موسوي بايد راهي براي عقب‌گرد بيابد و آبرومندانه عقب‌نشيني كند. بنده فكر مي‌كنم او چه با حمايت هاشمي رفسنجاني و چه بدون حمايت او، سيستم را به چالش بكشد، از لحاظ استراتژيك اين داستان پايان يافته و احمدي‌نژاد برنده است.

رئيس بخش امور جغرافيايي ـ سياسي انرژي (Geopolitics of Energy) در بنياد امريكاي نوين (New America Foundation) مستقر در واشنگتن و نويسنده مقاله جنجال برانگيزي تحت عنوان «احمدي‌نژاد پيروز شد، فراموشش كنيد» هفته گذشته طي همايش ويژه اين بنياد به منظور بررسي وقايع اخير ايران خاطرنشان ساخت، امريكا بايد دكتر محمود احمدي‌نژاد را به عنوان رئيس‌جمهور ايران به رسميت بشناسد.

فلينت لورت كه از مارس 2002 تا مارس 2003 سمت سرپرست عالي‌رتبه بخش امور خاورميانه‌ شوراي امنيت ملي امريكا را عهده‌دار بود و به علت اختلاف‌نظر در مورد سياست‌هاي بوش در قبال خاورميانه از شغل خود استعفا داد، اضافه نمود: «داستان غم‌انگيز ايران عملاً به پايان رسيده است. بنده هفته پيش اين مسئله را در مقاله خود متذكر گرديدم كه در دو صورت اين غائله خاتمه خواهد يافت. 1) در صورت بررسي هرگونه تخلف در انتخابات توسط شوراي نگهبان و 2) سخنراني (رهبر معظم انقلاب) آيت‌الله خامنه‌اي در اين رابطه كه خطوط را مشخص نمايد.»

وي افزود: از زمان سخنراني آيت‌الله خامنه‌اي وضعيت عوض شد. تظاهرات به عنوان چالشي در مقابل نظام معرفي گرديده و مخالفين محدود شدند. آن عده از تظاهركنندگان كه هدفشان حقيقتاً بهبود سيستم بوده و قصد سرنگوني نظام را نداشتند آرام‌آرام كنار رفتند. اين رخداد از لحاظ استراتژيك خاتمه يافته محسوب مي‌گردد. ما تنها شاهد تحليل‌هاي پايان نيافتني رسانه‌هاي غربي مبتني بر آرزوهاي واهي نويسندگان اين تحليل‌ها هستيم.

لورت كه در گذشته به مدت هشت سال به عنوان تحليلگر سازمان سيا در امور خاورميانه و سوريه و مدتي نيز به عنوان متخصص مقابله با تروريسم در وزارت خارجه امريكا خدمت نموده و در حال حاضر علاوه بر مسئوليت فوق سمت استاد امور بين‌الملل دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا را عهده‌دار مي‌باشد اضافه نمود: ايران قرار نيست دچار فروپاشي شود، آنها به گونه‌اي عمل نمودند كه مطابق با قوانينشان بود و اين كار را با حداقل تلفات به ثمر رساندند. اين به مراتب كشته‌هاي كمتري نسبت به وقايع ميدان تيانمن در چين دربرداشت. بروز اين جريانات به معناي اين نيست كه قرار است سيستم ايران از هم فرو پاشد. وي همچنين افزود، برخلاف نظرات ابراز شده در رسانه‌هاي غربي «براي بسياري از ايرانيان دوره رياست جمهوري خاتمي نوميدكننده بود.» لورت كه به خاطر مقاله فوق‌الذكر خود سخت مورد انتقاد متفكرين و دست‌اندركاران امريكايي قرار گرفته طي اين جلسه با حضور رسانه‌ها و شخصيت‌هاي امريكايي خود را واقع‌گرا خوانده و با كمال تبحر از مواضع خود دفاع نمود.

وي گفت: «موسوي بايد راهي براي عقب‌گرد بيابد و آبرومندانه عقب‌نشيني كند. بنده فكر مي‌كنم او چه با حمايت هاشمي رفسنجاني و چه بدون حمايت او، سيستم را به چالش بكشد، از لحاظ استراتژيك اين داستان پايان يافته و احمدي‌نژاد برنده است و اگر امريكا بخواهد با ايران تعامل داشته باشد بايد رئيس جمهور اين كشور را به رسميت بشناسد و اين در راستاي منافع امريكاست.»

لورت در پاسخ به سؤال يكي از شركت‌كنندگان كه اغتشاشات اخير را «انقلاب» خواند گفت، بنده اساساً با اين تفكر كه رخداد اخير را «انقلابي» بناميم در راستاي استقرار ايراني قابل قبول غرب مخالفم. آنچه اتفاق افتاد قيام اكثريت ملت ايران نبود كه آن را انقلاب بناميم. ما بايد واقع‌بين باشيم و با ايران تعامل كنيم.

لورت همچنين خواستار گفتمان استراتژيك اوباما و احمدي‌نژاد شده و گفت خوشبيني محتاطانه‌اي نسبت به چنين گفتماني هنوز در ايران وجود دارد و بهتر است ما زياد در رابطه با مسائل اخير هيجان‌زده نشويم و دست به كاري نزنيم كه گفتمان با ايران دشوارتر شود.

نقش سازمان سيا در تظاهرات ايران پس از انتخابات

سايت خبري اينترنتي هواداران دكتر ران پال نماينده جمهوريخواه كنگره از ايالت تگزاس و كانديد رياست جمهوري امريكا در انتخابات اخير اين كشور تحت عنوان ديلي پال Daily Paul اقدام به پخش ويدئويي تحت عنوان فوق نموده كه افشاگر برنامه‌هاي سيا براي ايجاد انقلاب مخملي در داخل ايران از زمان بوش پسر در 24 مه 2007 مي‌باشد.

يك شهروند امريكايي در واكنش به اين ويدئو مي‌نويسد: «موسوي مطمئناً يك فرد بي‌فكر و مغز نيست، كافيست نگاهي به سوابق كاري او بيندازيد. بنابراين از آنجا كه او فردي بي‌فكر نيست بايد گفت او مي‌داند در اين انتخابات شكست خورده و در واقع احمدي‌نژاد با اكثريت قاطع غيرقابل تقلب پيروز شده است. با اين وجود او تصميم گرفته كشور خود را دچار بي‌ثباتي نمايد، آن هم زماني كه كشور با خطر تجاوز خارجي روبروست. اين مسئله چه تصويري از موسوي در اذهان ايجاد مي‌كند؟ به نظر من او عملاً حربه‌اي در دست سازمان سيا براي يكي ديگر از برنامه‌هاي سرنگون‌سازي امريكا مي‌باشد. اينكه آيا موسوي خود مأمور حقوق بگير سازمان سياي امريكا است يا اطرافيانش با زيركي، غرور او را وسيله‌اي ساخته‌اند كه وي را به جهتي سوق دهند كه امروز شاهد آنيم تفاوتي نمي‌كند. مسئله اينجاست كه موسوي وسيله صدمه زدن به ايران شده و به ايجاد بي‌ثباتي در كشورش كمك مي‌كند.» همين شهروند مي‌افزايد: «من معتقدم موسوي راه به جايي نخواهد برد. اكثريت جمعيت ايران و ساختار قدرت در اين كشور اجازه نخواهد داد او ايران را بي‌ثبات كند. شكي نيست رسانه‌هاي غرب مرتباً به مردم يادآور خواهند شد كه‌ «احمدي‌نژاد اين انتخابات را به سرقت برد» اما از اول هم احمدي‌نژاد زياد ميانه خوبي با رسانه‌هاي صهيونيستي نداشت و ايراني‌ها هم به حرفهاي اينها وقعي نمي‌گذارند.»