محمود احمدی‌نژاد در گزارشی از عملکرد خود در برنامه زنده تلویزیونی با بیان این‌که اگر آزادی نباشد انسان بی‌معناست می‌گوید: «بالاترین حد احترام به آزادی در این دولت بود و هیچ کس پیدا نمی‌شود برای انتقاد به این دولت کوچکترین نگرانی داشته باشد و کسی نیست که به خاطر انتقاد به دولت تنبیه و تعقیب شده باشد.»

«من می‌گویم آزادی روح انقلاب است و بزرگ‌ترین عطیه و هدیه الهی است. بدون آزادی ما هیچ چیز نداریم.» این سخنان محمود احمدی‌نژاد در سال 84 است. آزادی از جمله شاخصه‌های گفتمانی محمود احمدی‌نژاد بود که هر چند به مانند دولت قبلی (اصلاحات) شعار و فریاد (آزادی، آزادی) را سر نداد اما چون هدفش زنده کردن روح انقلاب بود، بار دیگر داعیه‌دار شعارهای سه‌گانه انقلاب یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی شد.
انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام روح‌الله مفهوم جدیدی از آزادی را به جهانیان ارائه کرد، مفهومی متفاوت از آنچه تحت عنوان لیبرالیستی آزادی امروز در غرب رایج است. شاید باید دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را طلایی‌ترین و تکرارناپذیرترین دوران در باب حقیقی مفهوم آزادی در تاریخ معاصر جمهوری اسلامی ایران دانست.

 چرا که آزادی را به وفور می‌توانستی نه تنها در حوزه اندیشه و عمل که در حوزه آزادی انتقاد از یک دولت و حتی آزادی پس از بیان در این خصوص نیز مشاهده نمایی. روزنامه ایران در بخش‌های قبلی از سلسله گزارش‌‌های بررسی شاخصه‌های گفتمانی دولت احمدی‌نژاد به شاخصه‌هایی چون عدالت، ساده‌زیستی، مهدویت، احیاگری ارزش‌ها، عزتمداری جهانی، مردمی بودن، تلاش و پرکاری، روحیه تحول‌گرایی و اصلاح حقیقی، مهرورزی، مبارزه با فساد، هویت ملی و کرامت انسانی پرداخته است. توجه به آزادی، از دیگر شاخصه‌های گفتمانی رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم بود که در قسمت سیزدهم به آن می‌پردازیم.

آزادی را نباید بد معنا کرد
مقام معظم رهبری با بیان این که در جمهوری اسلامی ایران آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند، در تبیین شاخصه‌های اصلی اصولگرایی می‌فرمایند: «آزادی را نباید بد معنا کرد. آزادی یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی است که یکی از شعبش آزاداندیشی است. بدون آزاداندیشی، این رشد اجتماعی، علمی، فکری و فلسفی امکان ندارد. در حوزه‌های علمیه، دانشگاه و محیط‌های فرهنگی و مطبوعاتی، هو کردن کسی که حرف تازه‌ای می‌آورد، یکی از بزرگترین خطاهاست؛ بگذارید آزادانه فکر کنند.

البته من فهم غلط از آزادی را تایید نمی‌کنم؛ من باز گذاشتن دست دشمن را در داخل برای اینکه مرتباً گاز سمی تولید کند و در فضای فرهنگی یا سیاسی کشور بدمد، تایید نمی‌کنم؛ من براندازی خاموش را – آنچنانی که خود امریکایی‌ها گفتند و عوامل‌شان چند سال قبل در اینجا سادگی و بی‌عقلی کردند و به زبان آوردند – برنمی‌تابم و رد می‌کنم؛ اما توسعه‌ آزادی و رها بودن میدان برای پرورش فکر و اندیشه و علم و فهم، ربطی به این ها ندارد. ظرافتی لازم است که آدم این دو منطقه را از همدیگر باز بشناسد و مرز این‌ها را معین بکند. آزادی و آزاداندیشی، یکی از مبانی اصلی اصولگرایی است.»
امام خامنه‌ای در چهارمین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع آزادی نیز با اشاره به خلأهای فراوان و کمبودهای محسوس در شناخت و تبیین ابعاد مختلف مقوله آزادی در کشور خاطرنشان می‌کنند: «بحث آزادی در چند قرن اخیر در غرب نسبت به موضوعات دیگر، مورد توجه فراوان قرار گرفته که علت کلی آن، حوادث و ماجراهایی است که به برپایی نوعی توفان فکری در این مقوله در غرب منجر شد.

برخلاف غرب، ما تا پیش از نهضت مشروطیت موقعیتی که در باب آزادی، موج فکری ایجاد کند نداشتیم که این موقعیت نیز به علت یک نقیصه مهم یعنی تقلید روشنفکران از تفکرات غربی، به دستاورد خاصی در مقوله آزادی منجر نشد.» معظم له در ادامه با تاکید بر اینکه ما در مقوله آزادی به دنبال شناخت نظر اسلام هستیم، مهمترین تفاوت میان دیدگاه اسلام و غرب درخصوص آزادی را، منشأ و پایه بحث آزادی می‌دانند و می‌افزایند: «در اندیشه لیبرالیستی، منشأ آزادی، تفکر انسان‌گرایی یا همان اومانیسم است در حالی که در اسلام مبنای آزادی، توحید به معنای اعتقاد به خدا و کفر به طاغوت است. در دیدگاه اسلام، انسان از همه قیود به غیر از عبودیت خدا آزاد است.»

لیبرال دموکراسی را قبول نداریم
ایشان همچنین در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه در مهرماه سال 90 به واژه آزادی و مفهوم آن در جمهوری اسلامی و غرب می‌پردازند و تصریح می‌کنند: «ما مردم‌سالاری را قبول داریم، آزادی را هم قبول داریم اما لیبرال دموکراسی را قبول نداریم، با اینکه معنای لغوی «لیبرال دموکراسی»، همین آزادی و همین مردم سالاری است اما واژه‌ لیبرال دموکراسی در اصطلاح مردم عالم، در معرفت و شناخت مردم عالم، با یک مفاهیمی همراه است که ما از آن مفاهیم بیزاریم؛ نمی‌خواهیم آن اسم را بر روی مفهوم پاکیزه و سالم و صالح و خالص خودمان بگذاریم؛ لذا ما برای نظام مطلوب خودمان، اسم جدید می‌گذاریم؛ می‌گوییم مردم سالاری اسلامی یا جمهوری اسلامی؛ یعنی نام جدید انتخاب می‌کنیم. یا برای تقسیم درست ثروت و استفاده همگان از ثروت‌های عمومی، که یکی از اهداف والا و اساسی اسلام است، از واژه‌ «سوسیالیسم» استفاده نمی‌کنیم. با اینکه سوسیالیسم هم از لحاظ معنای لغوی ناظر به همین معناست.

لیکن با یک مفاهیم دیگری همراه است که ما از آن مفاهیم بیزاریم؛ با یک واقعیت‌هایی در تاریخ و در جامعه همراه شده که ما آن‌ها را قبول نداریم. لذا ما به جای استعمالات و اصطلاحاتی که بین چپ‌روها و مارکسیست‌ها و این‌ها معروف بود، اصطلاح «استکبار» را، اصطلاح «استضعاف» را، اصطلاح «مردمی بودن» را مطرح کردیم و آوردیم. ما آوردیم. یعنی انقلاب آورد، نه اینکه اشخاص خاصی در این زمینه تاثیر حتمی و قاطعی داشته باشند.»

آزادی بالاترین هدیه خدا برای انسان
به گزارش ایران محمود احمدی‌نژاد در باب آزادی، یکی دیگر از شاخصه‌های گفتمانی‌اش تاکید می‌کند باید به اصل انقلاب برگردیم، زیرا این دولت بدون انقلاب بی‌معناست. انقلاب اسلامی هم راه است هم معیار، راهی است که باید بپیماییم و معیاری است که باید به سمت آن حرکت کنیم. رئیس‌جمهور در مراسم نکوداشت هشت سال تلاش جهادی دولت خدمتگزار که به همت رسانه ملی برگزار شد با تاکید بر این‌که ما باید به طور مستمر خود را با آرمان‌های انقلاب بسنجیم می‌گوید: انقلاب اسلامی با دو هدف مهم روی داد که نخستین آن آزاد کردن انسان‌ها و نجات انسان‌ها و به کمال رساندن آن‌ها بود. احمدی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: آزادی بالاترین هدیه خدا برای انسان است چرا که انسان آمده است تا آزادانه کمال و خدا را انتخاب کند. در غیر این صورت برای خداوند کاری نداشت که انسان را صرفاً در مدار خلقت قرار دهد؛ بنابراین باید اجازه دهیم اندیشه‌ها پرورش یابد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت وجود فضای نقد در جامعه می‌گوید: باید مراقب باشیم تا انتقادات و نظریات در فضای عمومی جامعه با احساس آزادی و کرامت صورت گیرد و گرنه جامعه آسیب می‌بیند. ممکن است آزادی در حد بسیاری وجود داشته باشد اما فرد احساس آزادی نکند؛ بنابراین هیچ کس نباید احساس کند که نمی‌تواند حرف خود را بزند. هر کس باید حرف خود را بزند و این برای ما افتخار است و اتفاقاً اداره چنین جامعه ای به خوبی و با افتخار ممکن است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که دولت در طول سالیان خدمت به مردم همواره تلاش کرد تا به اصول پایبند باشد تاکید می‌کند: دولت بالاترین احترام را به آزادی‌ها قائل بود و هیچ کس در انتقاد و حتی اهانت به دولت نگرانی نداشت. دولت فاصله‌ها را برداشت البته نه صددرصد، بلکه همه تلاشمان را در این زمینه انجام دادیم.

رویکرد من متفاوت است
محمود احمدی‌نژاد در سال 84 در مصاحبه مطبوعاتی خود در سازمان ملل خاطرنشان می‌کند: «من فکر می‌کنم امروز آزادی که در جمهوری اسلامی هست، آزادی بی‌نظیری است. اما توجه داشته باشید که آزادی صرفاً در چارچوب قوانین مصوب مفهوم پیدا می‌کند و اگر تحت هر توجیهی بخواهیم قوانین را زیر پا بگذاریم، مطمئن باشید نخستین چیزی که قربانی می‌شود آزادی است.

گرچه نگاه به صحنه فرهنگی و سیاسی یک مقدار متفاوت از نگاه دولت قبلی است و من فکر می‌کنم که در زمینه مشارکت مردم و نظارت آنان بر فعالیت‌های دولت، ما باید گشایش و گسترش جدیدی داشته باشیم و برنامه‌هایش را هم تنظیم کرده‌ایم، اما توجه داشته باشیم در کشور ما قوه قضاییه از قوه مجریه به طور کامل مستقل است و این یک امر بسیار مترقی است. اگر در جایی از دنیا دیدید که قوه قضاییه تحت سیطره قوه مجریه است بدانید در آن کشور از آزادی حقیقی خبری نیست؛ برای این‌که قوه مجریه قدرتمند است و اگر بتواند بر قوه قضاییه تسلط پیدا کند، می‌تواند هر چیزی را بر شهروندان تحمیل کند. خوشبختانه در قانون اساسی ما قوه قضاییه کاملاً مستقل است، اما توجه داشته باشید، من به عنوان رئیس‌جمهور اگر مطمئن بشوم که حقی از کسی ضایع شده است، حتماً همه توان خودم را برای استیفای حقوق آن فرد به کار خواهم گرفت...»

محمود احمدی‌نژاد در گزارشی از عملکرد خود در برنامه زنده تلویزیونی با بیان این‌که اگر آزادی نباشد انسان بی‌معناست می‌گوید: «بالاترین حد احترام به آزادی در این دولت بود و هیچ کس پیدا نمی‌شود برای انتقاد به این دولت کوچکترین نگرانی داشته باشد و کسی نیست که به خاطر انتقاد به دولت تنبیه و تعقیب شده باشد.» رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که به بالاترین حد آزادی احترام گذاشتیم، می‌گوید: «بعضاً این موضوع به سمت توهین و افترا منحرف شد که آن‌ها را هم تحمل کردیم تا این آزادی محفوظ شود.»