در روزهایی که ایران و کشورهای 5+1 بر تلاشهای خود برای دستیابی به توافقی جامع در مورد پرونده صلح آمیز هسته‌ای و تحریم‌های یکجانبه اعمال شده غرب علیه جمهوری اسلامی ایران افزوده‌اند، رسانه‌های غربی نیز با اشتیاقی کم سابقه این مذاکرات را پوشش می‌دهند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در روزهایی که ایران و کشورهای 5+1 بر تلاشهای خود برای دستیابی به توافقی جامع در مورد پرونده صلح آمیز هسته‌ای و تحریم‌های یکجانبه اعمال شده غرب علیه جمهوری اسلامی ایران افزوده‌اند، رسانه‌های غربی نیز با اشتیاقی کم سابقه این مذاکرات را پوشش می‌دهند.

ایران و کشورهای 5+1 برای دستیابی به چارچوبی کلی فقط تا پایان ماه مارس (اواسط فروردین ماه سال آینده) فرصت دارند و پس از آن نیز می‌توانند جزئیات این توافق کلی را در فرصتی 3 ماهه نهایی کنند.

آخرین دور مذاکرات "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان و "جان کری" – وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش به پایان رسید و بیشتر رسانه‌های غربی شرایط را برای دستیابی به توافقی کلی مساعد ارزیابی میکنند.

شبکه "سیانان" پنجشنبه و پس از پایان مذاکرات "ظریف" و "کری" در این باره در وبسایت خود نوشت: طرف‌های درگیر در مذاکرات در حال دستیابی به توافقی هستند که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را کاهش میدهد و فعالیت‌های هسته ای ایران را به مدت 1 سال متوقف می‌کند!

ایران نیز تلاش می‌کند تمامی قطعنامه‌های مرتبط با تحریم که سازمان ملل آنها را تصویب کرده است پس از حصول توافق لغو شود. ایران همچنین حاضر نیست توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش را متوقف کند.

"ظریف" و "کری" چهارشنبه هفته گذشته 2 بار باهم ملاقات کردند و ملاقات آتی آنها احتمالاً یکشنبه هفته آینده در "ژنو" برگزار می‌شود.
گمانه‌زنی‌های مختلفی نیز درباره چارچوب کلی توافق ایران و غرب مطرح می‌شود.
نشریه "اکونومیست" که تحولات مرتبط با مذاکرات ایران و غرب را از نزدیک دنبال میکند چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 را – که به تعلیق تحریم‌های سازمان ملل بر ضد کشورمان منجر میشود -- در قالب 6 اصل کلی ترسیم می‌کند:
1. تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران از 9500 به 6 تا 7 هزار سانتریفیوژ کاهش می‌یابد.
2. از سانتریفیوژهای غیرفعال در محلی امن در ایران و تحت نظارت "آژانس بینالمللی انرژی اتمی" نگهداری می‌شود.
3. "ایران 8 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درجه خلوص پایین در اختیار دارد که حجم عظیمی از آن یا به روسیه صادر و یا به "اکسید" تبدیل می‌شود. هر اندازه حجم بیشتری از اورانیوم ایران از بین برده شود، تعداد کمتری از سانتریفیوژهای ایران نیز معدوم خواهد شد.
4. تغییراتی در سانتریفیوژهای باقیمانده ایران ایجاد میشود تا امکان تولید اورانیوم دارای درجه خلوص بالا در آنها سلب شود. البته ایران می‌تواند بعدها در صورت لزوم تغییرات مورد نظر خود را در سانتریفیوژها ایجاد کند.
5. تغییراتی در راکتور آب سنگین اراک ایجاد می‌شود تا ظرفیت تولید پلوتونیوم در آن از 8 کیلوگرم در ماه به 1 کیلوگرم کاهش یابد.
6. نظارت دقیق بر برنامه هسته ای ایران تا 10 سال ادامه می یابد و پس از آن به تدریج از گستره برنامه‌های نظارتی کاسته می‌شود؛ولی ممکن است برخی از فعالیت‌های هسته ای ایران همچنان تا 20 سال تحت نظارت باقی بماند.”

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا بر توقف 10 ساله فعالیت‌های هسته ای ایران تأکید می‌کند. وی در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: هدف آمریکا این است که اطمینان حاصل کند 1 سال میان زمان آغاز تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و دستیابی نهایی به سلاح هسته‌ای فاصله بیفتد.
این در حالی است که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته در سخنرانی خود در کنگره آمریکا از توافق احتمالی ایران و غرب به شدت انتقاد کرد.
وی که به دعوت جمهوریخواهان به آمریکا سفر کرده بود، در غیاب بسیاری از دموکرات‌ها و مقامات کاخ سفید در کنگره تصریح کرد: "... این توافق مسیر دستیابی ایران به بمب هسته ای را مسدود نمی‌کند. این توافق مسیر ایران را برای دستیابی به بمب هموار می‌کند. پس چرا باید کسی برای دستیابی به این توافق تلاش کند؟ ... ما توافق بهتری میخواهیم که مسیر آسانی برای دستیابی ایران به بمب ایجاد نکند. توافق بهتری که ممکن است اسرائیل و همسایگانش آن را نپسندند؛ ولی می‌توانند با آن کنار بیاییند.
بسیاری از نمایندگان دموکرات کنگره با حضور نیافتن در محل کارشان اعتراض خود را به سخنرانی "نتانیاهو" به نمایش گذاشتند. "اوباما" نیز حاضر به ملاقات با "نتانیاهو" نشد و معاون او "جو بایدن" هم که باید در سخنرانی های رسمی کنگره حضور داشته باشد، در واشینگتن حضور نداشت.
"جان یارموث" عضو دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت "کنتاکی" – در این باره به شبکه رادیویی "ان پی آر" گفت: "این سخنرانی کلمه به کلمه از کتاب "دیک چینی" کپی برداری شده بود. این سخنرانی چیزی نبود جز تلاشی برای حاکم کردن جو ترس و وحشت.
حتی در سرزمین‌های اشغالی هم مخالفت با اظهارات و سیاست‌های "نتانیاهو" در قبال ایران رو به افزایش است.
"آری شویت" خبرنگار و ستون نویس روزنامه صهیونیستی هاآرتص درباره سخنرانی "نتانیاهو" به رادیو "ان پی آر" گفت: نتانیاهو می‌خواهد همانند "چرچیل" باشد؛ ولی از انعطاف پذیری، دست و دلبازی و وسعت شخصیت "چرچیل" برخوردار نیست.
او در قبال فلسطینی‌ها و حتی در تعامل با اسرائیلی‌ها حاضر به اعطای امتیاز نیست. خیلی از اسرائیلی‌ها از این موضوع نگرانند که "نتانیاهو" با اظهاراتش پیوند عمیق صهیونیست‌ها و آمریکا را کمرنگ و مخدوش کرده است و خیلی‌ها در اسرائیل گمان می‌کنند نگاه به مقوله اسرائیل در آمریکا به مباحث‌های حزبی تبدیل شده است.
جالب اینجاست که کنگره تحت سیطره جمهوریخواهان هم برای تقابل با کاخ سفید از نگرش و سیاستی یکپارچه برخوردار نیست. به نوشته وبسایت شبکه خبری "ان بی سی" جمهوریخواهان سنا وادار شدند به دلیل مخالفت دموکرات‌ها رأی گیری درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران را به زمان دیگری موکول کنند.
قرار بود سنای آمریکا بررسی و تصویب قانونی را برای نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران سه شنبه همین هفته در دستور کار خود قرار دهد؛ اما تهدید تعدادی از سناتورهای دموکرات – که طراح همین طرح نیز بودند – آن را از دستور کار سنا خارج کرد.
چهارشنبه هفته گذشته 10 سناتور دموکرات با ارسال نامهای به "میچ مکانل" – رئیس جمهوریخواه سنا – مخالفت خود را با مطرح شدن این طرح در صحن علنی سنا اعلام کردند.

نشریه "بیزینس اینسایدر" درباره اختلاف حاکم بر کنگره طی انتشار مطلبی در وبسایت خود با عنوان "استراتژی کنگره در قبال ایران به بینظمی و آشفتگی تبدیل میشود" نوشت: نمایش اوایل هفته و زمانی آغاز شد که "میچ مکانل" رئیس جمهوریخواه سنا تصمیم گرفت طرح پیشنهادی دموکراتها را به جای مطرح شدن در کمیته‌های تخصصی مستقیماً در سنا به رأی بگذارد و حتی دموکراتهای طراح آن هم از پیگیری طرحشان منصرف شدند.
"هری رید" رئیس اقلیت دموکرات سنا – در بیانیه‌ای اقدام "مکانل" را تقبیح کرد.

باید دید آیا دموکراتها می‌توانند در آخرین سالهای حضورشان در کاخ سفید افتخار حصول توافق هسته ای با کشورمان را به نام خودشان ثبت کنند تا بدین وسیله اعتماد مردم آمریکا برای رأی دادن به یک "دموکرات" در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 جلب شود؟

گزارش از سلیمانی

منبع

"Our President, analytical news site"