ممکن است رهبری اصلاح طلبان یعنی آقای هاشمی و خاتمی از آقای عارف و روحانی بخواهند ائتلاف کنند و یکی از آنان همچنان در صحنه باقی بماند و دیگری بعنوان معاون اول در دولت آینده حضور داشته باشد. در این صورت آقای هاشمی و خاتمی مشترکا از ائتلاف حمایت خواهند کرد.

صادق زیباکلام در گفت و گو با خبرنگار شبکه ایران، ارزیابی اش از اولین مناظره انتخاباتی را در میان گذاشت. متن این مصاحبه در ادامه آمده است.

ارزیابی شما از مناظره انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
به نظر من مناظره چنگی به دل نمی زد. اما یک نکته مهم در مناظره وجود داشت که هم باعث استخفاف و تحقیر کاندیداهای ریاست جمهوری و هم مایه تعجب بینندگان بود. من اگر جای کاندیداهای ریاست جمهوری بودم تن به چنین مناظره ای نمی دادم.
به نظر می رسید هشت نامزد ریاست جمهوری سخنان تکراری می زدند؟
علت این مسئله این است 5 نفر از هشت نفر یعنی آقایان روحانی، عارف، رضایی، قالیباف و غرضی صراحتا و به طور شفاف از عملکرد دولت دکتر احمدی نژاد انتقاد می کردند و آقایان ولایتی و حداد عادل  به صورت تلویحی عملکرد هشت سال گذشته دولت را نقد کردند.
به نظر می رسید آقای جلیلی به نقد هشت سال گذشته نمی پرداخت و فقط به طرح یک سری انتقادهای کلی می پرداخت. از همین رو اذهان عمومی این برداشت را می کنند که کاندیداها حرف های جدیدی برای گفتن ندارند.
مناظره ها تاثری بر افزایش شور انتخاباتی داشت؟
وقتی که آقای هاشمی رفسنجانی ثبت نام کرد موجی از شور ونشاط انتخاباتی در میان مردم بوجود آمد. اما بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی آن موج انتخاباتی که در کشور ایجاد شده بود خوابید. بر همین اساس به نظر می رسد هنوز فضای انتخابات در کشور به راه نیافتاده است. برای همین در سطح شهر خیلی رنگ و بوی انتخابات را مشاهده نمی کنید. بعید به نظر می رسد مناظره ها خیلی کمکی به افزایش شور و نشاط انتخابات کند.
در طول مناظره جای خالی نماینده دولت احساس میشد. به نظر می رسد تقریبا از تمام طیف های سیاسی به غیر از دولت فعلی نمایندگانی حضور داشتند؟
من قبول دارم طرفداران دولت و احمدی نژاد در میان هشت نامزد نماینده ای ندارند. البته از طیف اصلاح طلبان آقای عارف و روحانی نمایندگی تمام عیار این جبهه نیستند. اگر آقای هاشمی در صحنه انتخابات حضور می داشتند می توانست به شایستگی رهبری این طیف را به دست گیرد.
آیا ائتلاف بین آقای دکتر عارف و حسن روحانی را محتمل می دانید؟
ممکن است رهبری اصلاح طلبان یعنی آقای هاشمی و خاتمی از آقای عارف و روحانی بخواهند ائتلاف کنند و یکی از آنان همچنان در صحنه باقی بماند و دیگری بعنوان معاون اول در دولت آینده حضور داشته باشد. در این صورت آقای هاشمی و خاتمی مشترکا از ائتلاف حمایت خواهند کرد.
دراین حالت بخشی از آرائی که با آمدن هاشمی در انتخابات بوجود می آمد، با ائتلاف آقای عارف و روحانی به سبد آرا این ائتلاف ریخته خواهد شود.
اگر این اتفاق رخ دهد به نظر شما رقابت بین کدام نامزدها خواهد بود؟
ممکن است ائتلاف اصلاح طلبان با آقای قالیباف به دور دوم برود. چون شانس آقای قالیباف نسبت به سایر نامزدهای اصول گرا بالاتر است.