شفافیت در موضوع قراردادهای بیع متقابل ، شائبه ی فساد در این قراردادها را تقویت نمود و امکان استفاده از نظرات کارشناسان و محققان را در زوایای مختلف این قراردادها از بین برد. تزریق آب به جای گاز به میدان نفتی سروش و غیر قابل استحصال شدن حدود یک میلیارد بشکه به خاطر این بی تدبیری علی رغم تذکرات مختلف کارشناسان مستقل، تنها نمونه ای از ثمرات این عدم شفافیت است. اگر قیمت هر بشکه نفت را معادل 60 دلار در نظر بگیریم، حدود 60 میلیارد دلار، تنها در این میدان به مخازن نفتی کشور، خسارت واردشده است.

 

5- آقای زنگنه زمینه حضور شرکت های چند ملیتی را در قالب قراردادهای بیع متقابل در ایران فراهم نمود. اما در این قراردادها به جای آنکه منافع ملی لحاظ شود، منافع شرکت های چند ملیتی لحاظ گردید. عدم تزریق گاز به میادین، عدم تولید صیانتی، تهیه mdp توسط شرکت خارجی و... که به راحتی می توانست در ساختار قراردادها اصلاح شود، این ابهام را به وجود می آورد که معلوم نیست ایشان وزیر نفت ما است یا نماینده شرکت خارجی؟

 

در قراردادهای بیع متقابل 3/1 میزان مندرج در کل قرار دادها تحقق یافته است، از آنجا که عدم حفظ سطح تولید ربطی به شرکت خارجی نداشته، در مجموع روزانه به قیمت نفت 60 دلار بر اساس قرار داد حفظ نشدن سطح تولید ربطی به شرکت خارجی ندارد شرکت خارجی پول را گرفته و رفته و این ما هستیم که روزانه به قیمت نفت 60 دلار، 48 میلیون دلار ضرر می کنیم که معادل ماهیانه 1،4 میلیارد دلار ضرر در قبال قراردادهای غیر کارشناسی و البته محرمانه! آقای زنگنه به کشور وارد می شود، حال چه کسی در قبال این سرمایه عظیم که به واسطه اشتباه آقایان از بیت المال می رود پاسخگو است؟

 

6- قرارداد کرسنت شاهکار آقای زنگنه، قراردادی که بنابر اعلام نظر ایشان، بهترین قرار داد از لحاظ قیمت و اهمیت سیاسی بوده است! حال آنکه حسن روحانی -دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی- اعلام می کند دستاورد خاصی در این قرار داد وجود ندارد!

 

در این قرارداد، گاز ایران به یک شرکت اماراتی به مدت 25 سال به صورت انحصاری فروخته می شود. درآمد ایران از 25 سال صادرات گاز 3،3 میلیارد دلار بوده اما انباشت سرمایه شرکت واسطه ظرف 21 روز به 78 میلیارد دلار می رسد و ارزش سهام آن حدود 220 برابر می شود. در این قرارداد، گاز ایران با قیمتی بسیار نازل تر از صادرات روسیه به اروپا و صادرات ایران به ترکیه به یک شرکت؟! و نه به یک کشور فروخته می شود. البته نام آقای ابطحی -حامی آقای کروبی- نیز به عنوان واسطه در این قرار داد دیده می شود و باز آقای زنگنه باید مشخص کند که مأموریتش تامین منافع ملی بوده و یا...

 

صحبت بسیار است؛ از مسائل پتروشیمی و افراد دارنده نمایندگی از شرکت های خارجی و افرادی که در این وزارت خانه کماکان خادم آقای زنگنه هستند تا...

 

آقای دکتر احمدی نژاد 4 سال است که با انواع مشکلات در نفت، در حال مبارزه با مافیا می باشد البته ساختار وزارت نفت به راحتی این امر را ممکن نمی سازد با نگاهی به معاونان وزارت نفت نظیر آقایان ترکان ، نعمت زاده و... متوجه این مطلب خواهید شد.

 

با توجه به شعار حضرت عالی در زمینه شفاف سازی از جناب عالی، این تقاضا را داریم که با توجه به جمیع مباحث فوق، لطفا نظرات خود را در زمینه کارکرد جناب آقای زنگنه، شفاف بیان نمایید.