«در جریان فعالیت‌های انتخاباتی، ستاد اینجانب حق چاپ و تكثیر عكس مرا نخواهد داشت و از علاقمندانی كه ممكن است به صورت خودجوش وارد صحنه‌ی تبلیغات شوند نیز انتظار دارم كه به این خواسته‌ی خدمتگزار خود توجه كنند. از نظر من نوشته ساده‌ی یك شهروند علاقمند به سرنوشت كشور در پشت شیشه‌ی مغازه‌اش دلنشین‌ترین و موثرترین الگوی تبلیغاتی است. این نه بدان معناست كه استفاده از تصوير را الزاماً مسرفانه و یا فریبكارانه بدانم، بلكه می‌خواهم از كارهایی كه شایعه شیوعشان را در فصول انتخابات شنیده‌ام، و امیدوارم هرگز واقع نشده باشند، به اكیدترین وجهی پیشگیری كنم.»

این عبارات مربوط به بیانیه ای است که بیستم اسفند ماه سال گذشته از جانب موسوی منتشر شد؛ بیانیه ای که میرحسین کاندیداتوری‌اش را رسماً به واسطه آن اعلام کرد و خواه ناخواه به نوعی تبیین سیاست ها و رویکردهای کلی او و حامیانش را تداعی می‌کرد.

 

در این بیانیه، ضمن تشریح ضرورت های حضور در صحنه به بحث تبلیغات انتخاباتی اشاره شده بود. موسوی ضمن اعلام ممنوعیت هرگونه چاپ و تکثیر عکس‌هایش، از هوادارن خود نیز تقاضا کرده بود تا به این خواسته اش توجه کنند. او اعلام کرده بود که می خواهد به اکیدترین وجه ممکن از انتشار تصاویرش جلوگیری نماید. وعده ای که نه تنها محقق نشد، بلکه مشی عملی ستاد انتخاباتی او برخلاف آن شکل گرفت.

 

فردای انتشار بیانیه قربان بهزادیان‌نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در گفت‌و‌گو با «قلم نیوز» خاطر نشان کرد: «روحیات و اعتقادات مهندس موسوی با تبلیغات به شیوه‌های پرهزینه که از کشورهای دیگر وارد شده است، سازگار نیست.» وی تصریح کرد: «البته ایشان به این نوع از تبلیغات انتقاد نمی‌کنند اما تبلیغات کم‌هزینه و با سازمان‌دهی علمی را مؤثرتر می‌دانند.»

 

بهزادیان‌نژاد برای بار دیگر بر گفته موسوی تأکید کرد و افزود: «ستاد انتخاباتی مهندس موسوی، طبق گفته‌ ایشان قصد چاپ هیچ پوستر و عکسی ندارد و در منشور ستاد نیز تصریح شده است که فعالیت‌های ستاد، حول محور هماهنگی فعالیت‌های انتخاباتی مردم و نهادها و تشکل‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد.»

 

در واقع قرار بود تلقی عمومی از موسوی، شخصیتی ارزش‌مدار باشد که البته چندان نسبتی با بریز و به پاش‌ها و هزینه‌های زاید انتخاباتی ندارد. با فاصله چند روز از اظهارات بهزادیان نژاد، شعار "هر شهروند یک ستاد" و "هر ایرانی یک همراه" به عنوان سیاست اصلی رسانه ای و تبلیغاتی ستاد انتخاباتی موسوی معرفی شد. در واقع این شعار نیز در راستای همین نگاه انتخاب شده بود. بنا بود در انتخابات از چاپ هرگونه پوستر و هزینه های این چنینی اجتناب شود.

 

با این همه موسوی و حامیانش ترجیح دادند عهد خود را فراموش کنند. ستاد وی با فاصله چند هفته نه تنها رسماً و بدون ممانعت موسوی به چاپ و تکثیر پوسترهای متنوع و رنگی اقدام کرد، بلکه تهیه تی‌شرت‌های سبز را در دستور کار قرار داد. بر روی این تی‌شرت‌ها عبارت "رأی من موسوی" چاپ شده بود.

 

شال‌های سبز و به دنبال آن مانتوهای سبز رنگی که هزینه های میلیاردی را موجب می شدند نیز در اختیار حامیان مهندس موسوی قرار گرفت تا همه بدانند جستِ تبلیغاتی آغاز انتخابات و وعده جلوگیری اکید تنها برای فضاسازی همان روزها بوده است. در واقع موسوی ثابت کرد حتی چند هفته و ماه نیز بر سر موضع رسمی خود که در بیانیه مهم اعلام حضورش به تصریح آورده بود، نخواهد ماند.

 

تبلیغات گسترده ستادهای موسوی طی این روزها در حالی است که پیش از این سایت "انتخاب 10" که از سایت های حامی مهندس موسوی به شمار می رفت، طی مصاحبه ای با بهزادیان پور از کمک های فرزندان هاشمی، جاسبی و بهاییان به ستاد موسوی خبر داده بود. خبری که البته از جانب خود وی تکذیب شد!

 

دکتر محمود احمدی نژاد در مناظره تلویزیونی با مهدی کروبی خواهان شفافیت هزینه های تبلیغاتی کاندیداها و اعلام فهرست اموالشان شده بود. پیشنهادی که البته از جانب کروبی بدون پاسخ ماند. سوالی که وجود دارد این است که آیا موسوی که سخن از شفافیت می زد، با این تفاسیر این پیشنهاد را خواهد پذیرفت؟