روز گذشته روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، خبري از ديدار رئيس اين مجمع با دبير و اعضاي خانه كشاورز منتشر كرد كه در آن عيسي كلانتري، دبيركل اين خانه از عدم حمايت از بخش كشاورزي و كاهش قدرت خريد مردم و همچنين خروج نخبگان از بخش كشاورزي انتقاد كرده بود و اين عوامل را از تهديدات بخش كشاورزي دانسته بود.

شايد قبل از هر توضيحي راجع به اين خبر لازم باشد با خانه کشاورز و دبير آن آشنايي مختصری داشته باشیم. عيسي كلانتري دبیرکل خانه کشاورز از سال 1368 تا 1380 به مدت 12 سال وزير كشاورزي كابينه‌هاي هاشمي رفسنجاني و كابينه اول خاتمي بود. کلانتری در دولت دوم خاتمی از دولت کنار گذاشته شد. وی پس از ترک کابینه، تشکیلاتی به ظاهر صنفی اما در حقیقت با اهداف سیاسی تشکیل داد تحت عنوان «خانه کشاورز» تا احتمالا مطالبات به حق کشاورزان را که خود تحت مدت 12 سال وزارت نتوانسته بود به هیچکدام از آنها جامه عمل بپوشاند و کشاورزی ما در دوران او بسیار آسیب دید، بهانه کرده و خود را حامی کشاورزان نشان دهد.
شاید الگوی وی در این امر آقای محجوب و خانه کارگر بود که تنها در ایام انتخابات و برای رای به افرادی چون محجوب و سرحدی زاده به یاد می آورند که فارغ از درگیری‌های سیاسی که آنان خود را وارد آن کرده و خود را در قامت یک حزب جا انداخته اند، در این کشور کارگری نیز وجود دارد و خانه کارگر احتمالا باید گوشه چشمی هم به این قشر زحمتکش می انداخت. کلانتری در انتخابات مجلس هشتم کاندید شد اما از سوی هیات نظارت صلاحیت وی رد شد.
وی در آستانه انتخابات دهم به یکی از اعضای فعال ستاد میرحسین موسوی تبدیل شد و یکی از کسانی بود که خود را به آب و آتش می زد تا بتواند جلوی رای مجدد مردم به احمدی نژاد را بگیرد.
اما جالب تر از سابقه کلانتری مواضع او در آستانه انتخابات است که در ذیل به یک مورد آن اشاره می شود.
عیسی کلانتری در شهر هشترود مدعی شد "شگرد دولت و صدا و سیما این است که مردم به صورت کمرنگ در پای صندوق های رای حاضر شوند".وی اضافه کرد "اگر ‏13‏ میلیون آذری رای دهند، موسوی رئیس جمهور است"، در عین حال گفته "اگر چنین نشود باید چادر به سر کرده و از ایران فرار کنیم." وی با بیان اینکه "اگر قومیت ها رای دهند موفقیت صددرصد با موسوی است"، اضافه کرده "اگر نمی‌خواهید به موسوی رای دهید به فرد دیگری غیر از احمدی نژاد رای دهید‏.‏"این گفته کلانتری در حالی است که "تنها" کسی که با پوشش زنانه از ایران فرار کرده، "بنی‌صدر" است.
تکیه بر رای آذربایجانی ها برای موسوی در نگاه کلانتری یادآورر نظرات جالب همسر میرحسین در گفتگو با بی بی سی است که گفته بود «آذربایجان فرزند خود را رها نمی کند تا به فرد دیگری رای بدهد.»
آقای کلانتری با سابقه ای که بخشی از آن در بالا ذکر شد روز گذشته در حضور رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام از وضعیت کشاورزی ما گزارش می دهد و نسبت به وضعیت کشاورزی ابراز نگرانی می کند. مشخص نیست وی چه جایگاه حقوقی در این رابطه دارد؟
نکته اینکه کلانتری به عنوان وزیر سابق آقای هاشمی می توانست به طور خصوصی به دیدار رئیس سابقش برود و هر گزارشی خواست به او ارائه دهد اما جالب است که خبر این دیدار رسما از طریق مجمع انتشار یافته است. معنای این خبر این است که دیدار فوق خصوصی نبوده بلکه یک دیدار کاملا رسمی و در چارچوب وظایف مجمع است.
حال سوال این است کسی که مدعی میشود اگر احمدی نژاد رای آورد باید همچون بنی صدر از کشور فرارکنیم، انتظار داشته باشیم که به تعریف و تمجید از کشاورزی دولت بپردازد و نگاه سیاسی خود را در آن دخیل نداند.
در ثانی آیا ریاست محترم مجمع اگر گزارشی از وضعیت کشاوزی کشور می خواست ایا بهتر نبود از مسئولان وزارت کشاوزی یا حدااقل کمیسیون کشاورزی مجلس مطالبه می کرد نه یک تشکیلات خصوصی که بیشتر انگیزه سیاسی دارد تا صنفی.