وزیر بهداشت از موافقت کمیسیون بهداشت مجلس برای حذف یارانه ۳ دهک بالای جامعه خبر داد و گفت: با رایزنی انجام شده در مجلس قرار است اعتبارات این دهک‌ها به حوزه سلامت اختصاص داده شود.

حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تکریم و معارفه معاونان تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اصلاح دهک‌های بالای جامعه و حذف یارانه آنها و اختصاص این اعتبار به حوزه سلامت از مباحثی است که در کمیسیون بهداشت مجلس و کمیسیون بودجه بررسی شده است.

وی در مورد سیاست‌های جمعیتی کشور گفت: در مورد سیاست‌های تشویقی با رایزنی‌هایی که با مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی شده اقداماتی در دست انجام است اما چون هنوز از شروع کار بیش از 2 هفته نمی‌گذرد باید منتظر نتایج آن باشیم.

وزیر بهداشت در مورد میزان بودجه‌ای که برای حوزه تحقیقات لازم است گفت: در حال حاضر به 100 میلیارد تومان بودجه در حوزه تحقیقات نیاز داریم که اگر طبق قانون دو درصد از درآمد تولید ناخالص ملی را به حوزه سلامت بدهند می‌توانیم در ارتقای علمی که بیش از 30 درصد است دست پیدا کنیم بنابراین فکر می‌کنم بودجه مورد نیاز این بخش باید چندین برابر شود.

هاشمی در مورد کمبود داروی بیماران ام‌اس گفت: گاهی موج‌هایی ایجاد می‌شود که به نوعی می‌خواهند تلاش انجام شده در وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر را کم ارزش نشان دهند.

وی افزود: مطمئن هستم تا پایان سال آرامش نسبی در حوزه دارو ایجاد خواهد شد و در برخی اقلام دارویی که حدود 140 قلم است قیمت‌ها به سال 91 برمی‌گردد.

وی از رسانه‌ها خواست به صورت کامل انتظارات مردم و اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت را به تصویر بکشند و ببینند که چقدر مردم از وضعیت راضی هستند و اشکالات را نیز گزارش دهند.

وی با اشاره به گزارشی مبنی بر عدم حضور کارشناسان انتقال خون در پایگاه مربوطه گفت: رسانه‌ها در کنار به تصویر کشیدن این موضوع باید می‌پرسیدند که حقوق یک پزشک در سازمان انتقال خون چقدر است؟ این افراد حدود 700 هزار تومان در ماه می‌گیرند و برخی‌ها حتی حقوق هم نگرفتند.

وی افزود: قطعاً اشکالاتی در عملکرد بیمه‌ها و وزارت بهداشت وجود دارد اما همه این اشکالات حل شدنی است.

وی افزود: مردم باور دارند با وجود کمبود منابعی که داریم این مشکلات حل می‌شود اما نیاز به زمان دارد چرا که برخی اقلام دارویی باید سفارش داده شوند تا وارد کشور شوند، این مشکلات در کشورهای دیگر هم وجود دارد و با کمبود تعدادی اقلام مواجه هستند این در حالی است که ما هر روز وضعیت دارو را رصد می‌کنیم.

هاشمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر به اختیار گرفتن سه وزیر در حوزه سلامت گفت: به کار گرفتن ۳ وزیر در وزارت بهداشت منتی است که آنها بر من گذاشته‌اند و محبتی است که به مردم دارند. این افراد برای به حداقل رسیدن مشکلات علاقه‌مند هستند تا تولید در حوزه سلامت رونق پیدا کند.

وی تصریح کرد: این افراد به پژوهش و آموزش علاقه‌مندند و فکر می‌کنم دولت جدید فرصتی برای همه کشور است تا از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی در مورد تغییرات احتمالی در آینده گفت: فکر نمی‌کنم تغییرات دیگری در راه باشد ما تیم اجرایی را بسته‌ایم و باید برنامه‌نویسی را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به اینکه، آیا معاون دانشجویی و فرهنگی نیز تغییر می‌کند پاسخ داد: فعلا‌ً تغییراتی نداریم.

وزیر بهداشت در مورد گزارشی از اضافه دریافتی‌های برخی پزشکان در مجلس گفت: این موضوع معلول است علت را باید از بین ببریم، به نظر می‌رسد مشکل به دست خود پزشکان حل شود ما در اجرا اشکال داریم و اولویت‌سنجی، اعتباربخشی، داشتن بیمه‌ای که کمتر هزینه کنیم و همچنین واقعی‌ کردن تعرفه‌ها از موضوعاتی است که اگر حل شوند مشکل پزشکان نیز برطرف می‌شود.

وی افزود: با هم‌افزایی در این دولت و همکاری بین بخشی وزارت بهداشت، انجمن‌ها و سازمان نظام پزشکی مشکلات در آینده حل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته شده طلبکاران حوزه سلامت، قصابان و اداره برق و گاز است گفت: بله این موضوع درست است در سفری که به کرمانشاه داشتم نماینده قصر شیرین اعلام کرد که اداره برق با وساطت فرمانداری استان برای چندمین بار پرداخت قبض را تمدید کرده است این نشان می‌دهد که در بحث بودجه اصلاً وضعیت خوبی نداریم و شرایط برای برخی دانشگاه‌ها قابل تحمل نیست.

وی افزود: در گذشته اعتبارات کافی نرسیده و هزار میلیارد تومان بدون تعریف منابع آن روی دستمان مانده و یک سال است که در این رابطه با مشکل مواجهیم و بودجه امسال هم یک سوم کسری دارد.

هاشمی گفت: امیدواریم در اصلاحیه بودجه سلامت و بودجه 93 نگاه ویژه‌ای به حوزه اعتبارات سلامت شود و بخشی از اعتبارات هدفمندی‌ها به بیمه‌ها تزریق شود.

وی در مورد وضعیت پزشکان دو شغله نیز گفت: بسیاری از پزشکان در دانشگاه‌ها تمام وقت هستند به خصوص استخدام‌های اخیر به صورت تمام وقت بوده‌‌اند.

وی افزود: طبق تکلیف قانونی دستمزد پزشکان باید 3.6 برابر و تعرفه‌ها باید واقعی شوند تا این پزشکان به صورت تمام وقت در بخش دولتی بمانند. این آرزوی ماست که این وضعیت سر و سامان بگیرد.

وزیر بهداشت گفت: علاقه این پزشکان نیز همین است که در چند جا کار نکنند بنابراین اگر تعهدات قانونی را انجام دهیم متقاضیان بخش خصوصی را نیز در دانشگا‌ه‌ها خواهیم داشت.

وی گفت: ما مسیر را برعکس می‌رویم و دائم بر پزشکان فشار می‌آوریم. اولین نتیجه این فشارها دلسردی پزشکان است این تکلیفی است که بر عهده مسئولان دو دوره قبلی هم گذاشته شده اما اینکه عملیاتی شود نیازمند فراهم شدن ابزار مناسب است.