اصل 138 قانون اساسی به رییس مجلس حق ابطال و لغو مصوبات دولت را نداده و اگر رییس مجلس ایرادی ببیند با ذکر دلیل برای تجدیدنظرمی تواند آن را بر گرداند.
معاون رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی با بیان این که دولت در جایگاه مجری انتخابات تا به حال کسی را به عنوان کاندیدا معرفی نکرده و نمی کند، گفت: حامیان دولت به عنوان یک طیف سیاسی در کشور می توانند کاندیدا معرفی کنند.
حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدرضا میرتاج الدینی » در گفت و گو اختصاصی با ایرنا با بیان این که دولت تا حکم تنفیذ رییس جمهوری بعدی کارهای روزانه و معمولی خود را انجام می دهد، افزود: نباید اقدامات عادی دولت را به فعالیت انتخاباتی نسبت دهند و هر اقدام طبیعی دولت را تبلیغاتی عنوان کنند.
میرتاج الدینی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که حامیان دولت به عنوان یک طیف سیاسی کاندیدا معرفی خواهند کرد یا خیر؟، گفت: با توجه به حضور سلایق سیاسی مختلف در انتخابات آتی ریاست جمهوری حامیان دولت احتمالا کاندیدایی را معرفی خواهند کرد، اما هنوز فرد مورد نظر را اعلام نکردند.
وی در خصوص این که برخی عنوان می کنند آیا قصد حضور در انتخابات آتی را دارید، گفت: هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام، گرچه افراد مختلف از استان های کشوربا من تماس می گیرند واز من دعوت کردند که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری شرکت کنم .
*** کاندیداها برنامه خود را به مردم بگویند
میرتاج الدینی،به ایرنا گفت: حضور کاندیداهای طیف های مختلف سیاسی برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری نشان از اهمیت بالای انتخابات در کشور است، اما مهم تر از آن داشتن برنامه مدون در سطح کلان است که کاندیداها باید ارایه کنند.
وی با بیان این که تاکنون کاندیداها برنامه عملیاتی خود را در مسائل اصلی و کلان کشور ارایه نکرده اند،افزود: کاندیداها باید برنامه های خود را درچنین سطحی و در نگاه کلان برای مردم تشریح کنند.
میرتاج الدینی یادآور شد: دکتر احمدی نژاد در دوره مسوولیت خود برنامه های کلانی از جمله اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و مسکن مهر که در زمره سیاست های کلان کشور به شمار می رفت را برای مردم شرح داد و امروز آن را عملیاتی کرد.
وی تصریح کرد: کاندیداها باید کلیت برنامه های عملیاتی خود را مد نظر قرار دهند چون برای مردم مهم است که رییس جمهوری آینده چه اقداماتی را برای آنها در نظر دارد.
***حمله به عملکرد دولت شیوه برخی کاندیداها
معاون رییس جمهوری با اشاره به این که امروز برخی کاندیداها برای حضور در عرصه به جای ارائه برنامه های خود از تخریب عملکرد دولت استفاده می کنند ، گفت: اکثر کاندیداها با حمله به عملکرد دولت به دنبال مطرح کردن خود هستند که البته دیواری کوتاهتر از دیوار دولت نیز وجود ندارد، هر چند کسی که در مقام اجر است باید آن را به جان بخرد.
میرتاج الدینی با بیان این که دولت خود را عاری از اشکال نمی داند، تصریح کرد: انتقاد سازنده از دولت نه تنها بد نیست بلکه باعث بر طرف شدن نقاط ضعف می شود اما امروزه بیشتر انتقادات به دولت غیرمنصفانه و تخریبی است.
وی خاطرنشان کرد: امروز مهم است که مردم تشخیص می دهند این انتقادات منصفانه و یا غیرمنصفانه است.
عضو کابینه دولت دهم با اشاره به انتشار یادداشتی از سوی جمعی از اقتصاددانان کشور که دولت را مورد آماج حملات تخریبی خود قرار داده اند، گفت: این قبیل اقدامات به گونه ای طراحی شده که گویی دولت در این 8 سال هیچ اقدام مثبتی را انجام نداده است.
میر تاج الدینی افزود: این گونه بداخلاقی ها در بین ملت خریدار ندارد و تنها هدف این تخریب ها زیر سووال بردن اقدامات مثبت دولت است، همانطور که رهبری بارها تاکید کردند که این دولت اقدامات مهمی را انجام داده و فرد بعدی باید اقدامات مثبت را ادامه و نقاط ضعف را به قوت تبدیل کند.
*** عده ای به دنبال تخریب دولت هستند
معاون رییس جمهوری در قانون اساسی با اشاره به هجمه های فراوان علیه دولت و شخص احمدی نژاد افزود: تخریب ها از سوی چند دسته صورت می گیرد که نخست مخالفین احمدی نژاد هستند که در بدو ورود به عرصه اجرایی، همواره سعی کردند با تخریب، دولت را با مردم دربیاندازند.
میرتاج الدینی ادامه داد: دسته دیگر مخالفینی هستند که در میانه راه از وی جدا شدند و رقبای سیاسی دسته ای دیگرکه موفقیت دولت را نمی بینند و دست به تخریب می زنند.
وی با بیان این که عده ای در هر کاری که دولت انجام می دهد جنبه های سیاسی آن را برجسته کرده و حملات و انتقادات غیراصولی خود را در فضای عمومی جامعه نشر می دهند،تصریح کرد: این اقدام از دایره انصاف و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به دور است.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: روند تخریب ها با توجه به سال پایانی ماموریت دولت تشدید شده است.
**** تا قبل از دولت نهم مدیریت در دست 200 نفر جابه جا می شد
میرتاج الدینی درباره اقدامات دولت در عرصه های اقتصادی، مدیریتی، فرهنگی و علمی اشاره کرد و افزود: از جمله اقدامات موثر دولت احمدی نژاد در عرصه فرهنگی بوده است و همانطور که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند این دولت در عرصه فرهنگی توانسته ارزش ها و گفتمان انقلاب را احیا کند.
وی به دیگر اقدامات سازنده دولت تحول گرا از جمله جذب نخبگان در بدنه اجرایی کشوراشاره کرد و گفت: متاسفانه طی 25 سال قبل از دولت نهم، مدیریت ها تنها در دست افراد ارشد کشور در یک مجموعه 200 نفری دست به دست می شد که این مانع گردش نخبگان بود.
معاون اجرایی رییس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه با روی کار آمدن آقای احمدی نژاد این سبک مدیریت از این چرخه خارج شد و در بدنه اجرایی کشور افرادی از طیف دانشگاهیان، مردم و نهادهای انقلابی حضور یافتند و خوب هم درخشیدند.
میرتاج الدینی با اشاره به سفرهای استانی دولت های نهم و دهم که در نوع خود بی نظیر است، گفت: البته مخالفین دولت در این زمینه انتقادات بسیاری کردند.
وی ادامه داد: مخالفین دولت عنوان می کردند که پاشنه آشیل دولت سفر استانی است چرا که این دولت توانایی اداره آن را ندارد و قادر نیست در تمام استان ها مدیریت کند در حالی که سفرهای استانی به نقطه قوت و یک الگودر کشور تبدیل شد.
*** دولت احمدی نژاد رکوردار سفر استانی
میرتاج الدینی با بیان این که دولت احمدی نژاد در مقایسه با سایر دولت ها رکوردار بیشترین سفر استانی است، اظهارداشت: بیش از 80درصد مصوبات دولت های نهم و دهم تاکنون اجرایی شده و این نشان دهنده آن است که حضور رییس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت در سفرهای استانی و برقراری ارتباط مستقیم با مردم عامل اصلی اجرای مصوبات است.
وی به تغییرات در ساختار دولت و ادغام وزاراتخانه ها اشاره کرد و گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، تحول در عرصه کشاورزی، اجرای اصل سیاست های 44، اصلاح قانون گمرگی و سیستم بانکی و همچنین احداث مسکن مهر از دیگر اقدامات مثبت دولت است که توانست با وجود اشکالات و عدم هماهنگی از سوی برخی ها آنها را در دستور کار قرار دهد و اجرایی کند.
میرتاج الدینی افزود: دولت باوجود هجمه هایی که در سال گذشته در ابعاد داخلی و خارجی به آن وارد شد،توانست در ماه های پایانی سال در بحث تنطیم بازار موفق عمل کند و بتواند معیشت مردم را مدیریت کرده و نیازهای جامعه را تامین کند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون که دولت روزهای سختی را پشت سرگذرانده، درسال جدید با گشایش بیشتری این اقدامات را در راستای رفاه حال مردم بکار می گیرد.
*** سیر نزولی حمایت مجالس هشتم و نهم از دولت
معاون رییس جمهوری درباره تعامل مجلس و دولت و حاشیه های پیرامون این دو قوه به ایرنا گفت: در گذشته مرسوم بود که مجلس شورای اسلامی برغم اختلاف نظر با دولت، حامی آن بود.
میرتاج الدینی ادامه داد: اما متاسفانه در مجالس هشتم و نهم کمتر شاهد حمایت از دولت بودیم که در مقایسه با مجلس هفتم که دولت وقت از حمایت لازم از سوی مجلس برخوردار بود، این دوره شاهد کاهش روند همکاری با دولت بودیم.
*** بررسی لایحه بودجه کل کشور از نگاه سیاسی
معاون رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی در پاسخ به سووالی مبنی بر رد کلیات بودجه سال 92 از سوی کمیسیون تلفیق گفت: متاسفانه در مجلس شورای اسلامی گاهی اوقات نگاه های خرد بر نگاه های کلان سایه می اندازد که در این راستا در بخش بودجه نیز با این نوع نگاه روبرو هستیم.
میرتاج الدینی تصریح کرد: دولت با تجربه کارشناسی و تخصصی هشت ساله خود و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و همچنین فتنه های دشمن بودجه ای را تدوین کرده که از هر جهت به نفع مصالح کشور است، اما عده ای قبل از آن که وارد مباحث محتوایی آن شوند، انتقادات خود را که جنبه سیاسی دارد، در جامعه مطرح می کنند.
وی گفت: این اقدام کمیسیون تلفیق و ارجاع کلیات لایحه بودجه به دولت بدون تردید هیچ ثمره مثبتی در بر نداشت جز آن که شاهد تاخیر در تدوین بودجه و رکود اقتصادی کشور هستیم.
معاون سابق پارلمانی رییس جمهوری با بیان این که اگر ایرادی در لایحه بودجه دیده می شود می توان آن را برطرف کرد نه این که آن را رد کرد، افزود: تلاش دولت همواره این بوده است که آن را در چارچوب و با رعایت تمام ضوابط قانونی بودجه تدوین کند.
میرتاج الدینی با اشاره به دلایل مخالفین رد کلیات بودجه در مجلس شورای اسلامی ،افزود: این دسته از افراد اذعان داشتند که ایراداتی که در لایحه وجود داشت قابل بررسی بود و نیازی به رد آن نبود. همچنانکه دیدید مجلس با رای نسبتا بالایی کیلات بودجه را تصویب کرد.
***قانون ابطلال و لغو مصوبات از سوی رییس مجلس اصلاح شود
معاون رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که رییس جمهوری تاکید ویژه ای بر اجرای قانون اساسی در کشور دارد اما چرا برخی مصوبات از سوی مجلس و شخص رییس مجلس غیرقانونی اعلام می شود؟ گفت: این صبحت همیشه بین مجلس و دولت وجود داشته است.
میرتاج الدینی افزود: این موضوع یکی از موارد اختلاف بین مجلس و دولت است که ما معتقدیم هیات عالی حل اختلاف باید آن را حل کند کما این که دو مورد تاکنون از این طریق حل شده است.
وی با اشاره به اصل 85 قانون اساسی که حقی را به رییس مجلس و رییس جمهوری داده است، گفت: بر این اساس دولت در ارایه مصوبات منتظر اجازه مجلس نمی ماند و ابتدا مصوبه را بر اساس قانون اساسی برای اجرا ابلاغ می کند.
میرتاج الدینی با تاکید بر این که اصل هم بر اجرا و ابلاغ است، گفت: رییس جمهوری در عین حال بر اساس قانون اساسی برای تطبیق با قوانین عادی، مصوبات را به رییس مجلس ارسال می کند تا اگر ایرادی گرفته شد نسبت به اصلاح آن اقدام شود.
وی ادامه داد: بر اساس اصل 138 قانون اساسی در صورت مغایرت می توان اصل مصوبه را با ذکر دلیل به هیات وزیران ارجاع داد لذا بر اساس این دو اصل به رییس مجلس حق ابطال و لغو مصوبات دولت را نداده و اگر رییس مجلس ایرادی ببیند با ذکر دلیل برای تجدیدنظرمی تواند آن را بر گرداند و در صورتی که دولت آن ایراد را وارد بداند، تغییرمی دهد، اما اگر جایی مصر بود باید ادله خود را برای مجلس ارایه کند یا در یک رایزنی حقوقی آن را برطرف کند.
معاون رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی با ابراز تاسف از این که در این مورد اشکالی وجود دارد، گفت: هر چند مجلس قانونی تصویب کرده و به رییس مجلس حق لغو را داده و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است اما دولت قانع نشده که چرا رییس مجلس می تواند مصوبات را لغو کند.
میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: این موضوع جای بحث حقوقی و تفسیر قانون اساسی را دارد و باید به شکلی حل شود که با روح قانون اساسی منطبق شود.
***معاونت اجرای قانون اساسی از ابتکارات این دولت است
میرتاج الدینی در ادامه به تشکیل و عملکرد معاونت اجرای قانون اساسی اشاره کرد و گفت: همانطور که براساس اصول 85 و 138 قانون اساسی رییس مجلس شورای اسلامی وظیفه تطبیق مصوبات دولت با قوانین عادی را دارد و برای انجام این وظیفه تشکیلاتی در مجلس ایجاد کردند، رییس جمهوری هم برای انجام وظایف مصرح در اصول قانون اساسی می تواند برای خود تشکیلات و گروه مشاورانی داشته باشد.
وی با بیان این که معاونت اجرای قانون اساسی از دیگر کارهای ابتکاری این دولت است، ادامه داد: براساس اصل 113 قانون اساسی دو مسوولت برعهده رییس جمهوری است که یکی ریاست دولت و دیگری مسوولیت اجرای قانون اساسی، از آنجایی که مسوولیت اجرای قانون اساسی مقدم بر ریاست دولت ذکر شده در واقع اهمیت وظیفه رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی را نشان می دهد.
معاون رییس جمهوری، ادامه داد: همانطور که نسبت به وظیفه دوم مجموعه ای از وزارت خانه ها و سازمان ها برای انجام وظایف قانونی رییس جمهوری برای انجام وظیفه خطیر اول(مسوولیت اجرای قانون اساسی) کمک می کنند، وجود تشکیلات یا هیات مشورتی حداقل انتظار وامکان برای عینیت بخشیدن به این وظیفه منصوص قانون اساسی است کما این که در گذشته برای اجرای قانون اساسی نهادی در نظر گرفته نشده که دولت را در اجرای بهتر این قانون یاری کند، بر این اساس با تشکیل این معاونت در دولت دهم این خلا برطرف شد.
میرتاج الدینی افزود: بر این اساس ساختار معاونت در قوه مجریه تشکیل و در این راستا دو معاونت در مجموعه از جمله ایجاد معاونت پیگیری و اجرای قانون اساسی و معاونت پژوهش و ترویج قانون اساسی که هر کدام دارای دفاتری هستند برای بررسی اجرای قانون اساسی ایجاد شد.
معاون رییس جمهوری با یادآوری این که پیگیری حقوق اساسی و حقوق بشر یکی از کارهای اصلی این معاونت است، گفت: هرچند پیگیری مطالبات مربوط به حقوق بشر از گذشته در دفتر قوه قضاییه و وزارت امور خارجه دنبال می شد اما سطح و جایگاه حقوق بشرکه در جایگاه بالایی قرار گرفته و از آنجایی که دولت ارتباطات وسیعی در سطح بین المللی دارد، این بخش نیز بنابر ضرورت در معاونت اجرای قانون اساسی تشکیل شد.
میرتاج الدینی افزود: هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی شخصیت مستقل ندارد بلکه نظر مشورتی به رییس جمهوری می دهد و ریاست آن نیز با شخص رییس جمهوری است.
***برخی ها از سخنان رهبری درباره انتخابات تفسیرهای تنگ نظرانه دارند
وی با اشاره به نامگذاری سال 1392 به نام سال «حماسه سیاسی» و «حماسه اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب اظهارداشت: رهبری با شناخت از مردم ایران امسال را به این نام نامگذاری کرده اند و دانستند ملتی که توانسته انقلابی را که در نوع خود حماسه بود، بیافریند پس از عهده آن برمی آید که حماسه دیگری را خلق کنند.
میرتاج الدینی افزود: مسوولان هم که برخاسته از میان این مردم هستند باید برای خلق این حماسه کارهای بزرگ انجام دهند همان طور که رهبری بستر لازم را فراهم کردند.
وی به سخنان رهبری درباره حضور همه سلایق در انتخابات آتی ریاست جمهوری در چارچوب نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: برخی ها از این سخنان رهبری تفسیر های تنگ نظرانه دارند در حالی که رهبری تاکید کردند همه سلایق منطبق با چارچوب نظام می توانند وارد عرصه شوند.
معاون رییس جمهوری ابرازامیدواری کرد که با هدایت های رهبری و حضور فعالان سیاسی، مردم و دولت به عنوان مجری، همه تلاش خود را برای برگزاری سالم ترین انتخابات بکار گیرند.
میرتاج الدینی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نظامی منسجم است که با محوریت رهبری همه نگرانی ها را برطرف می کند و همه کاندیداها حول رهبری برنامه خود را به مردم ارائه کنند.
وی تاکید کرد: از این منظر نباید نگران برخی ها که القاء نگرانی می کنند، باشیم چون رهبری حکیم و ملتی آگاه داریم و با این نگاه سال 92 سال پیروزی وغلبه بر مشکلات خواهد بود.
آخرالزمان
#قدرت نظامی ایران
#مستند
#یوفو