يك حقوقدان برجسته خطاب به موسوي نوشت: شما در بسياري از موارد مباشر يا معاون در ارتكاب آشوب ها و جرائمي هستيد كه در اين مدت در شهرهاي مختلف كشور، بخصوص شهر تهران به وقوع پيوسته است.

به گزارش خبرگزاري فارس، متن اين نامه به شرح ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحيم

"مصاديق بارز جرائم ميرحسين موسوي "

"الفتنة اشدّ من القتل " (سوره بقره آيه 191)

جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي - كانديداي محترم رياست جمهوري

با سلام و احترام؛

خلق حماسه شكوهمند و كم‌نظير 22 خرداد 88 بدون شك از مقدرات الهي و الطاف رحماني خداوند تبارك و تعالي است كه بر ملت ايران نازل گرديد و با هدايتهاي داهيانه مقام معظم رهبري - دام‌ظله‌ العالي - به دست ملت غيور و فهيم ايران اسلامي به وقوع پيوست و همچون برگ زريني در تاريخ پرافتخار انقلاب اسلامي مي‌درخشد. حماسه‌اي كه بيش از پيش بر عظمت و قدر و منزلت ملت در نزد جهانيان افزود و مايه مباهات دوستان انقلاب اسلامي و مسلمين و مستضعفين جهان شد و دشمنان قسم خورده را بيش از هميشه مأيوس و درمانده كرد.

شكي نيست كه شما نيز با شركت خود به عنوان كانديداي رياست جمهوري در اين انتخابات، سهم قابل ملاحظه‌اي در خلق اين حماسه عظيم‌ داشته‌ايد؛ لكن متأسفانه اعمال، گفتار و مواضع شما و دوستانتان بعد از انتخابات و به خصوص اصرار و پافشاري غيرقانوني شما در اعتراض به اعلام اوليه نتايج انتخابات از طريق كانالهاي غير حقوقي برخلاف قوانين مصرح موضوعه كشور و از راه تحريض و تحريك هوادارانتان به برپايي تظاهرات و اعتراضهاي خياباني، خسارات جبران‌ناپذير و هزينه‌هاي سنگين را بر كشور تحميل نمود كه جبران آن به سادگي و به زودي ممكن نبوده و شايد غير ممكن باشد.

اين حوادث خسارات سنگين مادي و معنوي به بار آورد كه بدون شك مقصر و عامل اصلي آنها شما هستيد. خساراتي چون: ايجاد بدبيني در كسر عظيمي از مردم به صداقت نظام اسلامي و خدشه وارد نمودن به وجاهت انقلاب اسلامي در نزد جهانيان، تألمات روحي قاطبه مردم و مؤمنين، تلخ نمودن كام ملت پس از شيريني شركت در انتخابات و ايجاد ترس و دلهره و ناامني در بسياري از مردم كشور كه اين اقدامات غيرقانوني موجبات فعاليت گروهي از محارب و مفاسد را نيز فراهم گردانيد تا دست تطاول به سوي بيت‌‌المال و اموال عمومي و خصوصي دراز نموده و با به آتش كشيدن و غارت اماكن و اموال عمومي و خصوصي و سرقت از آنها به مدت يك هفته، كشور را ناامن نمايند تا بدانجا كه عده‌اي از مردم عزيز كشور را نيز به قتل رسانده و مجروح نمايند.

شما خواسته‌ يا ناخواسته، در بسياري از موارد مباشر يا معاون در ارتكاب جرائمي هستيد كه در اين مدت در شهرهاي مختلف كشور، بخصوص شهر تهران به وقوع پيوسته است. گرچه خسارات معنوي كه اعمال و رفتار و گفتار شما براي كشور به بار آورده قابل جبران نمي‌باشد. اما اعمال شما طبق قانون مجازات اسلامي جرم بوده و توسط دستگاه قضايي قابل پيگيري است كه خوبست شما كه مدعي قانون‌گرايي هستيد به آنها توجه نماييد.

اهم اين جرايم عبارتند از:

1- مباشرت در برهم زدن امنيت كشور موضوع ماده 498 قانون مجازات اسلامي

حركات غيرقانوني شما كه با دادن اطلاعيه از هواداران خود مي‌خواهيد با نماد خاص و به صورت غيرقانوني و بدون كسب مجوز از مقامات ذي‌صلاح، به خيابانها بريزند و خود نيز با حضور در اين مجامع موجبات تحريك و تشويق بيشتر قانون‌شكنان را فراهم مي‌نماييد از مصاديق بارز برهم زدن امنيت كشور موضوع ماده 498 قانون مجازات اسلامي است. مطابق اين ماده: "هركس با هر مرامي، دسته، جمعيت يا شعبه، جمعيتي بيش از دو نفر در داخل يا خارج از كشور تحت هر اسم يا عنوان تشكيل دهد يا اداره نمايد كه هدف آن برهم زدن امنيت كشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از 2 تا 10 سال محكوم مي‌شود. "

2- مباشرت در اجتماع و تباني در ارتكاب جرائم

مطابق ماده 610 قانون مجازات اسلامي "هرگاه دو نفر يا بيشتر اجتماع و تباني نمايند كه جرايمي بر ضد امنيت داخلي يا خارجي كشور مرتكب شوند يا وسايل ارتكاب آن را فراهم نمايند در صورتي كه عنوان محارب بر آنان صادق نباشد به 2 تا 5 سال حبس محكوم خواهند شد. "

3- مباشرت در افتراء و توهين و هتك حرمت اشخاص

شما در موارد متعدد و با استفاده از الفاظي چون‌ "شعبده‌بازي دست‌اندركاران انتخابات و صداوسيما "، "صحنه‌آرايي خطرناك "، "متصديان بي‌امانت "، "توجيه‌گريان دروغگو "، "متقلبان "، "خائن به آراي مردم "، "برنامه‌ريزي پشت پرده براي دستكاري در انتخابات " و.... در اطلاعيه‌هايتان، اقدام به هتك حرمت مقامات مسئول در انتخابات، موضوع مواد 609، 697 و 698 قانون مجازات اسلامي نموده‌ايد. مطابق ماده 609 قانون مجازات اسلامي "هركس با توجه به سمت، يكي از رؤساي سه قوه يا معاونان رئيس جمهور يا وزرا يا يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يا نمايندگان مجلس خبرگان يا اعضاي شوراي نگهبان يا قضات يا اعضاي ديوان محاسبات يا كاركنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شركتهاي دولتي و شهرداريها در حال انجام وظيفه يا به سبب آن توهين نمايد به 3 تا 6 ماه حبس و يا تا 74 ضربه شلاق و يا 50 هزار تا يك ميليون ريال جزاي نقدي محكوم مي‌شود. "

مطابق ماده 697 قانون مجازات اسلامي "هركس به وسيله اوراق چاپي يا خطي يا به وسيله درج در روزنامه و جرايد يا نطق در مجامع يا به هر وسيله ديگر، به كسي امري را صريحاً نسبت دهد يا آنها را منتشر نمايد كه مطابق قانون آن امر جرم محسوب مي‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نمايد جز در مواردي كه موجب حد است به يك ماه تا يك سال حبس و تا 74 ضربه شلاق يا يكي از آنها حسب مورد محكوم خواهد شد. "

ماده 698 قانون مجازات اسلامي: "هركس به قصد اضرار به غير يا تشويق اذهان عمومي يا مقامات رسمي به وسيله نامه يا شكواييه يا مراسلات يا عرايض يا گزارش يا توزيع هرگونه اوراق چاپي يا خطي با امضا يا بدون امضا اكاذيبي را اظهار نمايد يا با همان مقاصد اعمالي را برخلاف حقيقت رأساً به عنوان نقل قول به شخص حقيقي يا حقوقي يا مقامات رسمي تصريحاً يا تلويحاً نسبت دهد اعم از اينكه از طريق مزبور به نحوي از انحاء ضرر مادي يا معنوي به غير وارد شود يا نه علاوه بر اعاده حيثيت در صورت امكان، بايد به حبس از 2 ماه تا 2 سال و يا شلاق تا 74 ضربه محكوم شود. "

4- مباشرت و معاونت در تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي ايران

شما با برپايي تظاهرات غير قانوني و ايراد سخنان خلاف واقع عليه نظام و ايراد اتهامات متعدد و در بيانيه‌هاي خويش مانند "طرح بازي بزرگ توسط مقامات "، "حاكميت دروغ و استبداد "، "روند پرمخاطره "، "تخلفات و كارشكني‌هاي متعدد و نارسايي‌هاي گسترده "، "تزلزل اركان نظام "، وجود "توجيه‌گران دروغگو " در نيروهاي مؤثر نظام، "برخوردهاي غيرقانوني و خشونت‌بار با منتقدان " منجر به مصدوميت و شهادت هموطنان، "اقدامات وحشيانه در كشتار مردم "، "برخوردهاي سبعانه " و "حمله به بانكها و ادارات و اموال مردم توسط اصحاب "، "تقلب و دروغ براي تكميل طرح خود " هم مباشرت در تبليغ عليه نظام اسلامي مي‌نمايد و هم با فراهم آوردن خوراك تبليغاتي براي شبكه‌هاي خبري رسانه‌هاي خارجي و دشمنان نظام آنان را در ارتكاب اين جرم معاونت مي‌نماييد.

مطابق ماده 500 قانون مجازات اسلامي "هركس عليه نظام جمهوري اسلامي ايران يا به نفع گروهها و سازمانهاي مخالف نظام به هر نحو فعاليت تبليغي نمايد به حبس از 3 ماه تا يكسال محكوم خواهد شد. " و طبق بند 3 ماده 43 ذيل قانون "هركس عالماً عامداً وقوع جرم را تسهيل كند " معاون جرم محسوب مي‌شود.

5- مباشرت و معاونت در اخلال نظم و آسايش و آرامش عمومي و ممانعت از كسب و كار

با توجه به اينكه تجمعات شما بدون مجوز قانوني بوده و موجب اخلال در نظم و كسب و كار مردم مي‌گردد از مصاديق بارز ماده 618 قانون مجازات اسلامي مي‌باشد كه مطابق آن "هر کس با هياهو و جنجال و حركات غير متعارف يا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسايش و آرامش عمومي گردد يا مردم را از كسب و كار باز دارد به حبس از 3 ماه تا يكسال و تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد " و مطابق ماده 620 همين قانون اگر به صورت دسته جمعي واقع شود مرتكب به حداكثر مجازات مقرر محكوم خواهد شد.

6- معاونت در محاربه و افساد في‌الارض

مطابق ماده 183 قانون مجازات اسلامي "هر کس كه براي ايجاد رعب و هراس و سلب آزادي و امنيت مردم دست به اسلحه ببرد، محارب و مفسد في‌الارض مي‌باشد " و طبق تبصره 3 اين ماده "ميان سلاح سرد و سلاح گرم فرقي نيست. "

هم‌چنين مطابق ماده 187 همين قانون "هر فرد يا گروهي كه طرح براندازي حكومت اسلامي را بريزد و براي اين منظور اسلحه و مواد منفجره تهيه كند و نيز كساني كه با آگاهي و اختيار امكانات مالي مؤثر يا وسايل و اسباب كار و سلاح در اختيار آنها بگذارند محارب و مفسد في‌الارض مي‌باشند " و نيز مطابق ماده 687 قانون فوق‌الذكر "هر کس در وسايل و تأسيسات مورد استفاده عمومي از قبيل شبكه‌هاي آب و فاضلاب، برق، نفت، گاز، پست و تلگراف و تلفن و مراكز فركانس و مايكرووير (مخابرات) و راديو تلويزيون و متعلقات مربوط به آنها اعم از سد و كانال و انشعاب لوله‌كشي و نيروگاههاي برق و خطوط انتقال نيرو و مخابرات (كابلهاي هوايي يا زميني يا نوري) و دستگاههاي توليد و توزيع و انتقال آنها كه به هزينه يا سرمايه دولت يا با سرمايه مشترك دولت و بخش غيردولتي يا توسط بخش خصوصي براي استفاده عمومي ايجاد شده و همچنين در علايم راهنمايي و رانندگي و ساير علائمي كه به منظور حفظ جان اشخاص يا تأمين تأسيسات فوق يا شوارع و جاده) نصب شده است، مرتكب تخريب يا ايجاد حريق يا از كار انداختن يا هر نوع خرابكاري ديگر شود بدون آنكه منظور او اخلال در نظم و امنيت عمومي باشد به حبس از 3 تا 10 سال محكوم خواهد شد. "

كه بنا بر تبصره يك همين ماده "در صورتي كه اعمال مذكور به منظور اخلاق در نظم و امنيت جامعه و مقابله با حكومت اسلامي باشد مجازات محارب را خواهد داشت "

از آنجا كه تمامي جرائم فوق‌ به وقوع پيوسته است لذا جنابعالي نيز كه با اصرار و تأثيرات متعدد مبني بر پيگيري اعتراض خود از طرق غيرقانوني و با آگاهي از عواقب كار و عمل غير قانوني خود وقوع اين جرائم را تسهيل نموده‌ايد،‌معاون در جرائم مذكور محسوب مي‌شويد.

7- معاونت در اخلال در نظم جامعه و ايجاد خوف موضوع تبصره‌هاي مولد 203 و 208 قانون مجازات اسلامي

8- معاونت در منازعه موضوع ماده 615 قانون مجازات اسلامي

9- معاونت در احراق و تخريب و اتلاف اموال موضوع مواد 675 الي 671 قانون مجازات اسلامي

ممكن است ايراد شود كه براي تحقق معاونت در جرم "وحدت قصد " با مباشر جرم ضرورت دارد كه بايد اشاره نماييم كه تكرار يك عمل توسط جنابعالي، با وجود اطلاع‌ از امكان بروز حوادث مجرمانه، و نيز اعلام شما مبني براينكه حاضريد همه گونه هزينه‌اي را بپردازيد مي‌تواند قرينه‌‌اي بر قاصد بودن شما باشد.

در پايان، اميدوارم با اندكي تأمل و تجديدنظر در رفتارهاي خويش كه شايد خسارت آن كمتر از 8 سال جنگ تحميلي عراق و استكبار جهاني عليه كشورمان نباشد، دوباره به آغوش نظام اسلامي بازگشته و به جبران اشتباهات خويش بپردازيد كه پيامبر اكرم (ص) فرمودند: "حاسبوا قبل ان تحاسبوا "