قاضی پرونده مهدی هاشمی درباره اینکه شنیده شده مهدی هاشمی قرار است دوباره با مأموریت دانشگاه آزاد به خارج از کشور سفر کند، آیا این فرد در جریان رسیدگی به این پرونده ممنوع‌الخروج شده است، اظهار داشت: من هم این موضوع را در رسانه‌ها خوانده ام ولی نمی‌دانم صحت دارد یا خیر؛ اگر هم کسی ممنوع‌الخروج باشد ما حق نداریم آن را اعلام کنیم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ این پاسخ قاضی سراج در حالی است که پیش از این نیز مهدی هاشمی بهانه ماموریت دانشگاه آزاد از کشور خارج شده بود.

پس از اینکه حمزه کرمی و مسعود باستانی در اعترافات خود سخنانی در خصوص نقش مهدی هاشمی در سندسازی و پولشویی مطرح کردند، افکار عمومی به دنبال پیگیری این اتهامات مطرح شده در خصوص وی و اینکه مهدی هاشمی کجاست با این پاسخ مواجه می شدند که وی از سوی دانشگاه آزاد برای انجام مامورتی به انگلیس سفر کرده است.

جلسه چهارم دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات سه‌شنبه 3 شهریور 1388 برگزار شد. از متهمان حاضر در این جلسه مسعود باستانی سردبیر سایت جمهوریت و حمزه کرمی مدیر سایت جمهوریت بودند که در اعترافات خود به اتهامات مهدی هاشمی اشاره کردند.

پاسخ مهدی هاشمی به اتهامات

مهدی هاشمی در تاریخ 28/11/88 و در پاسخ به گزارشی با عنوان "5 ماه از حضور مهدی هاشمی در لندن گذشت؛ مأموریتی که مرد شماره 2 دانشگاه آزاد از جزئیات آن بی‌خبر است"، نوشت: "خبرگزاری فارس هر از چند گاهی به بهانه سفر تحصیلی اینجانب به خارج از کشور، آن را مستمسکی برای تکرار ادعاهای غیرقانونی برخی محکومین جریانات بعد از انتخابات در دادگاه قرار می‌دهد و لابد شخص، ارگان یا سازمان و مسئولین قضایی نیز به این سایت خبری به دلیل تکرار ادعاهای محکومین علیه اینجانب که رهبر معظم انقلاب رسما در خطبه‌های نماز جمعه خود آن را بی‌اعتبار توصیف کردند، هیچ‌گونه اعتراض و یا بازخواستی نمی‌کند که این گونه خود را در حاشیه امن آهنین می‌دانند؟! همچنانکه کرارا اعلام شده است یک بار دیگر اعلام می‌کنم که اینجانب برای ادامه تحصیل مقطع دکتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از کشور به خارج سفر کرده‌ام و از حدود 5 ماه اقامت در خارج از کشور حدودا یک ماه، آن را در لندن به سر برده‌ام و مابقی این مدت در سایر کشورها در تردد و سرکشی و ماموریت بوده‌ام و مانند یک شهروند عادی به دور از جنجال های ساختگی خبرگزاری فارس و سایر سایت‌های همسو و زنجیره‌ای به ادامه تحصیل در خارج از کشور ادامه می‌دهم.

جاسبی: ما به مهدی هاشمی ماموریت ندادیم خودش رفت

پس از آغاز انتقاداتی که به سفر وی صورت گرفت، دفتر رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد در اطلاعیه ای اعلام کرد که "آقای مهدی هاشمی به‌عنوان رییس دفتر هیات امنا برای بازرسی از عملکرد این دفاتر به تعدادی از کشورهای که دارای شعبه دانشگاه ازاد می باشند مسافرت نموده‌اند."

روابط عمومی حوزه تحت اختیار مهدی هاشمی در ادامه ادعا کرد، سفر او "کوتاه مدت" خواهد بود.

با این حال جاسبی رئیس دانشگاه آزاد، در کنفرانسی خبری در دانشگاه آزاد واحد تبریز، هرگونه ارتباط سفر پسر آقای هاشمی با دانشگاه آزاد را رد کرد.

جاسبی اظهار داشت: بنده به آقای مهدی هاشمی ماموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه حکم نداشته و بنده نیز حکمی به ایشان ندادم.

از صدور حکم جلب تا آزادی با وثیقه 10 میلیاردی

اما فروردین 89 روزهای پایانی خود را سپری می‌کرد که اعلام خبری درباره صادر شدن حکم جلب مهدی هاشمی صحت اتهامات وارده به وی را قوت بیشتری بخشید.

صدور حکم جلب مهدی هاشمی در جلسه مشترک آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه و جمعی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام شد.

بر پایه این گزارش در این جلسه مشترک تصریح شد که در صورت ورود مهدی هاشمی به کشور وی بر اساس این حکم دستگیر خواهد شد.

تا اینکه مهر ماه 91 مهدی هاشمی به کشور بازگشت و در حالی که دانشجویان مسیر پیشنهادی تا دادگاه را برای او در نظر گرفته بودند وی به دادسرا احضار و تفهیم اتهام شد.

اما چندی بعد سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانوادگی هاشمی، با بیان اینکه مهدی هاشمی با صدور قرار وثیقه 10 میلیارد تومانی از سوی بازپرس آزاد شده است، گفت: سند ملک حدوداً 1000 متری واقع در دزاشیب متعلق به هاشمی رفسنجانی که در دهه 50 یعنی قبل از انقلاب خریداری شده و بعدها به هشت واحد آپارتمانی برای فرزندان و بستگان ایشان تبدیل شد به عنوان وثیقه نزد مقامات دادسرا تودیع شده است.

وی افزود: مهدی هاشمی با این قرار آزاد شده و این آزادی تا زمانی است که پرونده به دادگاه ارسال شود و دادگاه حکم قطعی صادر کند.

حالا برخی سایت ها خبر از ماموریت مجدد وی داده اند.

گفتنی است روز گذشته رئیس جمهور حسن روحانی گفت: قوه قضائیه از دیدگاه قانون قوه‌ای مستقل است و قضاتش با استقلال به داوری می‌نشیند و هیچ قوه و هیچ مقامی و هیچ صاحب‌نفوذی نمی‌تواند و نباید بر داوری عادلانه تاثیر بگذارد.

به گفته روحانی، دولت وظیفه خود می‌داند به دستگاه قضایی کمک کند و راست و درست است که قوه قضاییه مستقل است و هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر اجرای عدالت و احقاق حقوق به دادگستری کشور، دادگاه‌ها و قوه قضائیه احترام نگذارد و همه کشور و همه و همه از بالاترین مقام از رهبر معظم انقلاب تا همه مردم در برابر قانون مساوی و یکسان‌اند و قاضی می‌تواند نسبت به هر مقامی که دارای هر مسئولیتی باشد در چارچوب قانون اگر تخلف و یا شاکی داشته باشد نسبت به او رسیدگی کند.

سخنگوی قوه قضائیه نیز شب گذشته در برنامه نگاه 1 با اشاره به برخورد جدی دستگاه قضا با دانه درشت‌های اقتصادی افزود: برخورد جدی با دانه درشت‌های اقتصادی و آقازاده‌ها از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و هیچ خط قرمزی نداریم اما باید اتهامات ثابت شود که گاهی نیاز به تحقیقات طولانی دارد و تا کنون نیز بسیاری از دانه درشت‌ها را محاکمه کرده‌ایم و مجازات شده و زندان رفته‌اند.

این در حالی است که سوال نظرسنجی برنامه "نگاه یک" که با حضور محسنی اژه‌ای برگزار شد، در خصوص رضایت مردم از کمیت و کیفیت مقابله با مفسدان اقتصادی دانه درشت بود که ۸۹.۹ درصد از شرکت‌کنندگان گزینه "خیر" را انتخاب کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران