فرایم آسکولای، مقام سابق انرژی هسته ای اسرائیل و محقق ارشد در دانشگاه تل آویو می گوید:«از نظر سیاسی با اهمیت است چون جهان نگران است که ایران از طریق پلوتونیوم قصد ساخت بمب اتمی را داشته باشد.»

 

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از دولت بهار/ نشریه تایم چاپ لندن در گزارشی به قلم کارل ویک نوشت:

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در یک گفت و گوی تلویزیونی در روز پنج شنبه گفت ایران قصد دارد تغییراتی در نیروگاه هسته ای اراک، در دویست و پنجاه کیلومتری جنوب تهران انجام دهد که بر اساس آن تولید سوخت برای سلاح هسته ای مشکل تر خواهد شد.
این ظاهراً اولین نشانه از اقدامات ایران در راستای بده بستان در مذاکراتی است که در ژنو با آمریکا و قدرت های جهانی به ثمر رسید.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با پرس تی وی تاکید کرد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است اما "سوالات بجایی" در این مورد وجود دارد که چرا ایران دو تکنولوژی ای را که می تواند به ساخت سلاح اتمی برسد، تعقیب کرده است.
یک بخش از برنامه هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم است که با غلظت پائین می تواند برای تولید نیرو استفاده شود و با غلظت بالا برای تولید سلاح هسته ای.
همزمان ایران در اراک مشغول ساختن رآکتور آب سنگین است. آب سنگین آب گران قیمتی است که برای برنامه های اتمی برای ساخت پلوتونیوم استفاده می شود که می تواند برای ساخت بمب هم مورد استفاده قرار بگیرد.
صالحی تاکید کرد که ایران آماده است فعالیت های تاسیسات اراک را از تولید آب سنگین به تولید آب معمولی یا "سبک" تقلیل دهد تا شائبه استفاده نظامی از آن کم شود:« ما می توانیم در این زمنیه تغییراتی انجام دهیم. یعنی از این راکتور پلوتونیوم کمتری تولید کنیم تا نگرانی ها رفع شود.»
این کار می تواند اولین عقب نشینی ایران از برنامه هسته ای اش باشد.
تمام تعهدات ایران در برابر قدرت های جهانی که در بیست و چهارم نوامبر در ژنو به ثمر رسید، موقت و قابل برگشت است. توافق ژنو قصد دارد جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را برای شش ماه بگیرد تا در این مدت توافق دائم حاصل شود.
افرایم آسکولای، مقام سابق انرژی هسته ای اسرائیل و محقق ارشد در دانشگاه تل آویو می گوید:«از نظر سیاسی با اهمیت است چون جهان نگران است که ایران از طریق پلوتونیوم قصد ساخت بمب اتمی را داشته باشد.»
آسکولای می گوید که آب سبک هم می تواند برای تولید بمب استفاده شود( رآکتور عراق که در سال ۱۹۸۰توسط ایران و سال ۱۹۸۱ توسط اسرائیل بمباران شد، آب سبک تولید می کرد.) اما متخصصان می گویند پلوتونیومی که از آب سبک تهیه شود بسیار کمتر از آب سنگین قابل استفاده در تولید سلاح هسته ای است. آسکولای می گوید:« به طریق عملی ساختن پلوتونیوم از آب سبک کار چندان ساده ای نیست.»
اما ایده آب سبک که تعجب برانگیز شده، قبلاً هم به کار گرفته شده است. در ماه مه ۲۰۱۳ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی را مطلع کرد که قصد دارد از آب معمولی برای آزمایش رآکتور اراک استفاده کند که کارشناسان در این زمینه گفتند استفاده حتی مقدار کمی آب سبک، طراحی برای استفاده از آب سنگین را تخت الشعاع قرار می دهد. این برنامه این چنین تعبیر شد که ایران می خواهد رآکتور اراک را از گردونه خارج کند و امکان هرگونه استفاده نظامی از آن را از بین ببرد. گفت و گوی صالحی نشان می دهد که شاید تکنیسین ها قبلاً این کار را کرده اند و سیاستمداران ایرانی تازه آن را آشکار می کنند.