كانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: حضور توامان با كروبي در انتخابات را خطر نمي‌دانم، اما مي‌توان براي آن اصطلاح مشكل را بكار برد.

ميرحسين موسوي كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري صبح امروز جمعه، در نشست خبري كه با حضور خبرنگاران خارجي در سالن كنفرانس روزنامه اطلاعات برگزارشد، شركت كرد و به سوالات آنان پاسخ داد.

موسوي درباره رشد اقتصادي بخري كشورها از جمله چين و اينكه آيا ايران توان رسيدن به چنين وضعيتي را در صحنه جهاني دارد يا نه، با بيان اينكه چين از 1972 ميلادي سياست‌هاي جديدي را به اجرا گذاشته و ما امروز شاهد پيشرفت‌هاي اصلاح‌طلبانه چيني‌ها هستيم، تاكيد كرد: ما نيز كشوري بزرگ با امكانات وسيع هستيم و امروز در ايران حدود سه ميليون دانشجو تحصيل مي‌كنند و همچنين تعداد نيروهاي متخصص دربخش‌هاي مختلف ازسطح تحصيلي بالا برخوردار هستند كه اينها سرمايه‌هاي عظيمي براي كشور محسوب مي‌شوند.

وي نظام اداري كشور را ناكارآمد دانست و افزود: اميدواريم بتوانيم پيشرفت خود را در دنياي امروز با سرعت ادامه داده و بر مشكلات غلبه كنيم.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: اگر با سياست پيشرفت توام با سرعت پيش نرويم، شكاف امروز ما با جهان بيشتر خواهد شد.

موسوي در خصوص نگراني‌هاي موجود پيرامون انتخابات نيز اظهار داشت: نگراني درباره انتخابات هميشه وجود دارد و دستگاه‌ها در آغاز انتخابات هميشه حساس هستند و ستاد بنده نيز سعي خواهد كرد با هماهنگي ميان نيروهاي ستاد و نيروهاي مورد اعتماد و كمك نيروهاي مردمي اين نگراني را كاهش دهيم.

وي عملكرد دولت نهم را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به گزارشي مبني بر ناپديد شدن يك ميليارد تومان، گفت: اين گزارش از نهادي كه در ديوان محاسبات عمومي كشور، نحوه هزينه‌هاي دولتي را محاسبه مي‌كند، اعلام شده است كه اين نهاد هر ساله گزارشي دراين خصوص ارائه مي‌دهد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص سياست‌هاي اتخاذ شده در روابط با آمريكا، با بيان اينكه بايد به سمت تعامل بيشتر با جهان پيش برويم، تصريح كرد: اميدواريم اين فضا با لحن رييس جمهور آمريكا بهبود يابد و ما شاهد پيشرفت در روابط دو كشور باشيم.

موسوي برقراري رابطه با آمريكا را موضوعي پيچيده عنوان كرد و اظهار داشت: اين موضوع در يك روز حل نخواهد شد، بلكه نيازمند بكارگيري راه حل‌هاي درست و كار با حوصله است.

وي لحن رييس جمهور آمريكا را در بهبود اين وضعيت مناسب دانست و خاطر نشان كرد: پيش از اوباما فضاي جامعه بين‌الملل آشكارا حكايت از حمله به ايران داشت البته اين موضوع اكنون حساسيت خود را ازدست داده و طبيعي است كه كشور ما ازتوانايي براي مقابله با هر تهاجمي آمادگي دارد.

موسوي همچنين افزود: اگر شرايط مهيا شده و علائم بيشتري كه نشان از پيشرفت كار داشته باشد، ببينيم، تابويي براي مناظره با امريكا نداريم اما نياز به علائم مثبت‌تري در سطح بين‌الملل براي حل مسايل و مشكلات داريم.

وي مشكلات ميان ايران و آمريكا را بسيار پيچيده و گسترده عنوان كرد و گفت: اگر بخواهيم اين مشكلات را يك شبه حل كنيم، كار غير واقع بينانه‌اي انجام داده ايم.

نخست وزير سابق كشورمان آزاد كردن دارايي‌ها و نيز بازپس دادن مطالبات ايران را از جمله زمينه‌هاي رفع مشكلات ميان تهران و واشنگتن دانست و درعين حال خاطر نشان كرد: ما بايد خود را با فشارهاي اقتصادي منطبق كنيم، فشارهايي كه به هر حال مي‌تواند آسيب‌هايي را متوجه كشورمان كند.

موسوي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چه انتظاراتي از آمريكا براي شروع مذاكرات داريد، تصريح كرد: ايران در بحث فناوري هسته‌اي هيچ امتيازي نمي‌دهد و اين سياست دائمي ماست، اما اين سياست بايد به نحوي تنظيم و پيگيري شود كه جامعه بين‌الملل از عدم انحراف برنامه هاي هسته‌اي ما مطمئن شود، در اين صورت فشارهاي وارده بر ايران دفع شده و فضاي سالم‌تري درروابط خارجي ايران ايجاد خواهد شد.

وي با بيان اينكه در اين زمينه بايد تدابير روشني را در نظر بگيريم، ادامه داد: آمريكا نيز بايد خط قرمزهاي ما را به درستي تخمين بزند و اگر براساس آن حركت شود، به آينده خوش‌بين‌تر هستيم.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال ديگري در خصوص حضور همسرش در فعاليت‌هاي انتخاباتي وي، با بيان اينكه خانم رهنورد فعال سياسي و هنري درسالهاي پيش از انقلاب است و درايران نيز بسيار شناخته شده است، گفت: با وي در حين فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري در قبل از انقلاب آشنا شده و ازدواج كرده است و در شرايط حساس همواره در كنار هم بوده‌اند.

موسوي ادامه داد: خانم رهنور همواره استقلال شخصيت خود و مواضع سياسي و فرهنگي خود را حفظ كرده اما امروز، روابط بنده با ايشان نشانگر نزديكي ديدگاه ما درسطح انتخابات و ساير سطوح است و ايشان در زمينه باز شدن فضاي انتخابات و گسترده شدن ارتباطات با هنرمندان و جوانان كشور نقش موثري دارند.

وي در پاسخ سوالي پيرامون روابط تهران و پيونگ يانگ، با اشاره به اينكه سياست خارجي خود را محدود نمي‌كنيم، اضافه كرد: بحث مهم منافع حياتي ايران است كه دراين زمينه واقع‌بينانه تصميم مي‌گيريم.

عضو مجمع تشخيص مصلح نظام با اشاره به روابط دوستانه كشورمان با كره شمالي در ايام دفاع مقدس خاطر نشان كرد: امروز نيز روابط ما با اين كشور عادي است اما در زمينه مسايل تسليحاتي با كره شمالي ارتباطي نداريم.

موسوي در خصوص موضوع شوراي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه از دوره دوم رياست جمهوري آقاي خاتمي عضو اين شورا بوده، گفت: از همان هنگام در جلسات اين شورا شركت نداشته، اما اين عدم شركت به دليل مخالفت با شورا نبوده است.

وي با بيان اينكه شوراي انقلاب فرهنگي داراي بخش‌هاي اقماري از جمله شوراي هنر مي‌باشد، گفت: من در جلسات شوراي هنر فعال بوده و هستم.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درخصوص مباحث شوراي انقلاب فرهنگي در سال‌هاي اول پيروزي انقلاب نيز خاطر نشان كرد: در آن هنگام حركت‌هايي عليه انقلاب نوپاي اسلامي در محيط هاي دانشگاهي انجام مي‌شد كه براي دفع آن ستادي تشكيل شد كه بنده عضو آن نبودم، ‌بلكه شهيد بزرگوار دكتر باهنر مسوول اين ستاد بود و شخصيت‌ها و افراد ديگري از جمله آقايان سروش، شمس آل‌احمد و شريعتمداري و افراد ديگري در اين ستاد عضويت داشتند.

موسوي افزود: با توجه به اينكه رييس ستاد انقلاب فرهنگي، رييس دولت است، آن زمان هم كه بنده رييس ستاد بودم، آقاي دكتر سروش نيز عضو بودند اما معلوم نيست چرا اين مباحث امروز دستاويز بحث‌هاي مطبوعاتي شده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام دغدغه اصلي را نوع و شيوه اداره شوراي انقلاب فرهنگي و توجه به تفكر حاكم بر جامعه دانست و گفت: امروز مشكل ما در خصوص انحصار كتاب و مطبوعات است، به عنوان مثال كتابي كه 15 بار از دولت فعلي مجوز انتشار گرفته است، در چاپ بعدي با مشكل روبه رو مي‌شود و اين موضوع ممكن است به شورا مربوط شود اما بيشتر به نحوه برخورد دولت با اين مسايل بر مي‌گردد.

موسوي در خصوص عملكرد دولت نهم نيز اظهار داشت: مهمترين مساله در دولت نهم، از يك سو نداشتن سياست‌هاي موزون و ازسوي ديگرعدم كارآمدي است.

وي مراكز بزرگ صنعتي مانند تراكتور سازي و ماشين سازي تبريز را مثال زد و افزود:اين مراكز به دليل سياست‌هاي ناكارآمد، در وضعيت نا‌مطلوبي قرار گرفته‌ و به دليل مشكلات نقدينگي و سياست هاي وارداتي، توان خود را از دست داده‌اند.

نخست وزير دوران دفاع مقدس اضافه كرد: در سياست‌هاي كنوني كشور، اقتصاد ما گاهي به شكل هدايت شده و گاهي هدايت نشده و گاهي نيز بصورت نئوليبرال است و گاهي نيز در اجراي سياست‌هاي اعلام شده، نبود تدبير لازم را مشاهده مي‌كنيم و بهبود مسيرهاي عقلاني تصميم‌گيري مي‌تواند منجر به سياست‌هاي اقتصادي روشن در كشور شود.

موسوي در خصوص برنامه‌هايش در زمينه مهار تورم، با توجه به افزايش قيمت نفت نيز كه از سوي خبرنگار ديگري پرسيده شد، گفت: يكي از دلايل تورم، نبود سياست‌هاي مالي است كه موجب افزايش دو برابري نقدينگي شده است كه براي مهار آن بايد تحركات جدي در عرصه توليد ايجاد كنيم و با استفاده از متخصصان اقتصاد كشور را ترميم كنيم.

وي با ابراز تاسف ازتعطيلي شوراي اقتصاد كه در زمان دفاع مقدس در اداره اقتصاد كشور نقش موثري داشت، خاطر نشان كرد: در عرصه اقتصاد از شاخه به شاخه پريدن بسيار نامطلوب است، براي مثال تغييرات مديريتي در مراكزي مانند بانك مركزي، بانك ملي و وزيران اقتصاد، منجر به بي‌ثباتي بسيار زياد در اقصاد كشور شده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه تلاش جهت افزايش درآمدهاي نفتي ضروري است، گفت: اما در عين حال بايد وابستگي دولت به درآمد نفت به شدت كاهش يابد.

 

موسوي در پاسخ به سوالي در خصوص مساله فلسطين، اظهار داشت: اين موضوع مساله ديرينه‌اي است و آنچه در نظام جمهوري اسلامي طي 20 سال گذشته تاكيد شده، حمايت از مبارزات ملت فلسطين است.

وي راه حل مساله فلسطين را در آن دانست كه فلسطيني‌ها در تعيين سرنوشت خود مشاركت داده شده و سهيم شوند.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري حضور كمتر نيروهاي بيگانه را در منطقه در حل مسايل و مشكلات منطقه، موثر دانست و خاطر نشان كرد: اگر امنيت منطقه به دست مردم منطقه باشد، اين امر خود باعث كمك به صلح و ثبات در منطقه خواهد شد اما نيروهاي بيگانه خود به افراط گرايي‌ها در منطقه دامن مي‌زنند كه نمي‌توان از اين افراط گرايي‌ها چشم پوشي كرد.

موسوي تاكيد كرد: نيروهاي بيگانه بايستي هرچه سريعتر منطقه را ترك كرده و اداره آن به دست ملت‌هاي منطقه و از طريق راه‌هاي مسالمت آميز و ديپلماتيك انجام گيرد.

وي در خصوص پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني نيز با بيان اينكه با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني هيچ مخالفتي ندارد، گفت: در عين حال تا پيش از پيوستن به اين سازمان، نبايد امتيازات خود را در خارج ازچارچوب اين سازمان از دست بدهيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام لازمه پيوستن و الحاق به تجارت جهاني را اجماع در اين سازمان عنوان كرد و گفت: اكنون آمريكايي‌ها با پيوستن ايران به اين سازمان مخالفت مي‌ورزند، پس تازماني كه به اين سازمان ملحق نشده‌ايم چه لزومي دارد، امتيازات خود را ازدست بدهيم.

موسوي با انتقاد از ناكارآمدي دولت نهم در اين خصوص، اظهار داشت: تا هنگامي كه وارد اين سازمان نشده‌ايم، بايد از امتيازات خود با قدرت استفاده كنيم.

 

وي در خصوص حقوق معوقه فرهنگيان و نيز مصوبات جديد دولت، گفت: پرداخت حقوق معوقه از وظايف دولت است، اما دولت نبايد شب انتخابات را براي پرداخت معوقه ها انتخاب مي‌كرد.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در خصوص مصوبات سفرهاي استاني نيز ضمن با انتقاد از اينكه وي هزينه‌هاي سنگين اين سفرها ناميد، گفت: مصوبات مجلس، بايد در ارديبهشت ماه ابلاغ شود، نه بهمن ماه.

موسوي مصوبات جديد را همراه با ابهامات توصيف كرد و افزود: منابع اين مصوبات از كجا تامين شده است؟‌ يا اينكه آيا مجلس با آن موافقت خواهد كرد يا نه؟

وي ادامه داد: اين مصوبات تعهدات دولت را بالا برده و مشكلات زيادي را براي دولت آينده ايجاد كرده است ولي در عين حال هر دولتي كه روي كار بيايد بايد تعهدات دولت قبل را محترم شمرده و آن را اجرا كند و در صورتي هم كه مصوبه‌اي مشكل داشت و نيازمند تغييراتي بود، بايد از مسيرهاي قانوني انجام شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص نتايج نظر سنجي‌هاي اخير انتخاباتي با بيان اينكه يكي ازمشكلات ما نبود آمارهاي رسمي و دقيق از شرايط فعلي است، گفت: با اينحال، نظرسنجي‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه شيب صعودي آرا مناسب است.

موسوي درباره برنامه‌هايش نيز خاطر نشان كرد: برنامه‌هاي خود را ازطريق رسانه‌هاي محدود در اختيارش و نيز انتشار جزوات و يك كتاب كه زير چاپ قرار دارد، دراختيار مردم قرار داده است.

وي درمورد اهميت نقد در جامعه نيزتصريح كرد: اينكه متوجه باشيم در چه فضايي قرار داريم، موضوع بسيار مهمي است و هر نقدي از زاويه‌اي كه صورت مي‌گيرد، راه حلي هم دارد و يكي از نقدهاي بنده به موضوع عدم حمايت از توليد داخلي است كه براي آن نيز راه حل داريم.

اين كانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: ما چاره اي جز روي آوردن به ايجاد امنيت براي بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري نداريم و تنها با ايجاد ثبات و شفافيت در مديريت‌ها و ترسيم دورنمايي براي كار آفرينان، مي‌توانيم مساله را حل كنيم.

موسوي در خصوص اختلاف سياست‌هاي خود با مهدي كروبي ديگر كانديداي اين دوره رياست جمهوري، گفت: بنده با آقاي كروبي از قديم دوست هستيم و ايشان را شخصيت محترمي مي‌دانم و احتمال مناظره هم بين ما وجود دارد.

وي ادامه داد: اما بنده فردي پايبند به ارزش‌ها و در عين حال بسيار عملگرا هستم و معتقدم بايد از نيروهاي متخصص كه بتوانند تصميمات عقلاني بگيرند، استفاده شود چرا كه بزرگترين خطر اتخاذ تصميمات فردي است و كشورمان نيز داراي نيروهاي عظيم و نظام اداري بزرگي است كه بايد در عين كوچك شدن حجم دولت، كارآمد شود.

موسوي همچنين در خصوص تفاوت آرايش با كروبي نيز با بيان اينكه روند كلي اقبال عمومي به سمت نيروهاي اصلاح طلب است، خود را يك اصلاح‌طلب اصولگرا عنوان كرد و گفت: حضور توامان با كروبي در انتخابات را خطر نمي‌دانم، اما مي‌توان براي آن اصطلاح مشكل را بكار برد.