بعد از دوره اصلاحالت رابطه ایران و عربستان در طول هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد تیره و تار شد. اما بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان سعودی، از اولین رهبران سیاسی بود که انتخاب روحانی را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ ماجرای سفر محرمانه چند تن از مسئولان مرکز مطالعات وزارت خارجه عربستان به تهران در روزهای اخیر و دیدار آنان با برخی مقامات وزارت خارجه کشورمان نشان می دهد که سعودی ها عزمی جدی برای ارتباط با تهران دارند. وزارت خارجه کشورمان نیز این دیدارها را مقدمه ای برای سفر به عربستان می داند.

از سویی گفته می شود قرار است دولت، حسین صادقی سفیر سابق ایران در عربستان و برادر خانم سید محمد خاتمی را که رابطه خوبی با برخی مقامات عربستانی دارد به عنوان سفیر ایران در این کشور معرفی کند.

برخی معتقدند دوره طلایی رابطه ایران و عربستان به دوران اصلاحات بر می گردد. محمد صدر معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات با اشاره به رابطه خوب ملک عبدالله و سیدمحمد خاتمی می گوید: «پادشاه عربستان علاقه فراوانی به آقای خاتمی داشت. بارها ملک عبدالله به من گفت که خاتمی را برای حج به عربستان بیاور. عبدالله گفت اگر این سفر انجام شود من تمام کارهای خود را رها خواهم کرد و همراه خاتمی، لباس احرام خواهم پوشید و اعمال حج را انجام خواهم داد.» رابطه سعودی ها با خاتمی آنقدر نزدیک و صمیمی است که در فتنه سال ۸۸ خبر کمک های میلیاردی به وی در آن ایام تبدیل به رسوایی بزرگ فتنه گران شد!

بعد از دوره اصلاحات رابطه ایران و عربستان در طول هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد تیره و تار شد. اما بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان سعودی، از اولین رهبران سیاسی بود که انتخاب روحانی را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

برخی تحلیل گران در همان ایام، پیام پادشاه سعودی را چراغ سبز عربستان به ایران برای گسترش روابطی دانستند که سالهای پیش از آن تیره و تار شده بود. هرچند مقامات سعودی از روی کار آمدن دولت یازدهم در ظاهر خوشحال به نظر می رسند اما برخی مقامات دولتی و افراد سرشناس عربستانی بارها نارضایتی خود را از امضای توافق‌نامه ژنو ابراز کرده اند. در همان زمان برخی رسانه‌ها از سنگ‌اندازی عربستان سعودی و اسرائیل در مسیر حصول توافق هسته‌ای ایران و غرب خبر دادند اما بعد از حصول توافق هسته‌ای ژنو، عربستانی‌ها بعد از سکوتی چند روزه، پیام تبریکی محتاطانه در خصوص امضای چنین تفاهم‌نامه‌ای منتشر کردند.

از سوی دیگر صحنه خاورمیانه هم چند سال است که درگیر فعالیت های تروریستی القاعده و گروه های سلفی است. در حال حاضر این گروه ها دامنه فعالیت های خود را از سوریه به عراق و لبنان نیز گسترش داده و با برخورداری از حمایت همه جانبه عربستان، مردم بی دفاع این کشورها را به خاک و خون می کشند.

اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند با وجود موفقیت های ارتش عراق در مبارزه با داعش، این به معنای پایان داعش و القاعده در عراق نخواهد بود و اگر این گروه در سوریه، لبنان و عراق موفق شود، به عربستان، حامی سرسخت خود، نیز حمله می کند.

حال با وجود چنین شرایط در منطقه و رویارویی ایران و عربستان در صحنه های مختلف چون بحران سوریه، بحرین و اوضاع این روزهای عراق و حمایت سعودی ها از تکفیری ها، وزارت خارجه کشورمان باید با ظرافت خاصی ادامه ارتباط خود را با سعودی ها دنبال نماید.
جهان نیوز