آیت‌الله قرهی با بیان اینکه اعتدال را در کابینه پیشنهادی حجت‌الاسلام روحانی نمی‌بینیم، گفت: برخی از وزرای پیشنهادی در فتنه ۸۸ نقش داشتند؛ چطور می‌توانیم این افراد را مجدد وارد عرصه کرد.

مهمترین محورهای سخنان گفتگوی نسیم با آیت‌الله قرهی، استاد اخلاق و رئیس حوزه علمیه امام مهدی(عج) بدین شرح است:

- دکتر روحانی دولت یازدهم را دولت تدبیر و امید و خود را اعتدال‌گرا دانستند و ما هم انتظار داریم همانطور که بیان فرمودند اعتدال داشته باشند.

- ما بعد از پیروزی ایشان در انتخابات نامه‌ای برای تبریک فرستادیم و گفتیم ما حوزویان از ایشان حمایت می‌کنیم ولی شرط ما این است که بر روی مواضع خود باشند و در صراط مستقیم که همان ولایت فقیه و اطاعت از ولی امر است حرکت کنند ولی متأسفانه در کابینه‌ای که ارائه دادند اعتدال را نمی‌بینیم. اکثر این‌ افراد که آقای روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کردند دوم خردادی هستند که در گذشته نشان داده‌اند در بحث اطاعت از ولی فقیه فهیم نبوده‌اند.

- ما بارها این را گفته‌ایم ولی متاسفانه خیلی اطلاع رسانی نشد که بنابر مستندات و اخباری که از شهرهای مختلف و از مردم
داریم رأی مردم به آقای روحانی رأی به ضد اصول‌گرایی نبود بلکه مردم به سبب فشارهای اقتصادی که از ناحیه دشمن و برخی بی تدبیری‌های مسئولین بر مردم تحمیل شده بود و به سبب اعتمادی که به روحانیت داشتند به این دولت رأی دادند.

- متأسفانه این جناح به ظاهر اصلاح‌طلب که ما این‌ها را به هیچ‌وجه اصلاح‌طلب نمی‌دانیم و ضد اصلاحات هستند، تصور کرده‌اند که رأی مردم به دکتر روحانی رأی به این‌ها بوده‌ است؛ شک نکنید که اگر آقای عارف هم می‌ماند و برخی آقایان از دکتر روحانی حمایت نمی‌کردند باز هم دکتر روحانی حائز بیشترین آرا می‌شدند.

- آقای دکتر روحانی باید مد نظر داشته باشند که وامدار آن آقایان نباشند و همانطور که اعلام کرده بودند فراجناحی باشند اما متأسفانه کابینه‌ای که پیشنهاد داده‌اند فراجناحی نیست.

- برخی از این ها کسانی هستند که در فتنه ۸۸ نقش داشتند ما چطور می‌توانیم مجدداً به این‌ها حیات مصنوعی بدهیم و آنها را وارد عرصه کار کنیم. طبیعی است که با آمدن این افراد تحولات عجیبی رخ خواهد داد و یک بازگشت به عقب خواهد بود. این نکته بسایر مهم است و باید در آن تأمل کرد.

- ما باید از آن‌هایی که در سال ۸۸ گفتند تقلب شده و حتی در روز تنفیذ حضور نداشتند ولی در روز تحلیف و پس از آن همه‌جا حضور پیدا می‌کنند و شاد و خندان هستند سوال کنیم که آیا این نظام همان نظام نیست. آیا این دولتی که این انتخابات را برگزار کرده است و آقای روحانی پیروز آن بوده، همان دولتی نیست که انتخابات قبل را برگزار کرد؛ این‌ها دنبال اهداف دیگری هستند و آقای روحانی باید مراقب باشند و مجلس نیز باید خیلی دقیق عمل کند.

- ما از آقایان انتظار داریم که مراقبت داشته باشند زیرا همین الان افرادی چون عباس عبدی و امثال این‌ها که افکار پلیدی دارند شروع به سمپاشی کرده‌اند و بیان می‌کنند چون اصول گرایان در انتخابات ضربه خورده‌اند می‌خواهند این ضربه را در رأی ندادن به دولت پیشنهادی دکتر روحانی جبران کنند.

- خواهشی که از نمایندگان دارم این است که فریب
این تبلیعات را نخورند، چون نماینده نباید وام‌دار کسی باشد کما این که رئیس‌جمهور نباید وامدار کسی باشد چون مردم در این دوره به جناح رأی ندادند به معیشت رأی دادند و خود آن‌ها هم می‌دانند ولی متأسفانه از سلاح تبلیغات به نفع خودشان بهره برداری می‌کنند و می‌خواهند به واسطه این قضیه به خود حیات دوباره بدهند.

- این‌ها می‌خواستند بعضی از سران خود را که از عوامل فتنه نیز بودند به مراسم تحلیف بیاورند ولی خودشان هم می‌دانستند که اگر چنین کنند عکس العمل‌های شدیدی از سوی مردم به وجود خواهد آمد.

- به امثال آقای عبدی که می‌گویند مردم رأی داده‌اند و باید ببینید خواسته‌های مردم چیست باید گفت اتفاقاً من هم همین را می‌گویم که مردم رأی داده‌اند و آقای روحانی باید خواسته‌های مردم را ببینند که به دنبال اعتدال بوده‌اند نه افراط و تفریط.

- این‌که مردم به این به ظاهر اصلاح طلب‌ها رأی داده‌اند دروغ محض است.

- نمایندگان باید مواظبت کنند ولو به این که آقای روحانی ۳-۴ مرتبه افرادی را معرفی کنند کما این که بعضی‌ها می‌گویند شاید نفرات بعدی که معرفی کنند بدتر از این‌ها باشند، عیبی ندارد. ابایی نکنند از این که بخواهند جلوی این‌ها بایستند. مواظب باشند تا افرادی که نباید در جایگاه حساسی چون وزارت علوم قرار بگیرند رأی اعتماد بگیرند و قضایایی چون ۱۸ تیر را مجدداً زنده کنند.

- گرچه نظام با فتنه‌هایی که پشت سر گذاشته آب دیده شده است و امام المسلمین آیت الله خامنه‌ای با تدابیری که به کار برده‌اند همواره توطئه ها را خنثی کرده‌اند و شکی نداریم که ایشان می‌توانند این مسائل را حل کنند ولی ما نباید اجازه بدهیم که آن صحنه‌ها دوباره تکرار شود.

- من از نماینده‌ها انتظار دارم که خیلی مراقب باشند و فریب تبلیغات را نخورند. این‌ها امروز دارند سوار بر موج تبلیعات می‌شوند.