بر اساس اسناد منتشر شده از سوی اسنودن، افشاگر آمریکایی، سازمان‌های اطلاعاتی آلمان، فرانسه، اسپانیا و سوئد با سازمان اطلاعاتی انگلیس (GCHQ) در جاسوسی های گسترده که به تازگی افشا شده، همکاری نزدیک داشته اند.

آخرین اسناد منتشر شده از سوی ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی از همکاری نزدیک سازمان‌های جاسوسی مهم اروپا در جاسوسی‌ها گسترده پرده برداشته است.

گاردین گزارش داد، اسناد منتشر شده از سوی اسنودن فاش می‌کند که سازمان‌های اطلاعاتی آلمان، فرانسه، اسپانیا و سوئد با سازمان اطلاعاتی انگلیس (GCHQ) همکاری نزدیک دارند.

این اسناد نشان می‌دهد این سازمان‌ها در ۵ سال گذشته به تمامی ابزارهای پیشرفته جاسوسی گسترده از تماس‌های تلفنی و ترافیک اینترنتی مجهزبوده‌اند.

این جاسوسی گسترده از طریق شنود مستقیم شبکه فیبر نوری و توسعه ارتباطات مخفیانه با شرکت‌های مخابراتی انجام می‌شده است.

آلمان، فرانسه و اسپانیا به شدت از اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از شهروندان و رهبران این کشورها که اسنودن آن را فاش کرد، انتقاد کرده‌اند.

اسنودن در ماه ژوئن، دو برنامه‌جاسوسی فوق محرمانه دولت آمریکا را فاش کرد که طبق آن مشخص شد آژانس امنیت ملی امریکا و اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی میلیون‌ها آمریکایی و اروپایی را از طریق شرکت‌های مهم اینترنتی نظیر فیس بوک، یاهو، گوگل، اپل و مایکروسافت شنود و رهگیری می‌کنند.

رسوایی آژانس امنیت ملی آمریکا زمانی ابعاد گسترده تری یافت که اسنودن اطلاعاتی را درباره فعالیت‌های جاسوسی این آژانس در کشورهای دوست فاش کرد.

اسنودن روز پنجشنبه ( ۹ آبان) گفت: جامعه بین‌المللی می‌تواند دولت آمریکا را متقاعد کند تا اتهامات جاسوسی علیه وی را رفع کند.

اسنودن در نامه‌ای به آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که با وی در مسکو ملاقات کرده بود، گفت: « من مطمئن هستم با حمایت جامعه بین‌المللی، دولت آمریکا از این رفتار مخرب خود دست بر خواهد داشت.»