«آمریکا و غرب فهرستی طولانی از خواسته‌ها و مطالبات خود از ایران را آماده کرده‌اند».

روزنامه فایننشال تایمز با انتشار این خبر درباره «پشت پرده دیپلماسی لبخند در روابط آمریکا و ایران» نوشت: ایران عمیقا نسبت به انگیزه‌ها و اهداف شیطان بزرگ تردید دارد. از دید ایران، واشنگتن همپیمان قوی «محمدرضا پهلوی» و عامل کودتای مشترک با انگلیس برای براندازی دولت «محمد مصدق» نخست‌وزیر منتخب سابق ایران به دنبال ملی‌سازی صنعت نفت است.
این گزارش می‌افزاید: «هرچند انتظارات از ایران و آمریکا افزایش یافته است، اما واقعیات با آغاز مذاکرات واقعی دو کشور در 16 اکتبر در ژنو آشکار خواهد شد. تهران خواستار لغو سریع تحریم‌ها است. اما آمریکا و کشورهای دیگر فهرستی طولانی از خواسته‌ها از جمله توقف غنی‌سازی در سطح 20 درصد، تعطیلی تاسیسات آب سنگین اراک و قطع فعالیت تاسیسات غنی‌سازی فردو را آماده کرده‌اند».
فایننشال‌تایمز نوشت: «بسیاری از تحریم‌های آمریکا در نتیجه تصویب قوانینی در کنگره و بسیاری از این قانونگذاران هم مانند اسرائیل، قویا نسبت به اهداف ایران مظنون هستند. مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون به جای لغو تحریم‌ها، دور جدید اقدامات علیه ایران را تصویب کرده و سنا در حال بررسی آن است.»
این روزنامه در عین حال تأکید کرد اگر آمریکا از فرصت موجود برای بهبود روابط با ایران استفاده نکند، بزرگ‌ترین اشتباه راهبردی خود طی 10 سال گذشته پس از جنگ عراق را مرتکب شده است.
نکته جالب اظهارات یک مقام سابق آمریکایی است که در مصاحبه با سایت المانیتور از مواضع دکتر روحانی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل ابراز ناخرسندی کرد و گفته است: پیش از این تلقی خوبی از روحانی وجود داشت اما از سخنان روحانی تا حدودی ناامیدی ایجاد شد چون به نظر رسید که وی به اظهارات قبلی ایران حاکی از اینکه جامعه جهانی حق ندارد به ما بگوید که چه کار بکنیم، بازگشته است.