هاشمی گفت: «نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پاگذاشتن بر ٨٠ سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم».

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ صادق زیباکلام از فعالان اصلاح طلب در روزنامه شرق نوشت: رسانه‌های اصولگرا عامل شکست هاشمی در انتخابات خبرگان را در خطای محاسباتی ایشان می‌دانند. از دید آنها آقای هاشمی به همراه مشاوران و نزدیکان، اطمینان داشتند که اگر ایشان وارد عرصه شوند یقینا پیروز خواهند شد. فقط در این میان، مساله شرکت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی مطرح بود که آن هم در دقیقه ٩٠ و با کنار‌رفتن ایشان حل شد. اما آیا به راستی تحلیل و برداشت اصولگرایان از انتخاب ریاست خبرگان درست است؟
هاشمی: از آبرویم گذشتم
وی با رد دیدگاه این منتقدان هاشمی، نوشته است: آیت‌الله هاشمی با علم به اینکه می‌دانستند موضع‌گیری و جهت‌گیری بسیاری از اعضای خبرگان چگونه است، مع‌ذلک به واسطه احساس خطری که داشتند وارد رقابت شدند. از ماه‌ها قبل هم ایشان رسما اعلام کرده بودند اگر ببینند افرادی قصد نامزدی دارند، ساکت نخواهند نشست و این دقیقا کاری بود که انجام دادند. ایشان بعد از اعلام نتایج انتخابات دیروز فقط یک جمله گفتند «نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پاگذاشتن بر ٨٠ سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم».
هاشمی از سال 88 دچار دگردیسی کامل شده است
زیباکلام افزود: ممکن است امواج پرشتاب سال‌های نخست انقلاب، ایشان را هم مانند بسیاری دیگر با خود برای مدتی حمل کرده باشد اما واقعیت آن است که هر چقدر از آن سال‌های پر تب‌و‌تاب نخست انقلاب فاصله می‌گیریم، هاشمی‌رفسنجانی به اعتدال و میانه‌روی نزدیک‌ و نزدیک‌تر‌ می‌شود. این روند به‌ویژه بعد از دهه ٦٠ و آغاز نخستین دوره ریاست‌جمهوری، به‌طور منظم پررنگ‌تر می‌شود، تاجایی که از اواسط دهه ٨٠ و به‌ویژه از ٢٢خرداد ٨٨ به این‌سو می‌توان گفت ایشان دچار یک دگردیسی کامل می‌شوند. ایشان خواهان احترام کشورها یا فرهنگ و تمدن‌ها بود و به طور متناوب او را در جهت ترویج اعتدال، میانه‌روی، پرهیز از خشونت، افراطی‌گری و از سوی دیگر، وفاق و همدلی ملی می‌بینیم. در عین حال و با وجود این تحول، ایشان همچنان سفت و سخت و قرص و محکم به انقلاب و نظام پایبند مانده‌اند.
اعتماد: هاشمی شگفت زده شد
البته خلاف اظهارات زیباکلام، روزنامه اعتماد در تحلیلی، شکست هاشمی در انتخابات خبرگان را به سفر آيت‌الله موحدي‌كرماني به قم مرتبط و عنوان کرد: اين دومين انتخاباتي است كه هاشمي‌رفسنجاني در آنها شگفت‌زده مي‌شود. آن مرتبه با واكنشش همه را شگفت‌زده كرد و حالا بايد ديد كه چه مي‌كند؟ او ماه‌ها براي تصميم‌گيري در مورد آمدن يا نيامدن فرصت داشت و اين تصميم را ديروز بالاخره گرفت تا بيايد و ميدان را خالي نكند. تدبيرش معلوم نيست اما هرچه كه هست آيت‌الله حالا هم بدون شك آن واكنشي را كه همه منتظرش هستند نشان نمي‌دهد تا نشان دهد كه اگر صحنه سياست ايران غيرقابل پيش‌بيني است به همان ميزان هاشمي هم به پيچ و خم‌هاي آن عادت كرده است.(+)(*)

"Our President, analytical news site"