عضو حزب مؤتلفه گفت: معاون سیاسی وزارت کشور اصلاحات مجوز ورود وانت‌های حامل"سنگ" به دانشگاه تهران را می‌داد و سازمان محیط زیست "بی سیم‌هایی" مخصوص برای آشوبگران تامین می‌کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حمیدرضا ترقی، عضو حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با نسیم با اشاره به سالروز قائله ۱۸ تیر ۷۸ اظهار داشت: شرایط سال ۷۸ به گونه‌ای بود که شاهد تسلط اصلاح‌طلبان بر کشور بودیم و چند برنامه در دستور کار آنها برای دموکراتیزه و سکولاریزه کردن جامعه دنبال می‌شد و همچنین حرکتی در فضای مطبوعات کشور به راه افتاده بود و روزنامه‌ها، مطبوعات و نشریات دانشجویی زیادی بودند که نوعأ اکثر آنها برای اپوزیسیون قلم می‌‌زدند و شبهه پراکنی و هتاکی از شاخصه‌های نویسندگان آن‌ها بود.

وی در ادامه افزود: هدف آنها از صدور مجوزهای بیشمار برای مطبوعات مختلف؛ کار کردن بر ذهن جوانان برای اختلاف افکنی بود و حتی ظهور و بروز احزاب مختلف و نوظهور آن هم به تعداد ۱۵۰حزب و تشکل‌های صوری در حالی صورت می‌گرفت که فضای جامعه مدنی جدیدی را برای تشکل‌های بی پایه بوجود بیاورند تا بتوانند در عرصه سیاسی کشور بر انسجام نیروهای طرفدار اصلاحات همت بگمارند.

ترقی با بیان اینکه شرایط سیاسی ۷۸ به گونه‌ای بود که دانشگاه را به فضایی برای جولان تحرکات سیاسی تبدیل کردند اظهار داشت: هدف از سیاسی کردن دانشگاه با آن تحرکات مقابله در برابر نظام بود که حتی در عرصه بین‌الملل نیز روند سازش با غرب و عدول از مواضع اصلی انقلاب و اسلام را دنبال می‌کردند و در موضوع مقابله با شورای نگهبان با هرگونه اعمال نظر این شورا را بر انتخابات و مصوبات مجلس زمینه مخالفت را فراهم می‌کردند.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از واقایع ۱۸ تیر ۷۸ در مجلس پنجم با تأکید بر اینکه هاهنگی و یکدستی وقایع آن سال مبین این است که یک حرکت مشخص پشت پرده این حوادث بوده است افزود: می‌توان گفت از سال ۶۸ تا ده سال پس از آن یعنی ۷۸، این مجمع روحانیون مبارز بود که همواره با مواضع رهبر معظم انقلاب زوایه داشته و آنها در پشت پرده این رخدادها مؤثر بودند و از همان سال ۶۸ برنامه‌ریزی کردند تا دولت را به گونه‌ای در دست بگیرند که اختیارات ولی فقیه را تا حد نظارت فقیه کاهش دهند و بیشتر این اختیارات در دست ریئس جمهور باشد.

وی گفت: آنها می‌خواستند به نوعی روند دموکراسی غربی را بر اساس معیارهای آنها دنبال کنند؛ درواقع به دوگانگی قدرت دامن زدند تا به اهداف خود برسند؛ این یک برنامه دراز مدت بود و حتی در طی آن رویداد ما شاهد حمایت‌های غرب به ویژه آمریکا و انگلیس بودیم.

ترقی با اشاره به نقش کشورهای بیگانه و حتی عوامل دولتی و مسؤلین وقت تصریح کرد: رادیوهای بیگانه به سمت خط دادن به دانشجوهای ما حرکت کردند و عوامل نفوذی نیز در اعترافات خود به همه این اقدامات اذعان داشتند؛ در تحقیقات کمیسیون تحقیق و تفحص در خصوص این اتفاقات مشخص شد که معاون سیاسی وزیر کشور وقت در مجوز دادن به وانت‌های دارای سنگ و ورود آنها به محوطه دانشگاه نقش داشته است و حتی سازمان محیط زیست برای در اختیار قراردادن بی سیم‌های مخصوص این سازمان به دانشجوها نقش داشته است.

نماینده مردم مشهد در مجلس پنجم همه این عوامل را نشان دهنده تحرکاتی حمایت شده از سوی دولت دانست و خاطر نشان کرد: بعد از حرکت به سمت بیت رهبری و در پی اخطار فرمانده سپاه وقت به رئیس دولت، به آنها دستور داده شد تا عقب‌نشینی کنند و این یعنی اینکه شورشیان تحت دستور دولت تغییر مسیر دادند و این به معنای حمایت صریح دولت از آنان بود.

ترقی در ادامه گفت: در آن زمان رئیس وقت کمیسیون تحقیق و تفحص از واقعه ۱۸ تیر در مجلس پنجم فائژه هاشمی بود و اینقدر تنظیم این گزارش و ارائه آن به مجلس را طول داد و نگذاشت این گزارشات به جمع بندی برسد.

عضو حزب موتلفه با اشاره به نقش اصلاح طلبان در طراحی این گونه توطئه‌ها گفت: دردانشگاه‌ها دفتر "تحکیم وحدت" به نوعی بازوی مجمع روحانیون مبارز محسوب می‌شد و انجمن‌های اسلامی دستورات خود را از حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی می‌گرفتند؛ از سویی هم، روزنامه سلام با شکایت بنده و آقای احمدی نژاد برایش کیفرخواستی تهیه شد و محاکمه گردید و دستور توقیف آن صادر شد.

وی افزود: جریان اصلاح‌طلب می‌خواست که موسوی خویینی‌ها، مدیر مسؤل روزنامه سلام همچنان در پشت پرده بماند و آسیبی نبیند، به همین علت تعطیلی این روزنامه بهانه‌ای شد برای تحرکات ۱۸ تیر ۷۸؛ ضربه‌ای که تعطیلی این روزنامه به بدنه اصلاح‌طلبان زد برنامه‌ریزی آنها را طی ۱۰ سال بهم ریخت و حمایت این جریان و حتی نهضت آزادی از این غائله بر کسی پوشیده نماند.

ترقی در ادامه با بیان اینکه همان عواملی که قائله ۷۸ را رقم زدند همان هایی هستند که برای فتنه ۸۸ نیز برنامه ریزی کردند گفت: همان مواضعی که در ۷۸ دنبال می‌شد در ۸۸ نیز دنبال شد و همان عوامل ایفای نقش کردند و حتی همان حمایت‌های بیگانگان در ۸۸ به صورت علنی‌تر نمایان شد.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از وقایع ۱۸ تیر ۷۸ با اشاره به نقش آفرینی افرادی چون "حقیقت‌جو، منوچهری، افشاری" در سال ۷۸ ادامه داد: این افراد در فتنه ۷۸ نقش آفرینی کردند و پس از آن به دامن کشورهای غربی پناهنده شدند و در پی آن در سال ۸۸ نیز افرادی همچون مزروعی نقش آفرینی کردند و به غرب پناهنده شدند؛ اگر حمایت های غرب به صورت آشکارا از فتنه‌گران نبود امثال این افراد به جای محاکمه غیابی به صورت علنی محاکمه می‌شدند.

ترقی در پایان با بیان اینکه حضور عوامل مژثر در اینگونه فتنه‌ها برای کشور و نظام خطرناک است خاطر نشان کرد: طبیعتأ اگر بازگشت اینها به عرصه سیاسی کشور به منظور انجام فعالیت‌های براندازانه نباشد نمی‌تواند مانعی داشته باشد، اما اگر حضور این افراد به بهانه روی کار آمدن دولت جدید و ظهور شرایط مناسب برای حضور اصلاح طلبان، زمینه ای باشد تا آنها تحرکات خاص خود را ادامه دهند و برای فتنه‌های دیگر زمینه‌سازی کنند قطعا وجود این افراد خطرناک است و دستگاه‌های اطلاعاتی ما وظیفه‌ای سنگین خواهند داشت، آنها باید مراقبت کنند تا اینگونه افراد به سمت اقدامات براندازانه نروند.