عضو کمیسیون تلفیق گفت: مواد بسیاری از لایحه بودجه در زمان بررسی در کمیسیون تلفیق اصلاح یا حذف شده است که این موضوع چالش جدیدی برای بررسی بودجه در صحن علنی است.

با آغاز بررسی لایحه بودجه سال 92 که کمیسیون تلفیق با تغییرات فراوان آن را به صحن علنی مجلس آورده مشخص می‌شود بودجه تصویبی کمیسیون تلفیق با بودجه ارائه شده توسط دولت تعارض بسیار زیادی دارد.
انتقاد یک‌جانبه از لایحه بودجه موضوع تازه‌ایی نیست که امروز در صحن علنی مجلس شاهد آن بودیم. تجربه سال‌های گذشته نیز نشان داده هرگاه دولت نهم و دهم لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرده، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس انتقاد‌های تندی علیه لایحه بودجه به راه‌ انداخته‌ و ادعاهای عجیب و غریبی درباره غیرکارشناسی بودن لایحه دولت مطرح کرده‌اند.
لایحه بودجه امروز در حالی به صحن علنی رفته که کمیسیون تلفیق تغییرات گسترده‌ای در لایحه بودجه دولت وارد کرده است.
یکی از اصلی ترین تغییراتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه اعمال کرده کاهش اعتبارات هدفمندی یارانه ها است. دولت درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه پیشنهادی‌اش برای سال 92 را 120‌هزار‌میلیارد تومان پیشنهاد کرد، اما اعضای کمیسیون تلفیق به‌راحتی با آن مخالفت کردند و درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را با کاهش 70‌هزار‌میلیارد تومانی به حدود 50‌هزار‌میلیارد تومان رساندند. این اقدام در روزها و هفته‌های گذشته همواره مورد انتقاد دولتی بود و حتی خبر عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال‌جاری از سوی رحیم ممبینی، معاونت بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، مطرح شد.
کاهش درآمد حاصل هدفمندی یارانه‌ها از سوی اعضای کمیسیون تلفیق به 50‌هزار‌میلیارد تومان یعنی کاهش 16‌هزار‌میلیارد تومانی نسبت به سال 91، که این امر به‌معنی کاهش رقم یارانه نقدی یا کاهش تعداد دریافت‌کنندگان یارانه نقدی است. اقدامی که دولت بشدت با آن مخالف است زیرا در قانون هدفمندی صراحتا اعلام شده که دریافت یارانه عمومی است و نمی‌توان گروهی را بدون این‌که خود انصراف دهند از جمع دریافت‌کنندگان یارانه نقدی کنار گذاشت.

در همین خصوص عضو کمیسیون تلفیق بودجه با تشریح چالش‌های بودجه 92 برای تصویب در صحن علنی مجلس گفت: نمایندگان باید یک تصمیم قطعی برای ادامه هدفمندی یارانه‌ها بگیرند؛ زیرا ادامه هدفمندی با وضعیت فعلی نامشخص است. عزت‌الله یوسفیان‌ملا به فارس اظهار داشت: با درآمد 50‌هزار‌میلیارد تومانی مصوب کمیسیون، دولت نمی‌تواند یارانه نقدی فعلی را به همه دهک‌ها اختصاص دهد، حتی در صورتی که سهم دیگر بخش‌ها نظیر صنعت را ندهد. ضمن این‌که با درآمد 50‌هزار‌میلیاردی، قیمت بنزین حداقل 900 تومان خواهد شد و دولت هم نمی‌تواند و نمی‌خواهد تعداد یارانه‌بگیران را کم کند.
یوسفیان گفت: بزرگ‌ترین چالش بودجه این است که با رقم تصویبی در تلفیق، هم قیمت سوخت افزایش پیدا می‌کند و هم امکان بازتوزیع یارانه نقدی به‌طور کامل وجود ندارد.

این نماینده مجلس چالش دیگر بودجه را تغییرات زیاد کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه دانست و ادامه داد: مواد بسیاری از لایحه بودجه در زمان بررسی اصلاح یا حذف شده است که این موضوع هم در صحن علنی با موضع‌گیری دولت مواجه خواهد شد.
وی درباره بودجه عمرانی دولت گفت: بودجه عمرانی در زمان بررسی در کمیسیون به نصف کاهش داده شده است و با وجود افزایش هزینه ساخت و مصالح ساختمانی امکان اجرای پروژه‌ها وجود ندارد.