محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه در توییتر انگلیسی زبان خود هشدار داد که مذاکرات به بن بست رسیده است و علت آن هم محدودیت هایی است که مذاکره کنندگان بین المللی می خواهند بر سانتریفیوژهای ایران اعمال شود. ظریف همچنین لینک گزارشی را توییت کرده که تخمین می زند ایران برای ساخت بمب هسته‌ای حداقل به 36 ماه زمان نیاز دارد. اما جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته، ایران ممکن است بتواند این کار را در کمتر از دو ماه انجام دهد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ آنه گیران (Anne Gearan)، خبرنگار و مقاله نویس واشنگتن پست (WP) در یادداشت امروز این روزنامه آمریکایی به مذاکرات هسته ای ایران پرداخته است.
خانم گیران می نویسد: مذاکره کنندگان آمریکا و ایران در عبور از بن بست شکست خوردند و بسیار بعید به نظر می رسد که توافق هسته‌ای تا ضرب الاجل 20 جولای انجام شود.
پنج هفته پیش از ضرب الاجل تعیین شده برای اعمال محدودیت های جدید بر برنامه هسته ای ایران، مذاکراه کنندگان ایران و آمریکا در مسائل بسیار مهم، اختلافات زیادی دارند.
وی افزود: یک حس یأس و بدبینی درباره مذاکرات تاریخی هسته ای ایجاد شده. این مذاکرات در میان بالاترین اولویت های دولت اوباما قرار داشته اند.
این هفته، یک هیئت نمایندگی عالیرتبه آمریکایی در اقدامی غیرمعمول با مذاکره کنندگان ایرانی در سوییس ملاقات کرد. این دیدار به امید شکستن بن بست درمورد قابلیت های هسته ای ایران انجام شد که به نظر می رسد توافق تا ضرب الاجل 20 جولای را ناممکن ساخته است.
آنه گیران، خبرنگار واشنگتن پست
در ادامه این نوشتار می خوانیم: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه در توییتر انگلیسی زبان خود هشدار داد که مذاکرات به بن بست رسیده است و علت آن هم محدودیت هایی است که مذاکره کنندگان بین المللی می خواهند بر سانتریفیوژهای ایران اعمال شود. ظریف همچنین لینک گزارشی را توییت کرده که تخمین می زند ایران برای ساخت بمب هسته ای حداقل به 36 ماه زمان نیاز دارد. اما جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته، ایران ممکن است بتواند این کار را در کمتر از دو ماه انجام دهد.
ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود و تعهد به مفاد ان پی تی تاکید کرده و گزارش های آژانس نیز سندی درمورد انحراف این برنامه ارائه نداده است.
یاداشت نویس واشنگتن پست ادامه داد: مذاکرات هفت کشور [ایران و 1+5] درمورد برنامه هسته ای ایران هفته آینده از سرگرفته خواهد شد. این گفتگوها "سازنده" و "سریعا روبه جلو" توصیف می شد، اما در ماه می به مانع برخورد کرد. جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در هفته جاری گفت: تمرکز ما بر موضوعات اصلی است که در پشت صحنه مذاکره شده اند و همه موضوعات روی میز هستند. وی افزود: ما هرگز نگفته ایم، این کار آسان خواهد بود و هنوز هم به سختی آن معتقدیم.
ظاهرا منظور خانم پساکی از "روی میز بودن همه موضوعات" به مسائلی چون برنامه موشکی و دفاعی ایران برمی گردد که تهران آن را جزء خطوط قرمز خود اعلام کرده است.
دکتر ظریف می گوید علت به بن بست رسیدن مذاکرات، محدودیت هایی است که طرف مقابل خواستار اعمال آن بر سانتریفیوژهای ایران می باشد
لوران فابیوس، وزیرخارجه فرانسه نیز در یک مصاحبه رادیویی گفته: ما هنوز بر سر یک موضوع جدا اساسی به مانع برمی خوریم که همان تعداد سانتریفیوژهایی است که در ایران اجازه غنی سازی دارند. وی می افزاید: ما می گوییم، ایران تنها می تواند چندصد سانتریفیوژ داشته باشد اما آنها خواهان چندهزار سانتریفیوژ هستند. طرفین در چارچوب مشترکی حرکت نمی کنند.
از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز سه شنبه گفت کشورش تمام تلاش خود برای دستیابی به توافق دائمی را انجام خواهد داد.
در پایان این یادداشت به سخنان کلسی داونپورت، عضو و تحلیلگر انجمن کنترل تسلیحات اشاره شده که گفته است: هر دو طرف پس از بحث دشوار در آخرین جلسه که ماه می برگزار شد، جدی تر به نظر می رسند. طرفین در آغاز پیش نویس سند نهایی که امید آن می رفت، ناتوان بودند.
آنها بسیار جدی هستند و هر دوطرف برای کامل کردن توافقنامه تحت فشارهای زیادی قرار دارند؛ از جمله فشارهای سیاسی داخلی.