توجه ناگهانی رسانه های بیگانه به سوی سایت هایی همچون یو تیوپ ، تویتر ، فیس بوک و... از یک سو وتحول به وجود آمده در این سایت ها وایجاد زبان فارسی در آنها آنهم به شکل ناگهانی از سوی دیگر سئوال زیادی را در میان تحلیلگران در رابطه با نحوه شکل گیری این نوع رویکرد با وجود تمام پیش نیازهای آن به وجود آورد.

در حالیکه رسانه های غربی وبرخی از رسانه های ضد انقلاب ادعا می کنند که انتخابات ایران دچار تقلب شده است ، تفسیرهایی دیگری هم از طریق ها اطلاعات جسته وگریخته ای به دست آمده است که خبر از ابعاد دیگری از این ماجرا دارد .

با بررسی منابع مختلف از جمله رسانه های رژیم صهیونیستی که معمولا به افشای برخی از اسرار پشت پرده می پردازند به این نتیجه می رسیم که اینبار غربی ها از شبکه اینترنت به عنوان هیزمی برای افزایش آتش بحران واغتشاش در جمهوری اسلامی ایران سود بردند.

به اعتقاد کارشناسان صهیونیستی امروز شبکه اینترنت به یکی از مهمترین منابع شکل گیری وانتقال اخبار ایران به رسانه های غربی تبدیل شده است ، اما این اعتقاد وطرز تلقی چگونه به وجود آمده ومهندس ومدیر آن چه طرف هایی هستند.

با نگاهی به سایت تویتر ملاحظه می کنیم که وزارت امور خارجه آمریکا برای ادامه فعالیت این سایت به  رغم نیاز آن به تعمیرات اساسی وارد عمل شد تا این تریبون اطلاع رسانی غربی در این برهه خاص همچنان فعال باقی مانده وبتواند اطلاعاتی مخالفان جمهوری اسلامی را منتشر کند.

اما این نوع رویکرد چگونه شکل گرفت ومهندسان اصلی آن چه کسانی هستند:

رسانه های صهیونیستی در این رابطه فاش کردند ، گارد کوهن ( که یک یهودی صهیونیست در وزارت امور خارجه آمریکاست) فردی بود که با مسئولین تویتر برای متقاعد کردن آنها جهت صرفنظر از تعمیرات خود وارد مذاکره شد.

او یکی از اعضای گروه برنامه ریزی سیاسی در وزارت امور خارجه آمریکاست ، گروهی که از سبتامبر 2006 کار خود را آغاز کرده است.

هدف کلی این گروه بررسی وپیگری پرونده های مربوط به مبارزه با تروریس وافراطی گری است ، اما این گروه فعالیت های دیگری هم دارد .

در سال 2008 کوهن برنامه وزارت امور خارجه آمریکا تحت عنوان " ائتلاف  جنبش های جوانان" را مدیریت کرد ، این برنامه نحوه استفاده از سایت های الکترونیکی پر بازدید کننده همچون فیس بوک را در راستای اهداف آمریکا وبخصوص سازمان دهی فعالیت های جوانان در کشورهایی که واشینگتن آنها را رژیم های سرکوبگر می نامد وصد البته جمهوری اسلامی ایران هم در صدر این لیست قرار گرفته در دستور کار خود دارد.

حضور کوهن در این پست دقیقا با اختصاص 75 میلیون دلار از سوی وزارت امور خارجه آمریکا برای برنامه های تبلیغاتی ضد ایرانی همزمان شد.

یکی دیگر از وظایف کوهن وگروه همراهش (که نامشان هنوز افشا نشده) در گروه سیاست گذاری سیاسی ، ابتکار روش های جدیدی در استفاده از شبکه اینترنت برای اهداف مرتبط با برهم زدن استقرار در جمهوری اسلامی ایران است.

در این چارچوب کوهن در جلسات گروه سیاسیت وعملیاتی ایران وسوریه موسوم به "ایساک" هم شرکت کرد ، این گروه  حاصل فعالیت وهمکاری مشترک سازمان های مسئول برنامه ریزی وعملیات سری علیه ایران با هدف تغییر نظام در ان است که یکی از مصوبات آن فراهم کردن زمینه وقوع انقلاب مخملی در ایران است ، این برنامه از سال 2006 در دستور کار قرار گرفت.

در واقع دولت باراک اوباما سیاست تغییر نرم را از دولت بوش به ارث برده است ، گرچه که دولت بوش فعالیت های محرمانه شدیدتری هم در دستور کار خود داشت.

گرچه سیاست خارجی دولت اوباما به رهبری خانم هیلاری کلینتون رویکردهای سرسختانه وشدید را از برنامه های تعامل با ایران خارج کرد اما رویکرد براندازی نرم همچنان در دستور کار باقی ماند.

خانم کلینتون بارها از قدرت هوشمندانه برای تعامل با ایران وبخصوص در چارچوب درخواست غیر مشروط اوباما برای دیدار مسئولین ایرانی وآمریکایی دفاع کرد.

به محض ورود کلینتون به وزارت امورخارجه وی در جریان فعالیت گروه ایساک قرار گرفت ، معرف وی هم دنیس راس دیپلمات کارشکته آمریکایی است  او که سابقه فعالیت در دوره های ریاست جمهوری بوش پدر وپسر ونیر کلینتون را دارد اینبار از سوی دیگر دمکرات کاخ سفید به عنوان فرستاده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در ایران منصوب شده است تا در راس فعالیت این گروه قرار بگیرد.

از دیگر اطلاعات افشا شده در مورد مجموع ایساک فعالیت گروه از طریق واسطه های اروپایی است ، بر اساس اطلاعات افشا شده ایساک از طریق طرف های اروپایی زمینه انجام عملیات را در ایران فراهم می کند واکنون انقلاب نرم  همانند الگویی چکسلواکی  واوکراین را به عنوان راهبرد اصلی در دستور کار خود قرار داده است.

بر اساس این پروزه باید تعداد کافی از مخالفین در داخل ایران بسیج شده واین مخالفین از توانایی کافی برای تغییر واقعیت های نظام برخوردار شود که اولین گام آن خارج کردن احمدی نژاد از پست ریاست جمهوری است.

این راهبرد هم قرار بود از طریق انتخابات ژوئن 2009 ایران انجام پذیرد.

دنیس راس یکی از مهمترین حامیان اندیشه های کوهن در این رابطه است وحتی بعنوان یکی از اعضای موسس انستیتو پژوهش های سیاست خاور دور واشینگتن زمینه را برای چند سخنرانی کوهن در این موسسه تحقیقاتی فراهم کرد ، یکی از این سخنرانی ها تحت عنوان " زنان وجوانان وتغییر در خاور میانه" بود که محور اصلی آن دمکراسی دیجیتالی بود.

به اعتقاد کوهن جوانان در خاور میانه به طور اخص آماده تاثیر پذیری از خارج هستند  واین تاثیر گذاری باید از طریق گذرگاه های دیجیتالی مانند  ، شبکه های ماهواریه ای ، تلفن همراه وشبکه اینترنت صورت پذیرد.

این نوع اندیشه ها باعث شد تا کوهن با وجود تغییر دولت ها در آمریکا همچنان در صدر این نوع فعالیت ها در وزارت امور خارجه آمریکا باقی بماند ، تا زمینه برای آنچه که به تحریک جوانان در داخل ایراندر چارچوب انتخابات ژوئن 2009 است فراهم شود.

به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایلی که باراک اوباما در سخنرانی خود در دانشگاه قاهره سعی کرد خود را از هر نوع تاثیر گذاری در انتخابات مبرا کند تا در فاز های بعدی پروزه ایساک رد پایی از کاخ سفید دیده نشود ، این مسئله زمانی اهمیت بیشتری می گیرد که بدانیم دنیس راس یکی از تهیه کنندگان متن سخنرانی اوباما بود.

به گفته کارشناسان رویکرد تبلیغات آمریکایی غربی به نحوی تدوین شد که از یک سو باراک اوباما وآمریکا از ایجاد تغییر در ایران دور باقی نگه داشته شوند واز سوی دیگر به طور غیر مستقیم از یک نامزد خاص در انتخابات ایران حمایت شد واینگونه وانمود گردید که این قهرمان محبوب جوانان برای تایجاد تغییر در ایران وارد صحنه شده است تا زمینه برای  انقلاب نرم فراهم شود، فارغ از اینکه مراکز تصمیم گیری ایران هم متوجه این تلاش بوده وفعالیت سازمان های مختلف بیگانه  وارتباطات آنها را به طور کامل زیر نظر خود دارند.

به اعتقاد کارشناسان صهیونیست با توجه به اینکه غرب در این رویکرد خود هم شکست خورده است اینبار باید به شکل دشوار تری دروازه گفتگو با ایران را باز کند.

منبع : شبکه ندای قدس WWW.QUDS.IR