هادی حق شناس نماینده سابق (اصلاح‌طلب) مجلس در روزنامه آرمان نوشت: در حال حاضر بخش تولیدی و بازار سرمایه کشور دچار کمبود نقدینگی شده‌اند و سرمایه‌گذاران و دولت نیز تمایلی برای تزریق نقدینگی به این بخش‌ها نشان نمی‌دهند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ وی می‌افزاید: دولت منابعی برای تزریق نقدینگی به بخش تولیدی یا بازار سرمایه را در دست ندارد اما می‌تواند با سیاست‌هایی بازار سرمایه را حمایت کند و آن را به حرکت درآورد.
آرمان همچنین نوشت: بیشتر شرکت‌ها را مؤسسات پولی وابسته به صندوق‌ها و بانک‌ها تشکیل می‌دهند. دولت می‌تواند با سیاستگذاری‌های مناسب بخشی از نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کند، اما نکته کلیدی این است که بازار سرمایه صرفاً با یک تصمیم دولت رونق نخواهد گرفت. رونق گرفتن بازار سرمایه نیازمند مؤلفه‌های مختلف است. از جمله این مؤلفه‌ها تقویت بخش عرضه اقتصاد است و در حال حاضر که اقتصاد کشور نرخ رشد اقتصادی دو درصد را تجربه می‌کند شاهد تقویت بخش واقعی اقتصاد نخواهیم بود. زمانی که بخش واقعی اقتصاد رشد مناسب را ندارد طبیعی است که بورس کشور رونق نخواهد گرفت.
دولت در کنار سیاست کنترل تورم باید با مکانیزم‌هایی این اطمینان را در سیاست‌های پولی، مالی و ارزی به بخش خصوصی بدهد تا بخش خصوصی منابع خودش را یا همان نقدینگی را به سمت بخش واقعی اقتصاد، بخش تولیدی و فعال کردن بنگاه‌های اقتصادی کشور و به ویژه استفاده از ظرفیت‌های موجود در شرکت های اقتصادی کشور هدایت کند که در آن زمان می‌توان به جذب نقدینگی امید داشت. اما اگر دولت این کار را انجام ندهد و صرفاً به چاپ پول بپردازد، موفق نخواهد شد. چاپ پول ممکن است به صورت مقطعی کمبود نقدینگی را بهبود بخشد و نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهد اما در میان مدت دستاورد دولت در زمینه کاهش نرخ تورم را از بین خواهد برد و به افزایش تورم منجر خواهد شد.
یادآور می‌شود در طول 2 سال فعالیت دولت یازدهم، میزان نقدینگی از 430 هزار میلیارد به 830 هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که دولت با ادعای اینکه پروژه های عمرانی نظیر مسکن مهر به نقدینگی و تورم دامن می‌زند، غالباً از تزریق بودجه به این پروژه‌ها استنکاف ورزیده است. بنابراین یک پرسش مهم این است که پس چرا نقدینگی- عامل ادعایی تورم- 2 برابر شده بی آن که همین نقدینگی یا بخش کوچکی از آن صرف رونق اقتصادی و تولید یا حتی افزایش تقاضا برای خروج از رکود شود.(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/DnR4z