آنچه در بین موج تخریب‌ها و ادعاهای بی‌اساس و بدون پشتوانه علمی کاندیداها، ذهن هر مخاطبی را به خود مشغول می‌کند این است که آقای کاندیدا برنامه شما برای اداره دولت چیست؟ مشکلات را همه مردم به خوبی می‌دانند، راهکار شما برای حل مشکلات چیست؟ در واقع جای خالی برنامه در صحبت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم کاملاً مشهود است که در ذیل به بخشی از آنها اشاره می گردد.

بعد از احراز صلاحیت نامزدهای کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم صدا و سیما آغاز به ضبط برنامه‌هایی با حضور 8 کاندیدای معرفی شده به مردم کرده است. نامزدها با حضور در استودیوهای ضبط برنامه‌های انتخاباتی سخنانی را مطرح می‌کنند که بعد از اصلاحاتی از طریق شبکه‌های صدا و سیما پخش می‌شوند. البته گفتنی است گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما تاکنون تنها برنامه‌ای بوده که به صورت زنده در اختیار نامزدها قرار گرفته است. در همین حال وقتی مروری بر صحبت‌های نامزدها می‌کنیم به 2 نکته بسیار جالب بر می‌خوریم: اول این‌که کاندیداهای انتخاباتی در سخنان خود به تکرار گفتمان احمدی‌نژاد می‌پردازند چرا که رهبر معظم انقلاب فرمودند رئیس جمهور آینده باید نقاط قوت احمدی‌نژاد را داشته باشد و آن‌ها هر چند خیلی ناقص اما تلاش دارند به هر نحوی خود را به آن خوبی‌ها نزدیک نشان دهند. دوم این‌که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت یکپارچه در صحبت‌های خود تلاش دارند به صورت کاملاً غیر منصفانه فقط به دولت حمله کنند و بدون در نظر گرفتن دستاوردهای دولت‌های نهم و دهم که بارها و بارها مورد تاکید و تشویق رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، اقدام به تخریب دولت کنند. با این حال آنچه در بین موج تخریب‌ها و ادعاهای بی‌اساس و بدون پشتوانه علمی کاندیداها، ذهن هر مخاطبی را به خود مشغول می‌کند این است که آقای کاندیدا برنامه شما برای اداره دولت چیست؟ مشکلات را همه مردم به خوبی می‌دانند، راهکار شما برای حل مشکلات چیست؟ در واقع جای خالی برنامه در صحبت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم کاملاً مشهود است که در ذیل به بخشی از آن ها اشاره می گردد. 

روابط نزدیکم با رهبری به حل معضلات کشور کمک می کند 

حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه «با دوربین» شبکه اول سیما گفت: در کنار مسئولیت نمایندگی مردم و رهبری من در دوران دفاع مقدس ریاست بر ستاد قرارگاه خاتم‌الانبیا را برعهده داشتم و همچنین فرماندهی پدافند هوایی با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دیگر سمت‌هایی بود که در آن انجام وظیفه کردم.
وی در ادامه بدون اشاره به انتقادات سال های گذشته رهبر انقلاب از روند پیگیری پرونده هسته‌ای در دوران اصلاحات تاکید کرد: توانستیم صلح‌آمیز بودن پرونده هسته‌ای در شورای حکام را بعد از یک سال تلاش به اثبات برسانیم و فرصت لازم برای تکمیل فناوری هسته‌ای و توسعه روابط با کشورها را به وجود آوریم، ‌پایان این دوره به گونه‌ای بود که رهبری انقلاب از آن به عنوان مدیریت پخته و عاقلانه یاد کردند!
‌در اینجا لازم می‌دانم که بگویم همه موفقیت‌های شورای عالی امنیت ملی در طول 16 سال از آن مقام معظم رهبری بود!
روحانی گفت: رشد اقتصادی ما در سالی که گذشت به جای ۸ درصد منفی بود و پیش بینی می‌شود که در سال جاری همچنان منفی باشد. بیکاری از ۱۱ به 2/12 درصد، تورم از 3/10 درصد به 5/30 درصد ارتقا یافت و این در حالی است که ما در ایران باعظمت زندگی می‌کنیم که دارای منابع غنی فیزیکی و مادی و دارای نیروی انسانی ارزشمند و فعال هستیم.
وی تصریح کرد: کشوری که در حساس ترین نقطه جهان قرار دارد و دارای جایگاه ژئوپلتیک و خاص و شاهراه گاز جهان است چرا می بایست گرفتار مشکلات معیشتی باشد. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکلات از مدیریت و تصمیمات فردی و عدم مشورت آغاز می‌شد، گفت: مگر یک نفر یا چند نفر یا جمع کوچک قادرند کشور بزرگی مثل ایران را در شرایط توطئه اداره کنند؟ ما نیاز به همگان و مشورت کارشناسان داریم، مگر می‌توان بهره بانکی را با یک نشست و برخاست یک یا دو رقمی کرد؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر امروز مشکلات اقتصادی، گرانی، بیکاری، فساد اداری و ضربه بر اخلاق وجود دارد و روابط ما با کشورهای جهان با مشکلات فراوانی توأم است، علت آن این است که یک دولت کارآمد و مدیریت درست شکل نگرفته است.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید از مشورت بخش خصوصی برای حل و فصل مسائل اقتصادی استفاده کنیم، تاکید کرد: تدبیر ما را به ساحل امید خواهد رساند. دولت تدبیر و امید قادر است معضلات کشور را با کمک مردم و سرمایه ملی به حل و فصل برساند. 

نباید مدیریت یکنواخت و خسته را برگردانیم!

محمدباقر قالیباف در شبکه دوم سیما با بیان این‌که اینجانب یک شهروند از جامعه بودم که عقبه قدرت و ثروت نداشتم! تصریح کرد: من به لطف ملت و انقلاب و برکت امام راحل و شهدا و برای ادای دین آمدم و امشب و در اینجا و در حضور ملت که مدیون آن‌ها هستم، آمده‌ام تا ادای دین کنم.
قالیباف گفت: امیدوارم که همت و بضاعت بیشتری انجام شود تا مشکلات حل شود؛ من احساسم این است که روند مدیریتی در کشور نیازمند یک تحول اساسی و جدی است. یعنی یک تغییر اساسی باید در حوزه مدیریتی کشور اتفاق بیفتد تا ما بتوانیم از منابع به درستی استفاده کنیم.
شهردار تهران در پاسخ به سوال مجری برنامه که از وی پرسید شاه‌ بیت‌ برنامه‌های شما این است که می‌گویید طی 2 سال آرامش را به اقتصاد برمی‌گردانید؛ چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید، اظهار داشت: اینجانب برنامه مشخص و مدونی دارم؛ ما برنامه مشخصی را با کمک نخبگان آماده کردیم و این برنامه در سطح ملی و استانی تهیه شده و در آن از همه دیدگاه‌ها و نظرات استفاده کرده‌ایم. وی با اشاره به مشکل بیکاری گفت: امروز تقریباً خانواده‌ای را پیدا نمی‌کنید که مشکلی به نام بیکاری نداشته باشد؛ یعنی همه دنبال اشتغال هستند چه آنهایی که تحصیلکرده هستند و چه آنهایی که تحصیلات عالیه نداشته باشند و این مشکل برای آن‌ها هم وجود دارد.
قالیباف در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی را به‌طور دقیق در حوزه اقتصادی اجرا می‌کنید، اظهار داشت: نخستین تصمیم این است که قیمت ارز را در کشور تثبیت کنیم چرا که هر روز شاهد نوسان ارز هستیم که ارزش پول ملی ما را دچار خدشه کرده است. وی در بخش دیگری از سخنانش بدون اشاره به برنامه‌های خود یادآور شد: اگر تولید برای فردی 25 درصد سود داشته باشد کارهای غیرتولیدی دو تا سه برابر بیشتر سود دارند. از این رو باید برنامه مشخص به مردم ارائه داد؛ ما نمی‌گوییم در پایان 2 سال این اتفاق می‌افتد اما در 6 ماهه اول که کار را شروع می‌کنیم آثار به گونه‌ای است که مردم در زندگی خود می‌بینند.
قالیباف ادامه داد: امروز هرکس به مرکز نزدیک‌تر است برخوردارتر است. امروز شما در شهر تهران می‌بینید که ما نخستین کاری که انجام دادیم کم کردن فاصله جنوب با شمال است. ما با قدرت و اطمینان عرض می‌کنیم که در این مسأله با قدرت پیش خواهیم رفت. این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه با انتقاد صریح از حضور ولایتی و روحانی در صحنه انتخابات گفت: امروز عزیزانی هستند که در نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و طی سه دهه گذشته یا مسئول دیپلماسی کشور یا در حوزه امنیت ملی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده‌اند. هم‌اکنون حرف من برای پایان دادن به این بحث‌ها است که مدیریت یکنواخت خسته و بسته که در کشور بوده را دوباره برنگردانیم. کشور به رویکرد و خون جدید نیاز دارد!
شناخت مناسبی از نقاط ضعف و قوت دارم

سعید جلیلی که برای پاسخ به سوالات ایرانیان خارج از کشور در برنامه انتخاب ایرانی در شبکه جام جم حضور یافت، ‌گفت: دولت آینده باید بتواند ظرفیت‌های آحاد ملت ایران را چه در داخل و چه در خارج کشور آزاد و شکوفا کند. جلیلی ادامه داد: من معتقدم ما هر چقدر که براساس گفتمان انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های فکری که بعد از انقلاب به وجود آمده به طور عمیق نزدیک شویم می‌توانیم عزت و اقتدار بیشتری برای کشور و هموطنان خود در خارج از کشور فراهم کنیم.
وی درباره علت حضورش در عرصه انتخابات تصریح کرد: ما در شرایط امروز نقاط قوت، ارزشمند و ضعف و آسیب‌هایی داریم و من به خاطر ارزیابی شرایط کشور و شناخت مناسبی که از نقاط ضعف و قوت موجود دارم وارد عرصه شده‌ام. جلیلی افزود: اگر ارزیابی ما از شرایط اشتباه باشد کار خطرناکی است و می‌تواند موجب انحراف از مسیر پیشرفت ملت ایران شود. وی درباره فرار مغزها ادامه داد: ‌من این تعبیر را صحیح نمی‌دانم زیرا گاهی اوقات افرادی برای استفاده از تجارب به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند اما این کار باید فرایندی باشد که در نتیجه موجب شکوفایی و پیشرفت کشور شود.
وی اظهار داشت: آن‌ها نمی‌خواهند ملت ایران پیشرفت کند و می‌خواهند با فشار از دفاع از حقوق خود کوتاهی کنیم در حالی که ما دفاع از حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ادامه خواهیم داد، چرا که هر چقدر در دفاع از حقوق هسته‌ای خود خوب عمل کنیم موجب عزت ایران در داخل و خارج از کشور خواهیم شد. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این‌که هر چه به این کشورها پرداخته شود تهدیدها و تحریم‌ها کمتر می‌شود تصریح کرد: ملت ایران و انقلاب اسلامی همیشه با یک منطق روشن از حقوق و ارزش‌های خود دفاع کرده و جلو می‌رود و دیگرانی که منافع‌شان به خطر می‌افتد به دنبال تنش با ما بودند به طوری که ما باید رفتاری داشته باشیم که بدانند تنش با ملت ایران به هیچ وجه به نفع آن‌ها نخواهد بود و برایشان هزینه در بر خواهد داشت.
جلیلی با بیان اینکه سیاست ما باید براصل تهدیدزدایی بنا شود، گفت: ما باید مانع از تهدید شویم اما اگر کسی بخواهد با تهدید به تنش منافع خود را دنبال کند و منافع ملت ایران را زیر پا بگذارد دیگر در اینجا نمی‌توانیم بگوییم که تنش‌زدایی برای ما یک اصل است. جلیلی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها قانون بسیار خوبی است و به نظر من این قانون حتماً باید اجرا شود. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: کسی که به عنوان رئیس قوه مجریه و کسی که در رأس دستگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد وظیفه‌اش این است که این دستگاه‌ها را از ناکارآمدی درآورد البته من منکر خدمات بسیار خوب همکاران‌مان در دولت و در بخش‌های مختلف نیستم زیرا خود آن‌ها هم هستند که گله‌مندند که چرا تلاش آن‌ها کارآمدی لازم را ندارد.