چالش عدم هماهنگی دولت با مجلس و سنگ‌اندازی نمایندگان تندور برای حامیان دولت نامطلوب است و حل این چالش فقط با کنار رفتن مجلس فعلی و روی کار آمدن مجلسی همسوتر امکانپذیر است. گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نیز از مدتی پیش کلید فعالیت انتخاباتی را زده‌اند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از میدان ۷۲ ، چالش عدم هماهنگی دولت با مجلس و سنگ‌اندازی نمایندگان تندور برای حامیان دولت نامطلوب است و حل این چالش فقط با کنار رفتن مجلس فعلی و روی کار آمدن مجلسی همسوتر امکانپذیر است. گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نیز از مدتی پیش کلید فعالیت انتخاباتی را زده‌اند.

از همین‌رو، گفت‌وگویی داشته‌ایم با امیر محبیان، فعال سیاسی و استراتژیست اصولگرا تا نظراتش را درباره برنامه اصلاح‌طلبان، دولت، اصولگرایان و احمدی‌نژادها برای انتخابات مجلس آتی بگوید.

***رسول منتجب‌نیا در صحبت‌های اخیر خود، خواستار تشکیل جبهه اصلاحات با محوریت سیدمحمد خاتمی، محمدرضا عارف و آیت‌الله هاشمی شده است که رهبری اصلاح‌طلبان را برای انتخابات بعدی برعهده بگیرد. ارزیابی شما از تشکیل احتمالی این شورا چیست؟

این شورای پیشنهادی از جهاتی امکان تحقق عملی ندارد.

***دلیل شما بر این ادعا چیست؟

اولا گمان می‌کنم هاشمی هیچ‌گاه در چنین شورایی شرکت نخواهد کرد،چراکه هاشمی همیشه کوشیده است خود را فراتر از جریانات نشان دهد،پس ورود به کادر تشکیلاتی عملا این وجهه او را مخدوش خواهد کرد. دوم اینکه هاشمی خود را با دو عضو دیگر هم‌عرض نمی‌داند. سوم آنکه عضویت او در یک تشکیلات رسما اصلاح‌طلب توجیه رابطه بعضی از اصولگرایان با او را از میان خواهد برد. چهارم ورود به یک تشکیلات نیمه‌معارض سیاسی هم کانال ارتباط درون حاکمیتی او را تضعیف خواهد کرد. از طرف دیگر؛ موقعیت محمدرضا عارف هم با خاتمی قابل مقایسه نیست.

***حال به نظر شما، آیا اصلاح‌‌طلبان قادر خواهند بود که در انتخابات مجلس نیز همانند انتخابات ریاست جمهوری به اجماع دست یابند؟

ممکن است به نوعی اجماع سلبی علیه یک خطر محتمل برسند‏ ولی درون آنها هم اختلاف‌های شدیدی وجود دارد.

***بسیاری از رسانه‌ها و فعالان سیاسی اصولگرا مدعی هستند که انتخابات مجلس پایان ماه عسل اصلاح‌طلبان و دولت خواهد بود و این در حالی است که فعالان اصلاح‌طلب بر تداوم همراهی و همراهی با دولت تاکید دارند. ارزیابی شما از این چیست؟

اتمام این ماه عسل به عوامل چندی بستگی دارد…

***چه عواملی؟

اول؛ میزان تحرک تشکیلاتی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس است که تابعی است از مجوز نظام و فیلترهای شورای نگهبان می‌باشد. دوم، نوع و میزان وحدت و تحرک اصولگرایان است و سوم سیاست‌های روحانی برای همسو کردن مجلس با خود است، البته حدس می‌زنم اصلاح‌طلبان همچنان در سایه دولت روحانی حرکت کنند.

***نقش دولت در انتخابات بعدی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ برخی اصولگرایان نگران دخالت دولت در انتخابات هستند و دولت هم تاکید می‌کند که در انتخابات بی‌طرف خواهد ماند. این مسئله و نگرانی از نظر شما واقعی است یا فقط اتهامی است از سوی تندروهای اصولگرا برای حاشیه‌سازی برای دولت؟

دخالت سیستماتیک دولت منتفی است، ولی مهم نوع نگرش تیم دولت و همراهان آنان است که قصد دارند با مجلس آتی چه رابطه‌ای برقرار کنند. البته اگر دولتی‌ها هوشمندانه عمل کنند، ترجیح خواهند داد تیم پایداری را به دست اصولگرایان معتدل از مجلس کنار بگذارند یا نقش‌شان را کاهش دهند و اصلاح‌طلبان همسو را در مجلس ببینند نه تندروها را و به عبارتی مجلس اعتدالی شکل بگیرد. در این صورت احتمال همگرایی لاریجانی و روحانی زیاد خواهد بود.

***ارزیابی شما از وحدت اصولگرایان در انتخابات بعدی مجلس چیست؟ آیا اصولگرایان با توجه به اینکه در دوره قبلی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به وحدت دست نیافتند، می‌توانند که در انتخابات آتی مجلس به وحدت دست یابند؟

اصولگرایان عقل‌گرا مسلما به هم نزدیک خواهند شد، ولی وحدت جامع را زیاد محتمل نمی‌بینم.

***یعنی اصولگرایان سنتی با گروه‌هایی مانند جبهه پایداری نمی‌توانند به اجماع دست یابند؟

رابطه اصولگرایان سنتی عقل‌گرا و پایداری مثل رابطه آب و روغن است. در شرایط آشوب و خطر ممکن است به هم نزدیک شوند ولی سریعا از هم جدا می‌شوند.

***در چند وقت اخیر، محمود احمدی‌نژاد فعالیت‌های خویش را بیشتر کرده است؟ به نظر شما احتمال حضور و پیروزی حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات آتی مجلس چقدر است؟

فعالیت دکتر احمدی‌نژاد نکته عجیبی نیست، بلکه اگر خلاف این بود باید عجیب می‌دانستیم. اتفاقا باید از حضور سیاسی احمدی‌نژاد که خط هوادار فعالی هم دارد، در راستای فرهنگ سیاسی مردمسالارانه حمایت کرد.

***یعنی احتمال پیروزی احمدی‌نژاد را محتمل می‌دانید؟

بررسی میزان پیروزی یا درصد موفقیت آنها منوط به ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها و تحقق شرایطی است، اما هیچ‌گاه نباید احمدی‌نژاد را دست کم گرفت.

گفتگو از: محمد ابراهیم ترقی‌نژاد