مشخص نیست از نظر رئیس محترم قوه قضائیه، به کار بردن این ادبیات درباره رئیس جمهور کشور توهین محسوب می شود یا خیر. آقای لاریجانی درباره مغایرت احتمالی این سخنان با توصیه های رهبر انقلاب به وحدت نیز سخنی نگفته اند. رئیس قوه قضائیه در حالی این چنین برافروخته است که پس از احضار رئیس جمهور به دادگاه، این اقدام را یک اشتباه نامید و از رسانه ها به دلیل بزرگنمایی انتقاد کرد.

آملی لاریجانی اقدام اخیر رئیس جمهور را لجبازی کودکانه نامید.

وی در این باره گفت: به عنوان نمونه لایحه پلیس قضایی توسط دستگاه قضا نوشته شد و به دولت داده شد. دولت بعد از چندین ماه پاسخی نداد حالا آقای رئیس جمهور نوشته اند لایحه خلاف قانون اساسی است مگر در کشور چند نفر تفسیر قانون می کنند؟ کجا نوشته است دولت می تواند لایحه قوه قضائیه را به مجلس ندهد. از این نحوه برخورد متاسفیم.

وی گفت: در مورد لایحه جامع وکالت هم باید بگویم برخی استدلال می کنند ما مخالف استقلال وکلا هستیم چون در این لایحه نوشته شده صدور پروانه وکالت با نظارت قوه قضائیه باشد. مگر رئیس قوه قضائیه قاضی را منسوب نمی کند آیا این مانع استقلال قاضی می شود. حالا یک وکیلی به رئیس جمهور نامه نوشته و گفته لازم عقلی است که مجوز وکالت توسط کانون صادر شود. رئیس جمهور هم لایحه را بایگانی کرده است به اعتقاد من این لجبازی کودکانه است.

رئیس قوه قضائیه به لایحه افزایش اختیارات وزیر دادگستری اشاره کرد و گفت: من به آقای بختیاری ارادت خاصی دارم ولی رئیس جمهور در این لایحه نوشته است چندین دستگاه قضایی زیر مجموعه وزارت دادگستری شود و سازمان های قضایی پرت و پلا شوند که این خلاف بیّن قانون اساسی است.

نامه رئیس جمهور چه بود؟
رییس جمهور اسلامی ایران طی دستوری خطاب به محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور خواستار حذف پیشنهاد قوه قضاییه درباره کانون وکلا از دستور دولت و کمیسیون‌های مربوطه شد.

در دستور احمدی نژاد خطاب به محمد رضا رحیمی در پاسخ به نامه رییس کانون وکلای دادگستری آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رحیمی

همانگونه که قبلا تاکید کرده‌ام در دادرسی عادلانه حداقل باید سه رکن مستقل وجود داشته باشد، قاضی، دادستان و وکیل مدافع باید از سه موضع مستقل رفتار کنند تا این امر امکان دفاع از حق و احقاق حقوق مردم را بیشتر نماید.

متاسفانه امروز قاضی و دادستان از یک موضع برخورد می‌کنند و از یک مرجع منصوب می‌شوند که شرایط تحقق عدالت و حقوق مردم را تضعیف می‌نماید.

اگر وکیل مدافع هم تحت امر همان مرجع قرار گیرد و یا به نوعی مدیریت شود زمینه احقاق حق تقریبا از بین خواهد رفت و خدا می‌داند چه بر سر ملت خواهد آمد.

لازم است پیشنهاد ارائه شده توسط قوه قضاییه برای دخالت قوه قضاییه در امور وکالت و کانون وکلا را از دستور دولت و کمیسیون‌های مربوطه خارج نمائید. ما سوگند خورده‌ایم که مدافع حقوق مردم و حافظ قانون اساسی باشیم و این پیشنهاد با هر دو مغایرت اساسی دارد.

***

مشخص نیست از نظر رئیس محترم قوه قضائیه، به کار بردن این ادبیات درباره رئیس جمهور کشور توهین محسوب می شود یا خیر. آقای لاریجانی درباره مغایرت احتمالی این سخنان با توصیه های رهبر انقلاب به وحدت نیز سخنی نگفته اند. رئیس قوه قضائیه در حالی از نامه مودبانه و دلسوزانه رئیس جمهور به معاون اولش این چنین برافروخته است که پس از احضار رئیس جمهور به دادگاه، این اقدام را صرفا یک اشتباه نامید و از رسانه ها به دلیل بزرگنمایی انتقاد کرد. با این وجود رئیس جمهور پس احضار به دادگاه، حتی به این مسئله واکنش هم نشان نداد چه رسد به آنکه یک مقام قضایی را با عبارات توهین آمیز خطاب قرار دهد.